Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3478 ggr
Lollo_Zimba
2014-11-25 19:37

Kan min katt ha diskbråck?

Hej!

Min katt Simba har sedan två veckor tillbaka oförklarligt börjat halta på hö bakben samt visar starka tecken på att han har ont över ländryggen. Simba är innekatt och har inte varit ute i något slagsmål eller liknande. Har har dock en kattkompis Siri som han gärna busar med hemma. Detta uppstod utan att jag har en aning om vad som hänt, han haltade lätt en dag då jag kom hem och det blir bara värre och värre för varje dag som går. 

Om jag klappar, tar eller kommer åt honom över ländryggen så säger han ifrån ordentligt och t.o.m fräser åt mig.

Jag har varit inne hos veterinär förra veckan som gjorde en vanlig slätröntgen på honom, de kunde eventuellt se ngt som såg lite konstigt ut vid sista ländryggskotan och ner mot svansen område  L7-S1.  Men inget till hundra%. Höfter samt knäleder såg bra ut. 

Då denna röntgen endast visar hårda delar så har de nu remitterat vidare Simba för magnetröntgen, denna görs dock först den 11dec, dvs över två veckor kvar.

Simba äter nu varje dag starka smärtstillande mediciner, Metacam samt Temgesic men trots detta så haltar han och går inte mer än två meter innan han lägger sig ner.  Om jag klappar på ryggen ner mot länden så fräser han och jamar, trots den höga dosen smärtstillande.

Det är verkligen hemskt att se honom så dålig. 

Det som oroar mig är om det skulle vara diskbråck och ifall det kan ge bestående men om han ej får hjälp snabbt.  Tänker att jag ska åka in akut, men vet ej om de skulle göra ngn magnetröntgen redan nu eller om de "bara" skulle skicka hem oss med smärtstillande igen.

Allmäntillstånd annars, Simba äter när han får mat och går på toaletten.

Är det någon som har erfarenhet av katt med diskbråck? 

eller finns det någon som tror att det kan vara något annat?

Tack på förhand!

Hälsningar: Louise och Simba

Annons:
annzoo
2014-11-25 20:59
#1

om inte metacam hjälper måste du få något annat…

OberonsMatte
2014-11-25 23:23
#2

Har han så ont tycker jag att du bör kontakta veterinären igen och berätta att det blivit värre och att den smärtstillande medicinen inte hjälper.

Sajtvärd Katter iFokus

Ollek
2014-11-25 23:34
#3

Sluta klappa där katten har ont, fast det antar jag att du redan lagt av med.

Lollo_Zimba
2014-11-26 08:33
#4

Jag har ringt till veterinären igen och då gav de Simba mer smärtlindring, han haltar dock fortfarande och om ngn (jag el vår andra katt) kommer i närheten av hans bakben så fräser han. Självklart så klappar jag honom inte på ryggen i onödan, det skulle inte vara särskilt snällt. 

Min undran är om ngn annan haft samma problem med sin katt, att inte klappa på ryggen samt att ringa veterinär är redan självklart gjort. 

Tack för tips!

dendärduvet
2014-11-27 06:16
#5

Har varit med om diskbrock från L7-S1syndrom på hund. Där var det operation och lång rehabilitering hos hundfysioterapeft som gällde. Dock var hunden i  fråga bara tre år och det var ju klart värt det. Hur allting går till på katt vet jag inte :/ Hoppas dock att det löser sig för din kisse.

Lollo_Zimba
2014-11-27 08:23
#6

Hej dendärduvet!

Tack för info, jag tror nog att hund och katt kan bete sig på liknande sätt så blir jätteglad för ditt svar. Hade din hund också väldigt ont?

Hur betedde den sig rent rörelsemässigt, haltade den hade den ont osv?

Tack för svar :-)

Mvh Louise

Annons:
dendärduvet
2014-11-28 09:23
#7

Det var min förra killes schäferhane som fick det. Första symtomen vi såg var att han började gå i passgång, blev lite kutryggig, höll alltid ner svansen och viftade inte på svansen. Han ville inte hoppa upp och ner från bilen, ville inte nödvändigtvis gå i trappor och bet efter oss om vi råkade stöta till honom. Idag bör han väl vara runt 9 år och vad jag vet (pratar inte med mitt ex så mycket längre längre) så mår han bra!

Lollo_Zimba
2014-11-30 18:26
#8

Tack för alla tips!

Det visade sig att Nacka Djursjukhus missat att min katt hade en fraktur över hela femur (lårbenet) uppe vid höften.

När jag åkte in akut opererades han direkt och jag är så ledsen att han fick lida i över tio dagar då förra veterinären missade detta trots röntgenbilder på höften.

Vi skickades hem med i princip alvedon o voltaren.

Kommer inte bli ett glatt samtal till veterinären imorgon kan jag lova, hur kan detta hända?

Tack iaf för råd!

Den sista veterinären sa att det är vanligt att katter reagerar på beröring av ländrygg när de har höftproblem. Det var ngt som förra veterinären helt missat tydligen.

Hälsningar Louise O Simba

kattöga
2014-11-30 18:44
#9

Men åå, stackars lilla katt! Bedrövligt att en fraktur har missats på det här sättet, För nog borde det ha synts på röntgenplåtarna redan första gången…….

Men vad skönt att katten har blivit bra och korrekt omhändertagen nu och jag hoppas att den lilla repar sig snabbt och bra nu! ❤️

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fialialej
2014-11-30 20:51
#10

Borde man inte kunna få nån form av ersättning för en sån miss?

"På natten är alla katter svarta"

dendärduvet
2014-12-01 08:16
#11

MISSAT EN FRAKTUR?! Jag hade varit tokig. Visst är veterinärer människor och människor kan göra misstag. Men.. Har själv gått fyra dagar med brutet finger och med tanke på den smärtan vill jag bara inte tänka på ett brutet lårben. Tyvärr är veterinärer jävliga på att krypa ur en situation där någon påstår att de har gjort fel. Själv varit med om det. Jag hade begärt ersättning och om de vägrar eftersom de påstår att det inte alls är deras fel hade jag hotat med att gå till tidningen. En sån miss gör man inte..

Vixxen
2014-12-01 22:19
#12

Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård:

http://www.vetansvar.se/introsida/startsida.4.778a5d1001f29869a7fff2121.html

Lollo_Zimba
2014-12-10 08:44
#13

Jag har ringt och pratat med veterinär på Nacka Djursjukhus och de var hemskt ångerfulla och kunde själva inte förstå att de missat frakturen. 

De sa att de själva inom djursjukhuset haft ett möte runt denna skada  och hur de kunde missa den (det var två veterinärer som kollade på röntgenplåtarna) och de säger att den mänskliga faktorn spelade in denna gång. 

Jag har pratat med veterinären två ggr nu och hen är väldigt ångerfull och jag tror redan att de "lärt sig en läxa" så jag får se om en anmälan görs. 

För Simbas del är det redan för sent, men jag tänker på framtida fyrbenta vänner som kanske också blir felbehandlade, vill gärna kunna hjälpa till där.

Än en gång! tack för tips!

Annons:
[HundochKatt]
2014-12-10 16:41
#14

Men så fruktansvärt att missa en sådan sak. Men tyvärr är de också människor och kan missa saker och ting, fast man tycker att det är otroligt. Jag tycker att de åtminstone skulle betala tillbaka det du har betalt för röntgen etc. Hoppas nu att allt läker som det ska för din lilla katt. ❤️

Upp till toppen
Annons: