Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4338 ggr
shakira77
2014-12-06 22:07

Applaws eller Orijen till katt?

Hej kära ni!

Efter veckor av läsning över hela internet så har jag kommit fram till att välja mellan Applaws (Kyckling) eller Orijen (Cat & Kitten) torrfoder till mina katter. Jag vet såklart att BARF är det bästa, därefter blötmat. Min anledning till torrfoder är för att båda mina katter måste ha det som komplettering till sin dagliga kost och älskar torrfoder. Därför behöver jag er hjälp! Med hänsyn till ingredienser, näringssammansättning och så vidare! :)

Så, alla ni som kan och har läst mycket angående dessa två märkena (eller andra spannmålsfria foder), skriv så mycket ni bara orkar, för- och nackdelar! Jag är otroligt intresserad av att läsa allt ni skriver och vet! :) Tusen tack på förhand!

Annons:
cattisa
2014-12-06 22:13
#1

Jag tycker att båda sorterna verkar likvärdiga och bra. Min katt får lite Orijen som komplettering eftersom det är lättare för mig att få tag i. Jag kan köpa det i min djuraffär. Applaws tror jag att man måste beställa på nätet.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Evelina!
2014-12-06 22:16
#2

Mina får Applaws av det enkla skälet att den är billigast. Trivs bra med det som kompletteringsfoder till blötmat/barf.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Caifig
2014-12-06 22:21
#3

Applaws:

Fördelar: Billigare, innehåller mindre extra tillsatt "skräp" typ morötter, innehåller inte fiskprotein utan endast laxolja (bra fiskolja innehåller ej allergiframkallande protein)

Nackdelar: Potatis ligger som nr 2 på innehållslistan

Orijen:

Fördelar: Bra innehåll av kött som alla ligger högt upp på innehållslistan, innehåller varken potatis, majs, ris eller annat spannmål

Nackdelar: Innehåller mycket fisk, tycker även det är rätt dyrt, innehåller även rätt mycket tillsatt "skräp"

[trazy]
2014-12-07 11:02
#4

jag köpper applaws kykling i affären  måste ej beställa på nätet. DE likvärdiga enda skilnden är vad katten gilla

shakira77
2014-12-08 17:25
#5

Tusen tack för allt ni skrivit! Vill gärna att fler skriver och kommenterar allt ni vet och tycker gällande dom märkena :D Tack så mycket!

shakira77
2014-12-08 17:26
#6

Tack för era svar! Jag skulle även vilja att fler skriver allt ni vet, tycker och känner för dessa märken! Har så svårt att bestämma mig, och även till alla andra som går i samma tankar som mig gällande de två märkena! :) Tack så mycket allihopa!

Annons:
kattöga
2014-12-09 09:10
#7

Jag föredrar Applaws kyckling framför allt för att den enda fiskingrediensen  som finns i innehållet är laxolja och för att den består av 80% kött. Den kan köpas både på nätet och i butiker.

#3 I listan står det att Orijen innehåller potatis, men det kanske inte stämmer…… Dom kanske har ändrat på innehållet sedan listan gjordes i nedanstående tråd….

Här finns en bra tråd med innehåll i en del torrfoder.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Leritza
2014-12-09 09:24
#8

#7 Enligt den påsen jag har hemma innehåller inte Orijen (cat & kitten) potatis.

Jag skulle hellre köra på Applaws än orijen om det inte vore för att orijen är lättare att få tag på, och måste ha personlig kvittens om jag beställer via internet.

Caifig
2014-12-09 17:59
#9

#7 Jämförde med innehållsförteckningar jag hittade på hemsidor där man beställer fodret, väldigt dåligt ifall det faktiskt skulle vara potatis med i så fall!

mvhemilia
2014-12-10 19:49
#10

Vi kör på orijen här hemma, min kattunge tycker det är den godaste av de sorter vi provat. När hon äter orijen har vi uppmärksammat att hennes päls blivit mjukare/glansigare än innan (rc hon fick av uppfödaren) :)

Förlägen

[Pomelo & Gigi]
2014-12-10 20:05
#11

på zooplus.se kan man köpa applaws väldigt billigt om am kör med 7 kg påsarna och billig frakt tror den är 29 kr

Hagmans
2015-03-01 16:43
#12

Jag har nu försökt att införa lite Applaws i deras nuvarande torrfoder, och ibland har de fått några kulor Applaws som godis. Tråkigt nog så spyr ena katten efter varje gång dom får provsmaka… Har testat i 3 veckor. Är det någon vits att fortsätta testa om hon klarar det tillslut, eller ska jag köpa Orijen och försöka testa det? Tack för alla svar! <3

Linika
2015-03-01 16:51
#13

Du kan ju alltid köpa en liten påse orijen och testa :) När vi skulle skaffa ny mat till gammeltanten valde vi mellan Orijen och Acana. Vi ställde helt sonika fram en skål av vardera och lät henne välja, hon rörde inte Acana skålen :p 
Tråkigt att Din katt spyr av maten :( Hoppas det blir bättre snart!

Annons:
Upp till toppen
Annons: