Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1628 ggr
michellepetersson95
12/11/14, 2:37 PM

äldre hane kissar vart han vill. hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Vi har en äldre hane nu som kissar vart han vill. Har ej varit på möbler, utan på golv mattor vi har skorna på. När vi satt dit lådor så har han gått på dom ett tag, sen bytt plats. Nu var det i vardagsrummet. Min mamma vill ej ha en kattlåda där ute och sagt att hon funderar på och avliva honom. då är frågan, finns det något man kan göra för och få han och sluta? Eller är avlivning det ända? Han är född 2005. Han har kissat på golvet i säkert 7 år. skriver detta inlägg för och se ifall det finns något man kan göra, ifall ni varit med om samma saker. Etcetc I övrigt mår han bra. Är inte tjock, snarare smal. (Så som vissa människor som äter utan att gå upp i vikt, är ej pga mask)

Annons:
Wony
12/11/14, 2:45 PM
#1

Är han kastrerad?

annzoo
12/11/14, 3:28 PM
#2

Är han kastrerad?
vilken typ av kattlådematerial finns i lådorna och är lådorna öppna eller har tak?

Leritza
12/11/14, 5:06 PM
#3

Som tidigare frågat är han kastrerad? Hur ser kattlådorna ut? Har han undersökts av veterinär för att utesluta nån slags sjukdom?

Annat val än avlivning skulle vara omplacering, om ingen annan lösning hittas.

sagan
12/11/14, 5:54 PM
#4

Om katten har kissat i 7 år så lär det ta lite tid att komma till rätta med problemet. Men det går. Frågan är bara om mamma är villig att göra allt som krävs då hon inte är villig att ha en låda i vardagsrummet.

Hur många lådor har ni just nu? 

Hur många katter delar på lådan?

Hur stort bor ni och var är lådan placerad?  

Vilken typ av låda är det (storlek, med eller utan huv, med eller utan svänglucka?)

Vilken sorts Kattsand är det i lådan (märke och sort)?

Hur tjockt lager av sand är det i lådan?

Hur ofta per dag rensas sanden från kissklumpar och avföring?

Hur har platserna rengjorts när han kissat?

Hur gamal är katten och hur gamal var han när det började?

Är han kastrerad?

Kissar han alls i lådan?

Är han undersökt av veterinär när det hela började?

Något speciellt som kan ha utlöst felkissningen då det startatde?

michellepetersson95
12/14/14, 2:17 PM
#5

Vi har 3. vi har 4 katter. ca 70 kvm det är en låda i mitt rum, en i köket, och vardagsrummet. Har flyttat lådorna beroende vart han kissar. (Funkar ett tag, sen hittar han en ny plats) vi har provat med och utan tak. Just nu har vi bara med tak. Vi har en stor, och 2 medel stora. Luckorna är borta, är bara huv. just nu har vi sand som klumpar. Just nu har vi coops. Men varit likadant med andra. Vi har ungefär 5 cm tjockt lager sand i. Det rensas 3-5 gånger per dag. Vi har gjort rent med såpa, klorin eller javex. Hon har precis köpt ett speciellt spray mot kissandet. Vet inte exakt hur gammal han var då, 1-2 år tror jag. ja, han är kastrerad då vi har 3 honkatter. Ja, det gör han. Både kissar och bajsar. Men sen är det väl 2-3 gånger i veckan han kissar på golvet på nätterna. nej, vi har ej varit hos vet angående det. Speciell utlösning = för många katter. Hade andra katter i början som fick flytta ut på landet till mammas fd kompis för ena honan kissade på henne)

Fridaaaa
12/14/14, 4:31 PM
#6

#5 Ibland behövs det minst en låda mer än vad det finns katter.

Avliva inte en frisk katt, det är vansinne!
Kolla så han inte har UVI/kristaller

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
sagan
12/14/14, 9:03 PM
#7

Som #6 säger en låda mer än katter. Så fram med två lådor till och se till att dessa två är utan huv. Gärna en stor back, IKEA har en som heter Samla och den är väldigt billig.

Köp en bättre klumpbildande sand, Copps kan lukta och tänk då på att katternas näsor är väldigt nära sanden och känner ammoniaken hela tiden. Classic, Compact Care är två av de som inte är allt för dyra och håller vad de lovar. Ha mer sand i lådorna så att kissarna kan gräva ordentligt. Minst 15 cm gärna mer. Har man bara 5 cm så ligger urin kvar i botten och avger lukt. Han kanske är känslig för lukter.

Klorin lockar tyvärr katterna att gå tillbaka då det för dem luktar låda. Klorin innehåller ammoniak. Vet inte vad det andra ni använder innehåller dock. Skrubba med bara med såpa eller diskmed minst 5 cm utanför fläcken, torka bort med vatten ha sen antingen ättika eller ytdesinfektion där kissen har kissat.

Ställ lådor där han får vara ifred men ändå inte helt gömd. 

Vart exakt kissar han? Vid dörrar i så fall vilka dörrar är det vid, nära invid lådan, vid fönster, är det samma platser som han går tillbaka till efter att ni ställt lådan på stället han kissat? Bor ni på nedre botten?

annzoo
12/15/14, 10:11 AM
#8

#5 när min hane hade sin "kissa utanför lådan"-period hade han 4 lådor med 3 olika typer av lådmaterial. Men detta var bara tillfälligt. Så fler lådor och testa olika sand i lådorna, mina katter hatar sand som luktar för mycket parfym. Även ett sanddjup på minst 10-15cm i lådorna samt skrubba ren dem i mellanåt. Tex ha en extra plastback som toalåda som du kan hälla sanden i och skrubba den andra.

Skriv dagbok. händer de 2-3ggr i veckan så kan de finnas någon utlösande faktor. Tex bråk mellan katterna, att ni varit hemma mindre just samma dag, maten tog slut under natten(om ni ger torrmat), haft övernattningsgäst mm

michellepetersson95
12/15/14, 1:25 PM
#9

Menade ej att jag gjort rent lådorna med tex klorin, trodde du menade när han kissat på golvet. nej, jag vill inte att vi ska avliva honom, just därför jag skapade denna tråden. Behöver ej dumförklara en (så det känns för mig. 'Avliva inte en frisk katt' syftar jag då på) ska visa detta för mamma så skriver jag senare på vad hon sa =)

Wony
12/15/14, 2:12 PM
#10

#9 Det är just det. Katter "gillar" att kissa på klorintvättade ytor. Det är alltså bra att rengöra lådor med, men inte alls bra att rengöra nerkissade ytor!

michellepetersson95
12/15/14, 2:37 PM
#11

Oj förlåt! :D läste fel hahahaa :)

Wony
12/15/14, 2:47 PM
#12

Lätt hänt! Kan vara värt att tänka på framöver, att inte städa upp felkiss med något som innehåller ammoniak. :)

sagan
12/15/14, 4:47 PM
#13

#9 Vore bra att veta på exakt vilka platser han kissar fel på. Om du såg vad jag frågade om i #7. Det kan även ge en indikation på om något annat stör honom och om det går att lösa på ett bra sätt.

Som sagt, lådorna är det jättbra att rengöra med klorin, däremot inte golvet just på grund av ammoniaken i det. 🙂

Hoppas att det ska finnas en lösning som hjälper honom. Annars kanske en omplacering kan vara aktuell?  Du skriver att det börjat tidigare av att ni har för många katter och han kanske vill vara ensam.

Annons:
michellepetersson95
12/15/14, 8:58 PM
#14

Var vet jag inte exakt, mamma som vet det. är ju dock så att han trivs med de andra katterna vi har =) det är min egna katt som jag hittade ute som nästan var vuxen som jag tog hem som inte funkar med våra andra 2 honor. Men de andra brukar ligga så nära de kan i soffan jämte mamma :D

sagan
12/21/14, 11:27 AM
#15

Kolla med mamma och skriv gärna i tråden. Mer information kan leda till rätt åtgärd. 🙂

Upp till toppen
Annons: