Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1459 ggr
dendärduvet
2014-11-26 14:36

Kastera innan försäljning

En nära vän till mig har en honkatt som av misstag blev dräktig. Tråkigt nog var det även en stor kull på 7 honor och 2 hanar. Ägaren inser ju såklart sitt snedsteg och vill inte bidra till fler huskatter (eller åtminstonde hemlösa katter). Därför har vi bollat lite ideer fram och tillbaka och jag har sett endel uppfödare som skriver "säljes som sällskap, dvs kastrarad".

Så min fråga lyder: Kan man kastrera alla kattungar innan de levereras? Hur gammal bör kattungen/ungkatten vara och hur lång rehabilitering efter ingreppet bör man räkna med.

Tack på förhand!

Annons:
MonicaLagerquist
2014-11-26 14:52
#1

Det beror ju lite på hur stora kattungarna är. Om jag skulle spekulera och använda mina kattungar som exempel.Mina 12 veckors Las Permkillar väger drygt 1500 så de skulle kunna kastreras enkelt nu och sen skulle jag i så fall behålla dem en vecka efter kastrationen.Honan i den kullen är en liten tjej som bara väger 1100 så henne skulle jag vänta några veckor innan jag kastreade henne.

Honkatten  kan behöva stanna någon vecka längre efter kastrationen så hon skulle i så fall vara flyttklar vid ca fyra månaders ålder.

Sen tillhör jag dem som inte vaccinerar och kastrerar samtidigt så det måste ju också vägas in.

Stolt ägare till fem La permer

[trazy]
2014-11-26 15:01
#2

Varför inte kastera samtidigt när man ändå är där nyfiken

MonicaLagerquist
2014-11-26 15:09
#3

#" Om du läst mitt inlägg så hade du haft svaret.

Jag vill inte göra ett så stort ingrepp som en honkattskastreringg på en katt som bara väger straxt över ett kilo.

Grabbarna väger mer och det är ett mindre ingrepp.

Stolt ägare till fem La permer

SuperLimm
2014-11-26 15:10
#4

Du kan alltid ringa till en veterinär och rådfråga :) Jag har fattat det som att alla veterinärstationer inte kastrerar innan 6 månaders ålder..

Mvh Linn

[[pimey]]
2014-11-26 15:31
#5

6 månaders regeln är borttagen av veterinärförbundet, att kastrera kattungar är inte mer riskabelt som att kastrerades vuxen katt. Alla veterinärer gör det inte men det finns ändå rätt många och fler hakar på

SuperLimm
2014-11-26 15:32
#6

#5 Låter jättebra! :) Tycker det är bra när folk kastrerar sina kattungar innan de flyttar till nya hem, så vet man att det är gjort :)

Mvh Linn

Annons:
Silvestris
2014-11-26 16:42
#7

Det går bra att kastrera från 12 veckors ålder (ingen särskilt narkos behövs) oavsett kön, men alla veterinärer gör det inte.

Bäst är att kastrera alla samtidigt. Det är en trygghet för kattungarna att somna tillsammans inför operationen och att vakna tillsammans efteråt. Hanarna har läkt ihop efter bara några dagar och för honorna tar det något längre. Man får se hur såret läker, men räkna med leverans vid kanske v. 14 för honkatterna.

Angående vaccination samtidigt som kastrering är det bäst att ni frågar veterinären om det. Jag vet många som gör det samtidigt utan problem, men själv har jag valt att kastrera och vaccinera vid olika tillfällen.

Charlott_
2014-11-26 18:04
#8

min  veterinär sa att vår kattunge skulle vara mins 6 månader innan an kan göra ngt sånt.

[[eskils_]]
2014-11-26 18:48
#9

#8 6 månader var bara en rekommendation, som nu är borttagen. Många veterinärer kastrerar katter vid 3-4-5 månaders ålder med gott resultat. Ju yngre katten är desto snabbare läker den efter ingreppet, sägs det.

#6 Håller med dig absolut! Om alla som säljer kattungar (både huskatter och raskatter som inte ska gå i avel) kunde se till att de är kastrerade före flytten till det nya hemmet skulle det vara jättebra! ✨ Åtminstone vad gäller hankatter är detta säkert lätt att ordna. Vad gör det om köparen kanske får vänta några dagar extra, det är ju för två goda syften, dvs att ge katten ett behagligare liv och att inte öka på antalet hemlösa katter.

dendärduvet
2014-11-27 06:04
#10

Tack för alla svar! Jag ska ringa och höra med min veterinärstation. Men så skönt att ni alla är positiva till det :)

dendärduvet
2014-11-27 17:27
#11

Jag kom precis på en till fråga. Många uppfödare skriver ju kontrakt på att man som köpare själv måste kastrera katten vid 8-10 månader eftersom den säljs till sällskap. Vad händer om man bryter mot det? För om det är strängt bindande kanske det skulle vara ett alternativ till att kastrera unga kattungar :)

[[pimey]]
2014-11-27 17:46
#12

Man kan skriva kontrakt MEN det är tyvärr inte juridiskt bindande :(

dendärduvet
2014-11-28 06:59
#13

Tack för alla svar! :)

Annons:
[[eskils_]]
2014-11-28 10:43
#14

#11 Tycker det låter konstigt om uppfödare säger att köparen ska låta kastrera katten vid 8-10 månaders ålder! Det låter onödigt sent. Ungkattsåldern är ju den farligaste eftersom katterna då är så nyfikna och snabba, och vill ut och utforska världen, med stor risk för oönskade ungar eller trafikdöden.

Med en kastrering blir katten lugnare och mer hemkär, så ju tidigare desto bättre.

Upp till toppen
Annons: