Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 939 ggr
fredricakarlsson
2014-12-19 14:22

Kissar på väggen..

Idag tömde jag och tvättade alla kattlådorna och fyllde på med ny sand. Jag har två lådor med tak och två utan. Och på en av dem ned tak såg jag att där va kiss på "väggen" i lådan. Så jag trodde det var vår äldsta katt som strilat i lådan (hon har fått för sig att börja strila). Men så när jag precis satt in en låda, utan tak, så sätter sig Livia (ca 6 mån gamal) och kissar så jag väntar tills hon är färdig och ska ta bort kisset. Då ser jag att hon kissar i och på lådan och på väggen! Såg bara att hon satte sig i lådan, så vet inte om det är som hon rest sig under tiden hon har kissat eller om hon strilat.. Men tror att det är som hon har rest sig underhuden hon kissat.. Varför gör hon så? Det är uppenbarligen inte första gången! Hon är inte kastrerad än, men det ska göras när som. Känner hon inte att hon kissat färdigt eller? Någon som har/haft liknande problem?

Annons:
fredricakarlsson
2014-12-19 14:24
#1

Undertiden* ska det vara, inte underhuden :p

JohannaEkroth
2014-12-19 14:44
#2

Jag har en kastrerad gammal herre som står och kissar inomhus, på lådor, med eller utan tak. Utomhus sitter han och kissar. Han kissar och bajsar hellre utomhus än inomhus, så honom går jag ut i koppel med, för annars håller han sig tills han är blå. Jag tror han tycker att det är "äckligt" trots att lådan är ren och fräsch.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

annzoo
2014-12-19 15:40
#3

Revirmarkering, så gör flera av mina fertila honor…. var glad att hon bara gör de i lådan för har du otur blir det utanför lådan tex i soffa/sängen, på väggen mm..

JohannaEkroth
2014-12-19 18:48
#4

#3 Varför gör min kastrerade hane detta och aldrig utomhus om det är revirmarkering?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[[pimey]]
2014-12-19 20:31
#5

Kastrerade du honom sent?

JohannaEkroth
2014-12-19 21:17
#6

Jag vet inte, hans historia vad jag vet är att han är en katthems-katt, två ägare innan mig. Så jag vet inte. Men det spelar ingen roll om han går ute fritt eller i koppel. Han gör bägge. Han är som en hund, och det är många katter i området. Han markerar inte utomhus. Och alla mina katter är kastrerade.

Inomhus reser han sig upp medan han kissar. Han börjar sittande och reser sig vartefter.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
annzoo
2014-12-20 09:06
#7

#4 även kastrater kan revirmarkera men i ditt fall tror jag redan du ringat in varför i de du skrev i #2. Dvs han kissar hellre ute och du måste rasta honom som en hund då han tycker lådan är "äcklig" fast den är ren.

JohannaEkroth
2014-12-20 10:19
#8

#7 Min mening med detta är att det behöver inte vara revirmarkering. 🙂😊

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

annzoo
2014-12-20 11:19
#9

#8 men i TS fall är det till 99% en revirmarkering, det är ju stor skillnad mellan din och TS katt. TS katt är könsmogen 6 månaders hona, din är en gammal herre.

Upp till toppen
Annons: