Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1022 ggr
Plingen85
2014-11-27 11:23

steriliserade honor som blivit tjocka

Ja nu är det snart 1 år sen våra honor blev steriliserade och de två har lagt på sig en del. De är inne katter med tillgång till högt klösträd och de kutar runt i lägenheten som galningar. Men den enda blötmaten de vill äta är gourme och torrfoder får de för steriliserade. Vad finns det för bra mat så de inte fortsätter gå upp i vikt? Ska vi dra in på torrfodret?

Annons:
Tjeja
2014-11-27 11:25
#1

Dra ner på torrfodret och erbjud mer blötmat istället är en bra början!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Plingen85
2014-11-27 11:35
#2

Är gourme något att ha eller kan man göra mjau maten något mer lockande?

Plingen85
2014-11-27 11:35
#3

Och hur mycket torrfoder ska man ge som mest? Vet att hundar ger man en viss mängd beroendes på storleken

Fridaaaa
2014-11-27 11:38
#4

Kastrerade tror jag att de är.

När katter kastreras behöver man för det mesta minska på maten samt vara mer noga med bra mat. Sällan kattmat för steriliserade/kastrerade behövs, brukar snarare vara sämre.

Jag ger mina kastrerade mycket mjau&bozita blötmat och sedan lite applaws torrfoder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Plingen85
2014-11-27 11:48
#5

Tack frida såklart är det kastrerade jag menar. Då har jag ett humm. Kan man få ner katter i vikt? Läst att det kan vara svårt?

Fridaaaa
2014-11-27 11:55
#6

#5 Mesta dels blötmat eller bara blötmat brukar fungera bra.
Om du serverar enbart mjaus blötmat äter de inte tillslut då?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
IceJossan
2014-11-27 12:05
#7

"Specialmat" för kastrerade katter innehåller mindre fett och mer kolhydrater än "vanligt" foder.

Katter behöver mycket fett i sin kost, fetthalten bör ligga på iaf 20%, gärna lite mer. Katter ska inte äta spannmål, ris, potatis, majs eller annat sånt.

Bantningsfoder innehåller mindre fett för att banta katten (neråt 9% bara) och mer kolhydrater (spannmål m.m.) för att fylla upp. Problemet är att kolhydrater gör katter feta. Katten får alltså i sig för lite fett och istället massor med annat jox när den äter kastratfoder. Helt bakvänt!

Så börja med att lååångsamt byta foder (låt övergången ta minst en vecka) till ett som innehåller minst 80% kött varav 20% eller mer är fett. Orijen, Applaws, Taste of the Wild, Carnia Lynx, Porta 21 Sensible och WildCat Etosha är sorter med bra innehåll.

[VampireGirlElvira]1
2014-11-27 12:18
#8

När jag ger min hankatt steriliseringsfodret så blöter jag upp den (för att det sväller ändå så oerhört inne i magen) i ca. 5-7 minuter tills det blir mjukt, och sedan ger jag honom den maten. Jag täcker botten på matskålen plus mindre än en handfull mat till.

IceJossan
2014-11-27 12:35
#9

Det är fortfarande för mycket spannmål och för lite fett i sånt foder ;)

Upp till toppen
Annons: