Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1253 ggr
Zekina
11/23/14, 5:16 PM

Borsta tänderna

Är det någon här som borsta tänderna på sin/a katt/er?
Varför borstar ni? Eller varför borsta ni inte?

Jag funderar på att lära min katt få tänderna borstade, då hon inte alltid har den vackraste andedräkten. Tror det har med att göra då hon börjar få sina "vuxen"tänder.
Vart finns i så fall lämpligt material att köpa?

Annons:
Fridaaaa
11/23/14, 5:18 PM
#1

Nej borstar inte. Fina tänder ändå, och fixar tänderna genom kosten istället.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Cissi-
11/23/14, 5:27 PM
#2

Jag har borstat tänderna på min ena katt pga att hon fick forl. Men slutade med det för att hennes tandkött börgade blöda. Finns att köpa grejer på djurbutiker, men skulle kolla på nätet ist.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[cicoccabim]
11/23/14, 5:29 PM
#3

Jag borstar dem, med en mjuk barntandborste och lite bucacat. Hon är en mycket närgången tös- så för säkerhets skull gör jag det.  För att komma ihåg det gör jag det varje kväll efter att jag borstat mina egna. Hon älskar det! Hoppar själv upp i mitt knä när jag visar tandbosten.

Zekina
11/23/14, 7:14 PM
#4

#3 Min är likadan. Gillar att vara nära, speciellt på morgonen och då ska hon helst slicka en i ansiktet. Något jag inte finner så fräsch med hennes andedräkt.
Samt att det börjar få pälsen att lukta när hon tvättat sig.

Men borsta du först med vatten och sen ger lite bacacat? tänkte mer eftersom det är en pasta.

-Cissi-
11/23/14, 8:18 PM
#5

#4 Har du kollat med en vett angående andedräkten? Min hona luktade nått förfärligt ur munnen och tog henne till en vett och fick veta att hon har forl.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Zekina
11/23/14, 8:48 PM
#6

#5 Nej det har jag inte. Kollade upp symptomer på forl och det ända som passade in var dålig andedräkt.  Kanske är värt att kolla upp enbart för dålig andedräkt?

Annons:
-Cissi-
11/23/14, 9:15 PM
#7

Min katt hade inte några andra symptom. Så det skadar ju inte att kolla upp det.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Ollek
11/23/14, 9:25 PM
#8

Katter brukar väl inte dofta blommor i munnen när dom tappar mjölktänderna. Jag använder också en barntandborste och borstar med vatten, jag börjar borsta lite lätt på läpparna så att säga sen öppnar hon självmant munnen och tuggar lite på borsten, då drar jag borsten fram och tillbaks, inget tvång och hon verkar va intresserad av vattnet i borsten. Det motverkar ju tandsten, karies, inflammation etc precis som hos människor.

[cicoccabim]
11/24/14, 5:26 AM
#9

#4 jag lägger lite bucacat på tandborsten och gnuggar lite försiktigt i överkäken, försöker komma åt överallt, sedan tuggar hon själv på borsten, så även kindtänderna längst in får sin dos. Eftersom jag gör detta dagligen behövs inte mycket bucacat, och det gör inget om jag inte alltid kommer åt alla tänderna. 

Hon har inte haft problem med tänderna innan heller, men det kan ju göra ont om det är inflammerat. Kanske kolla med vet först? Ring och fråga?

ElisabethB
11/24/14, 8:08 AM
#10

Borstar på mina båda katter.

Använder Aptus Bucacat tandkräm och fingertandborste för hund.

Detta gör jag helt enkelt för att det är bra för deras tänder (precis som tandborstning är för våra tänder) och för att det är "mysigt" 🙂 Men mina katter är ju lite knasiga på den punkten, ropar jag på de och visar tandkrämen kommer de som ett par skott… 🤪

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[cicoccabim]
11/24/14, 8:50 AM
#11

#10 min katt klättrar till och med ner från hängmattan i klösträdet när jag visar henne tandborsten, godis!!😃onekligen praktiskt!

aloizias
11/24/14, 9:23 PM
#12

Vi använder en sån här fingertandborte http://www.kattkompaniet.nu/fingertandborste-katt-p-285-c-188.aspx och denna pastan tycker våra katter om http://www.kattkompaniet.nu/pet-clean-tandkram-enzymer-p-399.aspx mot dålig andedräkt fungera denna mycket bra http://www.kattkompaniet.nu/dental-fresh-katt-p-707-c-176.aspx

Upp till toppen
Annons: