Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1296 ggr
Hagmans
2014-12-15 12:02

Dricker otroligt mycket

Hej!

Har några funderingar angående min katt… Jag har börjat ge henne blötmat till största del, och på sidan av har hon lite torrfoder. Anledningen till detta är självklart för att hon ska få i sig mera vatten, och bättre mat. Konstigt nog har hon varit slö de sista dagarna… Hon är mer röd runt ögonen än hon brukar och verkar lite sjuk :/ Hon har dessutom börjat dricka jätte mycket vatten från sin vattenskål, då hon dessutom får i sig så otroligt mycket vatten från blötmaten. Och gått upp 0,4 kg. Hon har också hurklat sig (försökt spy). Vet någon vad detta kan bero på? :/ Tacksam för svar!

Annons:
Tanjis
2014-12-15 12:08
#1

låter som att njurarna bråkar med henne och att hon har fått någon typ utav förgiftning för att njurarna inte funkar som de ska. oftast är det njurarna det är fel på när de dricker mycket. kontakta veterinär genast

Hagmans
2014-12-15 12:16
#2

Åh men fy vad rädd jag blir! :( Kan det vara för att hon fått smaka på kycklinghjärta häromdagen?! :(

Tanjis
2014-12-15 13:02
#3

tror inte att kycklinghjärta är farligt. Är hon steriliserad? katter har överhuvudtaget väldigt känsliga njurar och urinrör och urinblåsa och allt som hör till det och det blir ännu känsligare när dom är steriliserade/kastrerade. Min är kastrerad och jag tycker att det är rätt att göra så då katter är så hormonella annars. det är mycket som kan ställa till med njurarna och urinvägar o.s.v. Jag hade en katt som fick urinsten för var minsta ändring i vardagen (stress kan bidra till urinsten :S). lycka till med katten!

sagan
2014-12-15 16:59
#4

Kycklinghjärta är inte på något sätt farligt. Däremot låter det väldigt konstigt att hon gått upp 0,4 kilo, är hon möjligen förstoppad?

Tycker du ska ringa och rådfråga en veterinär om vad som är bäst att göra i detta läge.

cattisa
2014-12-15 19:20
#5

Går hon på lådan som hon brukar?

Jag håller med tidigare inlägg: Det är bättre att rådfråga veterinär en gång för mycket än en gång för lite. Hör med dem för säkerhets skull.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Tanjis
2014-12-15 20:54
#6

#4 kan va att hon samlar vätska när hon dricker så mycke

Annons:
Katthemsmatten
2014-12-16 11:20
#7

Omgående till veterinär! Det kan vara vad som helt från njurproblem till diabetes. Plötslig förändring i mat- och/eller dryckesbeteende ska man ta allvarligt på.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hagmans
2014-12-16 12:21
#8

Tusen tack finaste ni! ❤️ Hon har tid idag 13.30 för undersökning och blodprovstagning, så ska vi se vad det är. Tack så jätte mycket för hjälpen!

Tanjis
2014-12-16 15:42
#9

Berätta hur det gick med missen!

Hagmans
2014-12-16 16:33
#10

Veterinären sa att det förmodligen berodde på att jag de senaste dagarna har börjat ge henne mest Mjau blötmat, och att det innehåller lite mera salt än vad hon är van med, från Eukanuba som hon alltid ätit innan. Därför behövde hon dricka mer än tidigare, trots allt vatten hon får i sig via maten. Hon sa dessutom att det kunde bero på att vi har en ny kissepojke här hemma på 6 år, och att det kan ha varit en stor omställning för henne att välkomna honom hem hit. Därför kan hon också ha ändrat några beteenden (blivit mer slö). Därför tyckte hon inte att vi skulle ta några prover idag, men om det blir sämre så ska vi höra av oss. Jag skulle just nu ge hon mer Eukanuba igen, och se om det blir bättre. I så fall är det bara för att hon är ovan Mjaus blötfoder just nu. Får gå lugnare fram när jag ska vänja över henne :) Tusen tack för alla kommentarer! <3

[cicoccabim]
2014-12-16 18:09
#11

Håller tummarna för att det lugnar ner sig för er! Skönt att det inte verkar vara diabetes eller njurar som bråkar (och att det inte kommer heller!)

exitingsvillemo
2014-12-17 01:14
#12

det är väl inget tillsatt salt i mjau? eller?

IceJossan
2014-12-17 08:39
#13

Jag skulle inte ta så lätt på det innan jag fått en blodprovssvar. Att hon gått upp i vikt så fort i kombination med markant ökad törst och uppenbart sämre mående (inte bara avvaktande, utan slö och rödögd) KAN vara ganska allvarligt. Jag skulle propsa på blodprov ändå. Förhoppningsvis är det inget och du kan vara lugn men OM det är något så är det viktigt att upptäcka det i tid - är det njurarna som är paj är det akut.

Annons:
MonicaLagerquist
2014-12-17 10:53
#14

Mjau blötmat innehåller inte mer salt Rent skitssnack av en veterinär som har noll koll.

Stolt ägare till fem La permer

sagan
2014-12-17 11:08
#15

Som #14 säger så innehåller Mjau inte mer salt än Eukanuban. Så en ny konsultation med annan veterinär vore inte helt fel måste jag säga. Eller att du propsar på ett blodprov som #13 säger.

[Annamaja27]
2014-12-17 21:09
#16

Jag tycker ärligt talat att det var väldigt oansvarigt av veterinären att inte göra någon vidare undersökning! Symtomen som du beskriver stämmer in på flera sjukdomar som man bla måste ta blodprov för att utesluta. 

Givetvis kan det vara som veterinären "gissat" men om katten inte redan är bättre så skulle jag omedelbart kontakta veterinären igen alt en annan veterinär för ett andra utlåtande.

Hoppas att allt har gått  bra!

Tanjis
2014-12-17 21:31
#17

se till att vända dig till en annan seriös vet genast!

Upp till toppen
Annons: