Annons:
Etikettandra-djur
Läst 3456 ggr
jela96
12/12/14, 7:38 PM

Katt och kanin...

Hej!

Texas (6månader gammal) fungerar verkligen inte med kaninerna och jag vet inte vad jag ska göra det känns så hemskt.

Har försökt få dom att träffas på neutral yta som är ganska stor men då lägger sig bara Texas, spanar och springer sedan för att attackera vilket jag självklart stoppar (sitter precis brevid  honom) Vi har inte några dörrar här heller utom toalett dörren och jag kan alltså inte låta honom vara i ett annat rum (Han får panik av toaletten.)

Finns det något jag kan pröva eller är det helt kört?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Evelina!
12/12/14, 8:01 PM
#1

Vad gör kaninerna när han försöker attackera? Ofta behöver kaninen "stå kvar" och inte fly när katten kommer farande, då brukar katten bli lite ställd och har lättare för att acceptera kaninen ifråga. Hos mig är sker allt på kaninernas villkor, och försöker katterna jaga dem blir det katterna som blir jagade.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

lovechivas
12/12/14, 8:03 PM
#2

Mina kaniner försvarar sig mot katter men det kan också vara farligt fast omvänt. Prova att spruta vatten på katten om du ser att den tänker attackera eller lek med katten med leksaker så att katten gör åt med energi och instinkt på det istället. Kanske lär sig katten att leka med leksaker och inte med kaninerna. Du kan avgränsa rummen med kompostgaller till en början? Testa dig fram innan du tänker på att det är kört, men var på din vakt så att ingen skada sker!

Lite svammel men ah hoppas d kan tyda :)

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

jela96
12/12/14, 8:12 PM
#3

Han har redan försökt bita mot dom och båda är så snälla så dom gör aldrig något tillbaka utan får panik, gnyr och springer därifrån. De är riktigt rädda för Texas då de även kan stampa och gny när han är i närheten av buren…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Scorpio97
12/12/14, 8:12 PM
#4

Har du provat att leka och riktigt köra slut på katten innan den ska träffa kaninen? Då kanske den inte orkar jaga tänkte jag, och om den får sitta bredvid och titta på kaninen kanske det går bättre nästa gång? 

Har dock ingen erfarenhet av detta själv, hos oss gick det utan attack-försök när vi hade kanin och katt, så det är bara funderingar.


//Jessie

jela96
12/12/14, 8:17 PM
#5

4# Jo har försökt de och då gäller samma sak när kaninerna är ute. Han spanar och attackerar oavsett tröttheten :/

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Whitecat
12/13/14, 10:45 AM
#6

ge dom mat samtidigt bredvid varandra eller före så katten åtminstone är mätt. Hade 4 katter och skaffade kanin till mitt barn han var ös inne gick på kattlåda och åt sin mat med alla 4, och katterna såg bara en till familjemedlem så det går att få in andra djur med godis mat, kärlek och omtänksamhet

Annons:
Staempel
1/16/15, 12:02 AM
#7

Hur stora är kaninerna?

Har en dvärgkanin själv som ena katten är rädd för (kaninen stampade åt henne en gång när hon kattunge o sen dess håller hon sig undan), den andra katten låter kaninen "pussa" på henne genom gallret. Dock har vi aldrig kaninen och katterna lösa i samma rum.

Katterna var väldigt intresserade av kaninen när dom var små, men ju äldre dom blev desto mindre brydde dom sig. Nu är kaninen 11-12 år och katterna 10-11 :)

Testa att spruta vatten på katten så fort den visar en tendens att fixera på kaninerna och avled med godis och nån leksak. Lycka till!

annakarin_li
1/16/15, 9:06 AM
#8

Kan de vara i olika rum? Jag har min guldhamster i ett separat rum och byggt en nät dörr. Då kan guldhamstern få vara ute i rasthagen och katterna kommer aldrig i närheten av honom.

Fridaaaa
1/16/15, 9:11 AM
#9

#8 Står i #0 att hon inte kunde ha dem i olika rum, dock har TS flyttat nu så vet inte hur hon löst det nu

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annakarin_li
1/16/15, 10:02 PM
#10

#9 Då missuppfattade jag. Läste bara att de inte hade dörrar och att bygga en nätdörr själv är en enkel lösning. Hoppas att de löst sig när de nu har flyttat.

jela96
1/17/15, 2:41 AM
#11

Just nu går de jätte bra i nya lägenheten då vi har dörrar. Kaninerna får springa under uppsikt flera timmar om dagen i vårat kök som har dörr :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Upp till toppen
Annons: