Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 5527 ggr
Fridaaaa
11/8/14, 3:06 PM

Måste byta kattsand - men till vilket?

Har tigerio (stavning?) just nu men reagerar på det när jag öser upp det eller rensar kattlådorna (när man "rotar runt med spaden).
Någon som har förslag på vad man kan ha istället att testa?

**Testat:
**Everclean: Dyrt, och sådär bra för oss
Ica premium:Fungerade ganska bra
Eldorados: Skit
Någon form av kristaller: skit
Klumpe: Inget vidare
Sedan en till men den hade för grov sand, mina vill ha lite finare. (var pussi eller sjöbogården)
Toa-lätt: Jobbigt att städa, samt luktade så fort de hade varit där. Samma med bränslepellets.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Trollan92
11/8/14, 3:16 PM
#1

Everclean har vi och de är super bra och luktar jätte gott. Har du då haft ca 7cm med sand? Annars fungerar de inte så bra. Sen måste man ju rensa sanden varje dag för att den ska hållas fräsch. Vi rensar varje dag och har lite mer än 7cm i lådan och behöver inte byta sand ofta, bara fylla på någon gång varje vecka :)

Fridaaaa
11/8/14, 3:17 PM
#2

#1 Har alltid djup sand. Jag reagerar även på det när jag häller upp eller rensar lådan. Samt att det fungerade helt enkelt sådär. 
Rensar ur bajs och kiss varje dag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lilyz]
11/8/14, 3:23 PM
#3

Jag använder Cattia, ibland utblandat med Ica premium som jag tycker är väldigt bra men luktar lite väl starkt. Cattia är finkornig, klumpbildande sand, problemet är väl att den dammar rätt mycket när man häller upp den…

Fridaaaa
11/8/14, 3:25 PM
#4

#3 Kan inte ha det om det dammar mycket 😕 Är just därför jag ska byta detta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollan92
11/8/14, 3:25 PM
#5

Hmm okej va tråkigt för dig :( Just nu fungerar den sådär för oss också för kattungen på 4 månaden kissar upp på sidan av lådan så de kan inte klumpa sig, så när man ska rensa lådan så splittras allt. Men den stora katten är bra! :) Visst den är ganska dyr men pojkvännen vill inte ha något annat så de blir inte så dyrt när man delar på de heller :) De va även kampani på den kattsanden lite över allt nyss :)

Fridaaaa
11/8/14, 3:55 PM
#6

#5 Delar inte kostnaden för det med någon,  jag som har ansvaret för katterna.
Men tyvärr fungerar det oavsett inte bra här så :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[cicoccabim]
11/8/14, 4:05 PM
#7

"odour lock" har jag bara hört gott om, dock inte prövat själv.

Fridaaaa
11/8/14, 4:08 PM
#8

#7 Samma "tillverkare" eller  vad det är som extrem classic, (intersand),frågan är om den är mycket bättre än extrem classic när det kommer till dammighet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Torpedtass]
11/8/14, 4:46 PM
#9

Peewee kanske? Dryg, billig och luktar bara trä men då bör du ha en Peewee låda också.

Fridaaaa
11/8/14, 4:50 PM
#10

#9 Har inte råd att införskatta tre peeweelådor, tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Torpedtass]
11/8/14, 4:54 PM
#11

#10 ok, du behöver så många lådor.
Ska finnas något strö på coop som heter Katty, om jag minns rätt, vi hade det till vår tidigare och bortsett från att golvet blev sandigt så tyckte jag den var hyfsat ok.

Fridaaaa
11/8/14, 4:59 PM
#12

#11 Ja jag har 2 katter. 
Är några som sagt att den inte är finkorning?
Har inte coop här 😕 (bara ett litet coop konsum som vi aldrig handlar på)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Torpedtass]
11/8/14, 5:03 PM
#13

Nej den är ju inte lika finkornig som everclean tex men den är klumpbildande likt everclean, i alla fall var den så när vi använde den vilket är 5 år sen ska jag väll poängtera. ;)

Annons:
Fridaaaa
11/8/14, 5:08 PM
#14

#13 För haft en variant som var inte jättegrov men någon mellanting mellan grov och finkorning och katterna var inte så förtjusta iden, köpte den i vanlig matbutik men minns ej vilket märkte det var hmm kanske var den

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Torpedtass]
11/8/14, 5:13 PM
#15

#14 Ok, hmm… Har du möjlighet att beställa kanske? I så fall kanske Cats Öko Plus är något? Finns att köpa 10l på Zooplus för 109 kr (40l för 279 just nu) tex , vet inte hur mycket 3 katter behöver.

Mycket dryg, luktfri och dessutom miljövänlig. 🙂

Fridaaaa
11/8/14, 5:15 PM
#16

#15 Ja beställa kan jag.
Funderat på den men zooplus hemleverans krånglar för mig ut hit 😕 Så finns det bra på annat ställe med säker hemleverans hade det varit det alra bästa.

Går åt lite olika här beroende på årstid och så, mer nu på vintern när de är inne mer
2 katter 😉 Men tre lådor

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Torpedtass]
11/8/14, 5:17 PM
#17

Animail säljer Öko plus just nu, 10L för 119 kr eller 3x10l för 105kr/st.
https://animail.se/cats-best-oko-plus-10l.html

Åh haha, minnet bedrar. Du skrev ju två katter innan, fel av mig. :D

OberonsMatte
11/8/14, 5:45 PM
#18

Har du provat Extreme Classic? Dammar extremt lite, använder man dessutom en Litter Lifter-spade är dammet minimalt.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
11/8/14, 5:55 PM
#19

#18 Vet en som med är känslig som jag som testat den och ingen större skillnad mellan den och den jag har i "dammighet" tyvärr 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
11/8/14, 6:38 PM
#20

Kan inte sambon fylla på sanden?

Annons:
kigon
11/8/14, 6:42 PM
#21

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/applaws_natures_calling/387280

Kanske prova detta? Det är dyrt iofs men kanske värt det om det blir reaktioner på andra! Det är ju gjort av valnötsskal så har lite annorlunda material…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Thiah]
11/8/14, 6:44 PM
#22

#21 oh vilket bra tips. Det där kanske jag måste beställa.

Fridaaaa
11/8/14, 6:49 PM
#23

#20 Jag som gör rent lådorna. Och reagerar även då.

#21 Krånglar det med zooplus, då får det inte hemlevererat av någon anledning 😕 Så beställer helst i förstahand från andra ställen där det fungerar med hemleveransen, har körkort och så men underlättar med bärandet och så slipper man extra-körningen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kigon
11/8/14, 6:52 PM
#24

#23 Jaha… Jag som bor ute i mitt ingenstans vet inte ens vad hemkörning betyder så har alltid fått köra till närmaste Ica med zooplus 😂 men om man är van vid annat förstår jag absolut att det känns smidigare!

Kan iaf ha det i baktanke om du inte lyckas hitta något annat, vissa säger att det dammar men det är ju alltid värt att prova fall i fall 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Fridaaaa
11/8/14, 6:54 PM
#25

#24 Bor med ute på landet 😉 Har runt milen till närmaste Ica. Men ska egentligen vara hemleverans men posten verkar inte fatta det 😕
Nja inte råd att lägga på pengar på något som troligtvis kommer damma 😕 Utan behöver något som inte dammar så att säga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollan92
11/8/14, 7:24 PM
#26

# jaha okej. Killen å jag har en katt var så på de viset kan man ju dela på pengarna till Kattsand :)

Fridaaaa
11/8/14, 7:46 PM
#27

#26 Vi har två katter, men huvudsak jag som tar hand om dem och jag som köper det de behöver.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Torpedtass]
11/8/14, 10:03 PM
#28

Nu har vi gemensam ekonomi och inte delad men min man gör rent lådan och låämnar val av strö, mat osv till mig. Samma gäller hundar, jag tränar, väljer mat, utfodrar osv medan han tar vanliga promenader samt tävlar. Så om du har en sambo, kanske du kan fråga honom om han kan byta så slipper du krångla med kattsanden? :)

[Emmisen92]
11/8/14, 11:22 PM
#29

Vi har everclean och är helnöjda med det. :) har testat en hel del och everclean är det bästa so far och verkligen prisvärt. Dom har ju väldigt ofta kampanj att man får köpa 2st 6kg för 139kr och vi brukar köpa på oss några st då så sparar man pengar.

Fridaaaa
11/9/14, 9:45 AM
#30

#28 Ja jag har sambo. men är främst mina katter och jag som sköter dem, mina katter mitt ansvar, han kan hämta ut paket osv till mig med det som behövs osv, men städning av lådor mm är mitt ansvar, något vi kommit överrens om när vi skaffade katterna.  Samt att han jobbar hela dagarna, och behöver t.ex rensas på morgonen vilket jag inte tänker begära av honom kl 6 varje vardagsmorgon innan han sticker till jobbet. Jag rensar minst 2 ggr/dag. 

#29 Everclean är som sagt inget alternativ här (läst bland annat#0). Reagerar även på det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
11/9/14, 10:05 AM
#31

Investrera i en Litter Lifter-spade, så behöver du inte "rota runt" så mycket att det dammar. Jag har Extreme Classic Black Label + Litter Lifter-spade och det dammar i princip noll jämfört med när jag hade Pussi Kompakt och "vanlig" spade. Rensningen går snabbare,  jag ser inget damm som yr upp och lådkanterna hålls dammfria trots att även katterna är där är gräver flera gånger per dag.

Sajtvärd Katter iFokus

mvhemilia
11/9/14, 10:20 AM
#32

Ever clean, less track! Det bästa som finns. Jag tar bort kiss/bajs så fort jag vet att hon varit på lådan. Vill att de ska vara fräscht för henne :) vi har ca 8-10 cm djup! Då räcker en 6 liters låda i ca 3-4 veckor. Värt priset enligt mig. Less track har större korn än de andra EC sanden, så de varken dammar eller har sig. Blir rent och luktfritt i badrummet där lådan står :)

Förlägen

Leritza
11/9/14, 10:36 AM
#33

Följer smått denna tråd i hopp om mer tips på sand än Öko Plus då jag har en "dögrävare" hemma. Har själv testat ec less track och ec extra strength. Båda dammar för mycket i mitt tycke och less track dammar värst, dock stannar mer i lådan efter den är grov kornigare.

Men  Öko Plus kanske inte är något för dig då jag hört att den ska va rätt grov kornig

Fridaaaa
11/9/14, 10:45 AM
#34

#31 Dammar dock fortfarande när jag häller upp. Vart kan man köpa sån spade?

#32 Läs #0 och inlägg #30 bland annat 😉

#33 Ja grov korning gillade inte katterna, inte jag heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
OberonsMatte
11/9/14, 10:49 AM
#35

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
11/9/14, 10:51 AM
#36

#35 Som sagt krånglar zooplus för mig när det kommer till hemleverans., får googla om det finns någonannanstanns. Men fortfarande kvarstår problemet när jag fyller på och så :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
11/9/14, 10:53 AM
#37

Sajtvärd Katter iFokus

[Thiah]
11/9/14, 1:49 PM
#38

Kan inte sambon göra enbart det då? Hälla i sanden alltså eftersom det är då det dammar mest? Eller sätta ut lådan på balkongen när du häller i mycket sand.

Fridaaaa
11/9/14, 1:54 PM
#39

#38 Vi har ingen balkong. Bor däremot i hus. Testat att göra det utomhus men reagerar på det, dammar upp på en liksom. 
Visst skulle han säkert kunna göra det men känns drygt att inte kunna göra det själv 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
11/9/14, 3:13 PM
#40

Kan du prova med munskydd? 🙂 Jag har hittills inte hittat någon sand som är dammfri, trots att de står på påsen, när man häller på tyvärr.

Fridaaaa
11/9/14, 3:16 PM
#41

#40  Med märkt det.
Nja vill i förstahand hitta en sand som jag helst vill slippa använda munskydd 😉Tycker dessutom det är obehagligt med såna munskydd på xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
sagan
11/9/14, 3:23 PM
#42

#41 Tror att det kan vara helt kört att hitta något som inte dammar det minsta vid upphällning. Hittar du något så får du gärna hojta till 🙂

Fridaaaa
11/9/14, 3:26 PM
#43

#42 Alltid dammar det lite grann men ska inte vara mycket och många där det står "dammfritt" dammar mycket 😕 Lite damm går bra men inte mycket, som det tyvärr gör på många. (lite falsk marknadsföring anser jag att skriva t.ex 99,9 % dammfritt när det inte är så).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
11/9/14, 4:19 PM
#44

#43 Håller med!

kattöga
11/9/14, 4:42 PM
#45

Har också märkt att det dammar när man häller från påse fast det ska va dammfritt. Så nu när vi har en omplaceringskatt som använder sandlådan fortfarande ibland (trots att han får gå fritt ute och gör sina behov där också) så har jag en stor kåsa som jag använder för att skopa sanden ur säcken istället. Dammar ingenting då…..

(Använder Compact Care)

Men ser nu att du reagerar t o m när du rensar lådan…. så en skopa kanske inte hjälper iaf?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
11/9/14, 5:01 PM
#46

Har aldrig testat men läste ett tips om att göra kattlådan luktfri (för Kitty Litter). Det står ungefär så här:
"AllYou. com föreslår att strimla papper genom att blötlägga remsor av papper i tvättmedel och bakpulver, låta dem torka och sedan lägga till i kattlådan för att fräscha upp och få kattlådan luktfri."

Så gamla tidningspapper, brev, kuvert, räkningar kan man återanvända på det här sättet också. Återvinning!
Kanske värt att testa? Det vore intressant att se hur bra den metoden tar bort lukten. :) I så fall så är väl det ett jättebra alternativ till dammfri Kattsand!

--- Vet inte om jag kan få omplaceringskatten till att vilja prova på detta. Han har för första gången i sitt liv lärt sig att använda kattlåda nu…. med "vanlig kattsand" i….. Men jag är allt bra nyfiken! Någon som testat redan?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
11/9/14, 5:08 PM
#47

#46 Fast lukt är inte det som är problemet 🙂
Och tvättmedel skulle jag inte vilja ha i en kattlåda, inte heller papper. Papper luktar om katterna bajsar/kissar på det, samt skulle vara hopplöst att städa. Även svårt att få flera cm tjockt lager också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LykkeLii
11/9/14, 5:11 PM
#48

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Annons:
Fridaaaa
11/9/14, 5:13 PM
#49

#48 Och den dammar inte?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
11/9/14, 5:19 PM
#50

#47  Nej jag förstod att dammet var det huvudsakliga problemet. Och tipset är ju dammfritt iaf.  Jag kan tänka mig att använda t ex Såpa istället för tvätt medel (nåt miljövänligare alternativ åtminstone). Och som jag förstår tipset så ska metoden alltså göra att det inte luktar när katterna gör sina behov på pappret. Men, men jag har ju aldrig testat det så vet gör jag ju inte. (Visst går det att få flera cm tjockt lager med strimlat papper!) 

Ett tips som du inte gillar, men kanske någon annan kommer att prova längre fram….. Fortsätter min "grabb" att använda lådan så kommer jag nog att prova så småningom. Då vet jag ju iaf….. :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
11/9/14, 5:21 PM
#51

#50 Sa inte att det inte går att göra ett tjockt lager av det 😉
Nej inget alternativ som skulle passa här. Dessutom krångligt att städa ur. Skulle gå åt extremt mycket papper eftersom man skulle få tömma ur allting betydligt oftare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molbojse
11/10/14, 8:23 AM
#52

Jag känner lite, efter att ha läsr igenom tråden, att du skapar massa onödiga problem som inte behöver vara där. Antingen fortsätter du lida med sanden eller också ber du din sambo. Du har liksom fått hur mycket bra tips och råd som helst här, men inget verkar duga. Är man allergiker kan man inte fortsätta leva livet som om man inte vore allergiker.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Fridaaaa
11/10/14, 9:08 AM
#53

#52 Håller inte med dig, jag skapar inte onödiga problem. Har inte skrivit ett enda onödigt problem, skrivit hur det ligger till, det är långt ifrån samma sak.  Väldigt onödig kommentar som dessutom verkligen inte stämmer.
Nej tänker inte ha jobbigt att andas 2-3 ggr/dag när jag fixar med kattsanden. Och han kommer inte tömma kattlådorna 2-3 ggr/dag, eftersom vi har kommit överrens om att det är jag som ska sköta katterna, då det är främst jag som vill ha dem. 

Det har jag inte påstått heller, däremot kan man underlätta allergi/överkänslighet.
Alla tål vi olika, så är det, och finns en lösning på sånt här, finns de som har löst det och då kan jag också göra det. 

Vänligen håll dig till trådens ämne istället.
Och ställt dessutom frågor i tråden som jag inte fått svar på och då kan jag inte heller testa viss sand om jag inte får svar på frågan, samt att vissa har gett tips/råd på saker jag redan testat (som tex everclean)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thorntagg
11/10/14, 3:06 PM
#54

Jag har tidigare varit inne på problemet med dammande Kattsand. Från början hade vi Everclean och den dammade nåt så obeskrivligt att  det fanns damm precis överallt i hela huset, som luktade Everclean. Då började man fundera över hur skadligt det kunde vara för katterna och för oss själva  att få ned detta i våra lungor, om det rentav kunde resultera i stendammlunga?  Sanden är ju dessutom vattenbindande och fastnar således lätt på slemhinnorna…

Jag har prövat flera olika sorters sand därefter, och f närv använder jag Extreme Classic Black Label som verkar bra mycket bättre.  Sen finns det en sort hos ICA som heter Premium kattsand; 6 liters kartong med en bild av en ragdoll både fram och baksida. Den är finkornig och vit och har en svag doft, klumpar bra. Den kan jag blanda i när den andra börjar sina  i lådorna. Tyvärr tror jag dock inte att det går att tillverka en Kattsand som är helt dammfri.

Beträffande att skicka efter ( t ex kattsand) från ZooPlus så har även jag mycket dåliga erfarenheter av det. Vi bor på landet med lantbrevbärare, och det funkar mycket bra med paket från alla andra, t ex VetZoo får man paketen hemkörda till utanför dörren.  Handlar man för minst 500 kr så kostar frakten ingenting, inte ens vid hemkörning. Vi betalade ett klösträd  för över en månad sen till ZooPlus, och har ännu inte fått något! Det är omöjligt att komma till tals med dom för att få svar på frågor  också.

För att återgå till sandproblemen så kan man ju pröva att hälla upp den med en kåsa Som Kattöga föreslog, eller liknande, och när man rensar lådan kanske det av Oberons matte föreslagna verktyget kan vara lämpligt. Tyvärr får väl katterna ändå i sig  damm när de gräver och krafsar!

Fridaaaa
11/10/14, 3:13 PM
#55

#54 Ja vi har samma här: Grizzly, zoo mfl med hemleverans går bra men inte zooplus av någon anledning. Inget zooplus kan hjälpa, är ju något med posten men är märkligt :S Alltid fått leveranserna men fått hämta ut 😕
Aldrig varit med om utebliven leverans, kontaktat dem?De har toppenbra kundservice. 

Nej helt dammfritt är svårt men ska inte stå 99,9 % dammfritt när det inte är så, som det är på vissa:( Inte sagt att det ska vara 100% dammfritt men så mycket som det är möjligt ialla fall.

Vet en som testat extrem classic, ingen större skillnad mot den jag har nu. (har samma problem som jag)
Tror du menar icas? Den har vi haft.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Lyan
11/10/14, 5:32 PM
#56

#55 Grizzly har väl en egen? Länge sedan jag hade katt nu så vet inte om den finns kvar men den var jag väldigt nöjd med. Klumpade bra och dammade minimalt. Fanns med och utan babypuder(?) och var billigare vid köp av två

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Fridaaaa
11/10/14, 5:37 PM
#57

#56 Jasså? Inte sett något på deras hemsida.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
11/10/14, 5:38 PM
#58

#56 Jag undrar om det inte är Compact Care som jag använder. Jag har i alla fall inte sett den någon annan stans än hos Grizzly. Och dom brukar sälja dom billigare om man köper två…. 

Däremot kan jag inte jämföra den sanden mot andra, eftersom mina katter tidigare inte använt sandlåda, utan gjort sitt i naturen endast.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Lyan
11/10/14, 5:42 PM
#59

#58 Var inne på Grizzlys sida och kollade och det borde vara den :-)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Thaeri
11/11/14, 1:27 AM
#60

För luktens skull kan du köpa aktivt kol och blanda i, det är det som gör EverClean luktfri (borträknat parfymen och/eller sanddammet beroende på sort).

Om nu inte sanden du väljer är lika effektiv på det planet då.

Fridaaaa
11/11/14, 9:35 AM
#61

#60 Alla everclean verkar inte luktfri 😛
Men ska tänka på det, en av kattlådorna har huv, tror man kan lägga sånt aktivkolfilter eller vad det är där, om jag inte minns helt fel men ska köpa in sånt kol och blanda i, tack för tipset 🙂 Skadar ju inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snajp
11/11/14, 10:28 AM
#62

Jag vet inte om någon redan har nämnt det men det finns en sand som heter Smily Cat som ska vara i princip dammfri. Har inte testat den själv dock!

Annons:
Fridaaaa
11/11/14, 10:36 AM
#63

#62 Ja "ska" vara, många andra "ska" vara det men är inte det 😕

Någon här inne som har erfarenhet av den? Annars vågar jag mig inte på att testa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Snajp
11/11/14, 11:13 AM
#64

#63 Kollade lite snabbt recensionerna på Arken Zoo's hemsida och flera säger där att en inte dammar. Man kan ju aldrig veta med 100% säkerhet förrän man testat själv. Jag har själv aldrig stött på en Kattsand som inte dammar och jag tror att det är väldigt svårt att hitta. Du får kanske börja angripa problemet från en annan vinkel och börja använda ett sånt där munskydd som hantverkare använder sig av när du ska städa lådan.

Själv måste jag ofta använda handskar när jag ska göra saker för att jag har extremt känslig hy. Dessutom reagerar jag på latex så jag måste se till att det är handskar av plast. Lite krångligt, men mindre krångligt än att leta land och rike runt efter rengöringsmedel, diskmedel etc som är så pass allergivänliga att jag tål dem. Man får anpassa sig. Survival of the fittest och allt det där.

Jag förstår dock din frustration. Jag hoppas du hittar något som funkar för dig och katterna.

Fridaaaa
11/11/14, 11:17 AM
#65

#64 Klart man kan veta innan om andra har erfarenhet som kanske med är känsliga eller så 😉 Många med allergi/överkänslighet upplever jag i alla fall brukar reagera på ungeför samma om det dammar. 
Står i tråden kring munnskydd. Fixar inte att ha det, så grymt obehagligt. (fixar t.ex inte sån mask med lustgas i heller)

Ja jag måste med ha handskar om jag hanterar rengöringsmedel och sånt, får utslag annars.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jollycox
11/11/14, 11:32 AM
#66

Jag är överkänslig mot damm, har extreme classic och litter lifter spade. Dammar ingenting. Vid ena toan har vi en vanlig spade och det dammar lite mer men ändå inte så det påverkar mig.  Även när jag häller upp sanden så dammar det minimalt.
Däremot ever clean dammar nåt så ohyggligt, en katt jag brukar vara kattvakt åt har den sanden. Där blir det städa fort och ut ur rummet.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Fridaaaa
11/11/14, 11:35 AM
#67

#66 Ok för pratat med en som med är det, och klarade inte classic så bra, använde dock inte litter lifter spade. Men reagerade även på upphällningen. Så därför är jag osäker på att testa det, annars står jag där med Kattsand jag inte kan använda till dem 😕
Ja everclean är hemskt 😕 Ialla fall de jag testat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
11/11/14, 12:35 PM
#68

Kanske skulle du må bättre av en litterspade som denna? Kan tänka mig att det är lättare att städa ur lådan utan att det dammar……..

Annars kanske en pooper scooper kan va nåt? Då kan du åtminstone hålla dig en bit ifrån sanden när du gör rent……

Vet inte om dessa spadar underlättar mot damm……(?)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
11/11/14, 12:39 PM
#69

#68 Den sista spaden där har jag haft liknande, ingen skillnad mot den jag har nu.
Men sån med långt skaft är ju bra. Frågan är vart man kan köpa sån hmmm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
kattöga
11/11/14, 12:50 PM
#70

Dom som finns i länken kan man bl a hitta på ebay och amazon såg jag. Säkert finns det "hundspadar" på svenska sajter/köpställen också……. det borde det göra iaf.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
11/11/14, 12:52 PM
#71

#70 Ebay tar evigheter innan det kommer 😕 
Tänkte om det fanns på svensk sida, med snabb leverans, känner att jag inte kan vänta 3-4 veckor till med dammet :/
"hundspadar"? 😛 Jag som har hund har aldrig sett/hört något sånt? 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
11/11/14, 1:02 PM
#72

Jag har aldrig handlat på ebay men vet andra som gjort det och jag tror inte tt leveranserna har varit sååå långa…..

Däremot har jag handlat en del från Amazon i England och deras leveranstider har varit ganska okej för det mesta. Här lite poop scoopers på Amazon.,co.uk
Där finns ju även andra sorters skopor, som "klämmer runt" det man ska plocka upp.

Jag har sett att dessa scoopers finns men jag har aldrig sett någon som använder dom…. men det finns nog dom som gör. De är nog inte så bekväma att ta med sig på hundpromenaden ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
11/11/14, 1:11 PM
#73

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fridaaaa
11/11/14, 1:58 PM
#74

#72 Handlat där flera gånger, tagit 3-4 veckor varje gång. 

Nej inget man asar med hehe.
Hundbajsplockare som du länkade där i #73 tror jag inte kommer fungera då det silar inte bort sanden och bara tar bajs/kiss utan skyfflar upp allting liksom :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
1/24/15, 4:52 PM
#75

Testat flera olika sorters sand-sorter nu men bara dammar :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollan92
1/24/15, 5:02 PM
#76

Har du testat detta?

Annons:
Trollan92
1/24/15, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77
Fridaaaa
1/24/15, 5:09 PM
#78

#77 Aldrig sett den någonstanns. Men är den klumpbildande?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollan92
1/24/15, 5:25 PM
#79

#78 Ja den är klumpbildande. Vi tycker den är My let bättre än Ever Celan som vi hade innan. Denna kattsanden är brun, luktar lite jord typ men inte större som man stör sig på. Och de bästa av allt. Man kan slänga de i toan :D

Trollan92
1/24/15, 5:26 PM
#80

Vi har haft den i några veckor nu. Vi har inte behövs byta den gamla sanden för de. Är minst lika fräsch som den nya sanden. Jätte fin sant! :)

Fridaaaa
1/24/15, 6:08 PM
#81

#79 Vart finns den att köpa och pris?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollan92
1/24/15, 6:28 PM
#82

#81 Zooplus på nätet. 6x2 kg för 200kr :)

Trollan92
1/24/15, 6:29 PM
#83
Annons:
Fridaaaa
1/24/15, 6:29 PM
#84

#82 Var inte så billigt. Zooplus undviker jag helst att beställa ifrån då de krånglar med hemleveransen här :/ Eller ja inte zooplus utan posten som levererar det ut hit från Zooplus

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hagmans
1/24/15, 6:31 PM
#85

Jag är också känslig för damm, och Odour Lock har fungerat riktigt bra för mig! :)
https://animail.se/odour-lock-12-kg.html

[Daisy-Moa-Elsa]
1/24/15, 7:34 PM
#86

# 79 blir väldigt förvånad över att man kan kasta det i toaletten. Såg att det står på Zooplus hemsida men enligt alla reningsverk är det enkom toalettpapper och fekalier ( det som kommer ur en själv) som får åka ner i en toalett.

http://www.tekniskaverken.se/vatten/avloppsvatten/vad-far-du-spola-ner-i-to/index.xml

[Isadolls]
1/24/15, 8:36 PM
#87

Har provat Kitty champion ifrån sjöbogården, som jag är väldigt nöjd med:) utan parfym och dammar inte. Har haft everclean innan men upplever att den blivit sämre än vad den varit innan då klumparna ramlar och går sönder i kattlådan….

Fridaaaa
1/24/15, 8:51 PM
#88

#87 Håller inte med där, den dammar mycket, haft den nämligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Isadolls]
1/24/15, 10:55 PM
#89

Har man haft Everclean som verkligen dammar, så är detta ingenting med kitty….

Fridaaaa
1/25/15, 8:14 AM
#90

#89 Testat everclean och kitty. Men jag klarar ingen av dem när jag gör rent eller häller upp. Dammar som attan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ElisabethB
1/25/15, 9:40 AM
#91

Andningsmask med partikelfilter.

Använder själv det när jag häller upp och känner inte av dammet det minsta. (Reagerar på ganska mycket då jag har dåliga lungor)

Vad gäller sand så använder jag själv EverClean MultiCrystals och är nöjd med helheten. Kostar lite mer, men är dryg - så den räcker länge 🙂

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Liel70
1/25/15, 9:54 AM
#92

Jag har provat Vitacraft compact ultra, upplevde att det dammade mindre. Köpte det på Maxi. Helt dammfri sand kommer du aldrig hitta, sand dammar. Ibland får man bara inse sanningen. Använd munskydd, det tar väl max 2 min att tömma lådan. Jag har själv funderat på munskydd även om jag inte har någon allergi. Tror inte det är bra att andas in all det dammet.

Fridaaaa
1/25/15, 9:58 AM
#93

#92 Vitakrafts produkter gillar jag dessvärre inte.
Nej jag vet att man inte kan hitta 100% dammfritt.  (läs kommentarer i tråden)Men alla jag testat dammar extremt mycket. Vilket är bra varken för mig eller för katterna. 

Munskydd är det sista jag kommer införskaffa. Någon vettig Kattsand måste det finnas, alla kan ju inte damma så mycket som många gör tycker man. Då borde kattsandstillverkarna tänka om samt sluta ljuga. (massa det står dammfritt eller 99,9 % dammfritt vilket inte stämmer)

#91 Som sagt har jag testat flera everclean och är inte nöjd. 

Känns hopplöst att hitta en bra sand :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElisabethB
1/25/15, 10:01 AM
#94

#92 Det munskyddet jag använder heter Sundströms och jag upplever den som bekväm. Har både haft den hemma och på jobb - d.v.s. upp till 3-4 timmar i sträck. Inga problem att ha den på sig, filtrerna är utbytbara, lång livslängd och har aldrig haft jobbigt med andningen då oavsett om det handlat om damm, plastdamm, giftig gas eller något annat..

Om jag ångrar något så är det att jag inte bytte till den sorten tidigare!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
1/25/15, 10:04 AM
#96

#95 Du har uppenbarligen inte läst #93 helt, med tanke på ditt svar, så läs igen.
Har skrivit klart och tydligt att det INTE måste vara 100% dammfritt men att det måste damma så lite som möjligt, inte samma sak.
Mycket damm är varken bra för katter eller människor, så munnskydd på mig hjälper ju inte katterna, de är ju där och gräver flera gånger per dag när de gör sina behov eller hur?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
1/25/15, 10:05 AM
#97

#95 Och att säga att man ska omplacera katterna är faktiskt ett påhopp från din sida, extremt elakt skrivet faktiskt! Så skriver man inte, speciellt inte när det är du själv som inte läst vad jag skrivit i #95, ja jag blir irriterad och arg på såna dumma kommentarer!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Trollan92
1/25/15, 12:22 PM
#98

#86 Sanden är jord liknande kort typ och 100% naturligt. Tror inte att dem skulle ljuga om något sånt. Den är miljövänlig nog för att kasta i toaletten.

Gosis12
1/25/15, 3:00 PM
#99

All lerbaserad sand som jag testat har dammat. Och jag tror att jag testat de flesta. Jag är inte känslig själv för damm men jag tänker på katternas små lungor. 

Jag har inte hittat den perfekta sanden  ännu men jag testar för fullt. 

Men ingen lerbaserad sand kommer i mina katters toaletter.

Testa de förslagen du fått som inte är lerbaserade om du har möjlighet.  

Jag fortsätter testa för fullt.

Hoppas vi snart hittar vad vi söker. Jag följer denna tråd med intresse.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Fridaaaa
1/25/15, 7:07 PM
#100

#99 Ja det är en ren djungel med alla sander!
Ja jag tänker också på katterns lungor och mina egna. Inte bra med massa damm för någon av oss. 

Vilka är lerbaserade? Hur vet man det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
1/25/15, 7:30 PM
#101

Här tycker jag tigerino fungerar bra. Den utan parfym. 

Dammar lite när man häller upp, men långt ifrån hur det var med everclean. Med everclean hade man ju typ ett lager med damm runt lådan.

Fridaaaa
1/25/15, 7:40 PM
#102

#101 Haft tigerino nyligen (står i #0), fungerar inte alls, dammar massor,lika mycket som everclean, så fungerade inte här 😕 Hade jobbigt både när jag rensade och hällde på nytt 😕

Helst vill jag inte ha kattlådor alls men måste, trots att de kan gå ut och in som de vill :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
1/25/15, 7:59 PM
#103

#102 Hann du pröva flera påsar? Jag blev typ chockerad över hur mycket mindre damm det blev med tigerino. 😛

Hm har tyvärr inga andra bra tips då allt annat jag testat dammar ännu mer. Förutom då öko plus som andra tipsat om redan. . Rätt grov sand, men klumpade rätt så bra. Mina katter föredrar mer finkornig sand och personligen tyckte jag det började lukta ganska fort med öko plus.

Gosis12
1/25/15, 8:03 PM
#104

#100 Står det att det är betonitlera (=lera) så köper jag inte.  Det finns träfibersand och valnötsskalsand och en hel del att testa som inte är lera.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Annons:
Fridaaaa
1/25/15, 8:03 PM
#105

#103 Ja jag provat den med äppel samt den "naturella"; dammade lika mycket. Gick inte 😕 Just när man häller upp främst men även när jag rensade kattlådan. 

Mina katter föredrar också mer finkornig sand. Vet att jag råkade få icas grova istället för den andra och var inte så poppis :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollan92
1/25/15, 9:33 PM
#106

#105 Det låter som om du testat många olika. Det är väl klart att någon måste funka? :)

Fridaaaa
1/25/15, 9:55 PM
#107

#106 Inte av de jag testat. Den som fungerar bäst är icas premium men inte tillräckligt bra för reagerar på den också men inte lika farligt som everclean och tigerino.

Kristaller fungerar inte, inte toa-lätt eller träpellets heller, Luktar snabbt, svårt att rengöra och katterna gillar inte det så mycket 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Isadolls]
1/25/15, 10:06 PM
#108

Vem är det som reagerar på kattsanden? Du eller katterna? Mina katter har ialla fall aldrig reagerat på dammet. Har man tillräckligt mkt Kattsand i lådorna räcker det ju att bara ta väck klumparna som blir, väldigt sällan du behöver byta hela lådan….

Fridaaaa
1/25/15, 10:13 PM
#109

#108 Jag, på de som dammar mycket alltså. Samt inte bra för katterns lungor heller med allt dammandet, så tänker på deras hälsa också, förebygga så mycket som möjligt. 

Har mycket sand i lådorna men till exempel tigerino och everclean reagerade jag även på när jag rensade kattlådorna, och det blir ju i regel minst två gånger/dag.

Så vill ha så lite damm som möjligt för min skull och katternas

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollan92
1/25/15, 11:08 PM
#110

Men testa den jag tipsade om, värt ett försök och man behöver inte alls fylla på ofta. Har 7cm i lådan och har bara fyllt på lite 2 ggr och har haft de i ca 2-3 veckor nu. Lika fräsch som de i påsen :)

Fridaaaa
1/26/15, 9:23 AM
#111

#110 Beställer dock helst inte från zooplus och vet inte om den finns på andra ställen?Googlade men kom inte upp.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Trollan92
1/26/15, 11:01 AM
#112

#111 Hur många gånger har leveransen gått fel då? Våran leverans gick jätte fint, presenter fick man med till pissarna när man köpte en viss sak å så :D

Fridaaaa
1/26/15, 11:12 AM
#113

#112 Alla gånger utom första gången, inte hållt räkningen men över 3 gånger.
plus att de tar inte faktura

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollan92
1/26/15, 11:19 AM
#114

#113 hmm tråkigt! Men tror inte du hittar ngt som är näst intill dammfritt tyvärr. Men lycka till! :)

Fridaaaa
1/26/15, 11:21 AM
#115

#114 Som jag skrivit massvis med gånger i tråden vet jag redan det, så vet inte varför det dras upp om och om igen. Behöver något som dammar så lite som möjligt, inte samma sak. Och tänker inte utsätta mig och katterna för massa damm heller, inte bra för varken mig eller dem.

ja det är väldigt tråkigt, och kan inte bära flera kilo sand heller på utlämningsstället :/ Kommer ju väga en hel del när man beställer mer åt gången.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mvhemilia
1/26/15, 11:58 AM
#116

Nu har jag inte läst kommentarerna, men jag tipsar om detta: "World´s Best Cat Litter Extra strength är Kattsand av världsklass lämplig för hushåll med fler katter. Forskare i USA har tagit fram en Kattsand som är tillverkad av majs, helt naturlig utan tillsatta kemikalier. Worlds best cat litter har flera fördelar bland annat: * Helt dammfri, majsfibrerna dammar ingenting. * Säker - du kan till och med äta den (rekommenderas ej). * Otroligt dryg lämnar inget spill och räcker därmed längre än en konventionell klumbildande sand * Fantastisk klumpningsförmåga. * Majsproteinerna binder naturligt urinens doft därför behövs ingen parfym. * Miljövänlig och biologisk du kan till och med spola ned den i toaletten. 7,5 kg majssand motsvarar ca 13 kg konventionell Kattsand. Ingredienser: Majs" Var nu på rea på hemfoder.se :)

Förlägen

Fridaaaa
1/26/15, 12:20 PM
#117

#116 Kolla in den nu på hemfoder men den var svindyr, 459 kr för 12,5 kg :/ Ska ha till 3-4 lådor så blir svindyrt :/ Men tack ändå!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gosis12
1/26/15, 1:36 PM
#118

#116  Hur många liter är 12,5kg av World´s Best Cat Litter Extra strength. Eftersom jag har många och stora lådor behöver jag veta litern istället för kg. Jag vill ha minst 10 cm i lådorna.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Annons:
Fridaaaa
1/26/15, 1:54 PM
#119

#116Eller är det samma som denna? http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattegrus/klumpende/worlds_best_cat_litter/182360 Synd att jag inte hittar det så billigt på andra ställen :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gosis12
1/26/15, 2:31 PM
#120

#119 279 Danska kr blir ca 349 Svenska kr.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Fridaaaa
1/26/15, 2:34 PM
#121

#120 Jo jag vet att man måste omvandla 🙂 Men 100 kr billigare än på hemfoder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gosis12
1/26/15, 2:42 PM
#122

Ja, perfekt👍

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Fridaaaa
1/26/15, 2:49 PM
#123

#122 Vad är perfekt?  Beställer ju inte från zooplus helst eftersom det krånglar med hemleverans samt tar inte faktura :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Daisy-Moa-Elsa]
1/26/15, 2:53 PM
#124

# 98 bara för att något är miljövänligt är det inte lämpligt att kasta i toaletten. Reningsverken är skapade för att ta hand om en viss typ av avfall, toalettpapper och fekalier.

Som jag gissade är det något som Zooplus bara skriver på sin sida, se nedan svar från Stockholm Vatten.

"Hej ,

 Vad bra att du är så uppmärksam på produktbeskrivningen på deras webbsida och dessutom reagerar genom att kontakta oss!

Som XXX skriver är Kattsand inget man får spola ner i toaletten. Jag har varit i kontakt med Zooplus och bett att de ändrar sin beskrivning av kattsanden. De vägrar i sin tur och hänvisar till tillverkaren. Så vi får ta detta vidare men jag misstänker att det blir en lång process. Vid sökning på produkten skriver alla återförsäljare av produkten samma sak. Inte bra."

 Så tvärtemot vad som skrivits i tråden får detta ej kastas i toaletten

Trollan92
1/26/15, 3:07 PM
#125

#115 Skrev jag något annat? Skrev "näst intill"…

Annons:
Fridaaaa
1/26/15, 3:10 PM
#126

#125 Ja precis och skrivit att jag söker som är så dammfritt som möjligt, alltså så låg dammnivå så att säga som det bara går att få tag på 😉 Det är inte samma sak som att säga "nästiinpå dammfritt" inte för mig i alla fall. Men sak samma nu återgår vi till tråden..

Blivit rekommenderad Four Friends, någon som testat den? Minns inte om någonhär i tråden har nämnt den?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
[Emma--]
1/26/15, 7:45 PM
#128

#126 Inte testat, så testar du får du gärna skriva vad du tycker. 🙂

Trollan92
1/27/15, 11:17 AM
#129

#126 Ja men tråden handlar ju om de? Och vadå tar ej faktura? Det är ju precis löning nu så det är väl inget problem?

Fridaaaa
1/27/15, 12:00 PM
#130

#129 VIsst har det precis varit löning men hjälper inte mig som är student.
Behöver ha det på faktura, då jag inte tänker ta från veterinärpengarna. Och eftersom det inte fungerar med hemleveransen så är zooplus en av de sista alternativen. Så väljer såklart bättre alternativ före om det fungerar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trollan92
1/27/15, 12:11 PM
#131

#130 Visst inte att du va student. Men ska man ha en bra Kattsand så tror jag man får vara beredd att betala lite. Tråden är lång och många har ju gett många förslag. Något måste ju finnas tycker man..

[Daisy-Moa-Elsa]
1/27/15, 12:13 PM
#132

# 129 alla löntagare får inte lön den 25 heller, en del de 10, andra de 15… finns säkert dem som får på andra datum med.

Annons:
Trollan92
1/27/15, 12:16 PM
#133

#132 Vanligast är 25:e och 27:e.

Fridaaaa
1/27/15, 12:17 PM
#134

#131 Dyrt betyder inte bra. Så nej man måste inte alltid betala mer för att få bra Kattsand.  Beror helt på. Vissa tycker klumpe t.ex är bra, och den är inte dyr. En är bra för en person men inte för nästa. Man behöver ju inte betala mer än vad man behöver, mer pengar till annat nödvändigt istället.
Men inget vad tråden handlar om.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Daisy-Moa-Elsa]
1/27/15, 12:21 PM
#135

#133 förtar icke det faktumet att alla inte får det så det är en självklarthet att kunna betala den 25 . Men åter till TS frågestälning.

Fridaaaa
1/27/15, 12:41 PM
#136

Men funderar där på four friends om det skulle fungera hmm.
Virrevarr detta med kattsander. En tycker att det dammar men inte nästa och tvärtom :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
1/27/15, 12:56 PM
#137

Den jag hittills provat och tycker har dammat minst av alla så att säga "dammfria" är zoozoo's egna Odour Eliminator. Dock är priset för högt enligt mig. 

http://www.zoozoo.com/sv/ecom/product/zoozoo-com-odour-eliminator-14-kg-104870002

Fridaaaa
1/27/15, 1:01 PM
#138

#137 Länken fungerar tyvärr inte.
Kollat med zoozoo och hört flera som känt av den för att den dammar :/
Men beror säkert på från person till person med verkar det som.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saaara
1/27/15, 3:41 PM
#139

Jag tror du har fått förslag på alla slags kattsander som finns. Du får helt enkelt köpa hem lite olika och testa på och hitta nått som passar dej eftersom det är svårt för folk här inne å veta vad du vill ha när inget verkar passa.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
sagan
1/27/15, 6:32 PM
#140

# 138 Enligt mig dammar den minst av alla jag haft hemma. Och då har jag provat de flesta av de ledande märken och sämre sorter. Så det är säkert individuellt och säkert olika från gång till annan med tillverkningen säkert. Så frågan är om man alls kan få någon hjälp om andra har provat då alla verkar tycka olika?

Nä, den gjorde inte det konstigt nog. 😐

Fridaaaa
1/27/15, 6:34 PM
#141

#140 Ja bara så tröttsamt att köpa hem sort efter sort som inte går att ha sen, testat så himla många nu :( Och är någon riktigt dyr och det itne fungerar så känns det inget vidare att slängt bort pengar på det, pengar man inte har (alltså pengar på onödigt) :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
1/27/15, 7:18 PM
#142

Jag tror i alla fall inte du behöver oroa dig för katterna i första hand om det inte är så att någon av dom har hemsk astma? 
Så pröva dig fram och där det inte fungerar för dig, använd andningsskydd när du fyller på och rensar så behöver du inte bara slänga bort det i alla fall. 
Förstår att det är jobbigt när man är känslig mot damm, men tror det kan vara svårt att hitta något som dammar mindre än det du redan testat.

Fridaaaa
1/27/15, 7:19 PM
#143

#142 Nej ingen av dem har astma men känns inte hälsosamt med massa damm för dem heller :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
1/29/15, 9:06 AM
#144

Fått hem four friends nu får se hur pass bra den är 🙂👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
1/31/15, 11:05 AM
#145

Four Friends har fungerat hyfsat än så länge 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
1/31/15, 11:54 AM
#146

Jag vet folk som har haft jord i lådorna (oftast med f.d utekatter som inte vill gå på sand). Antingen köpt eller utifrån. Det borde ju vara dammfritt i alla fall? (:


//Jessie

Annons:
Fridaaaa
1/31/15, 11:58 AM
#147

#146 Risk att de går i blomkrukorna då tror jag 😛 Eller mer i rabatterna, så tänker jag i alla fall 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gosis12
1/31/15, 12:40 PM
#148

Jag har nu beställt World´s Best Cat Litter Extra strength  12,5 kg. 

Får se i början på nästa vecka när den kommer hur den är. 

Hoppas att det är många liter i en 12,5 kg säck. 

Cat´s Best Öko Plus som jag annars brukar beställa innehåller 40 liter (18 kg).

Jag återkommer med utvärdering senare.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Fridaaaa
1/31/15, 12:43 PM
#149

#148 Ja gör gärna det, intressant 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2/13/15, 4:22 PM
#150

#0 Ett tips. Använd munskydd när du rengör lådorna så slipper du andas in skiten. Varför du reagerar är för att du helt enkelt är känslig, så du bör ha munskydd. Jag använder dessa när jag hanterar hö, spån, byter på katter och kaninerna.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=241724
Jag brukar använda de fler än en gång, men viker då ihop den så utsidan inte träffar insidan och lägger den i en plastpåse. Finns självklart andra sorter. Men kan ju vara värt att prova i första hand.

Cattia är min personliga favorit, finns med doft och utan. Jag föredrar doft då det luktar gott när man rengör 🙂. Nog för att den doftfria är lika bra. Funkar som Evercleans sorter med dofter. Alltså superbra för ett så mycket bättre pris. De finns på Ica, Willys, Coop. För ca 38-45 kr för en påse 4 kg (tror jag de är). Två påsar räcker lite längre än en månad för två katter för mig.


Fridaaaa
2/13/15, 4:24 PM
#151

#150 Munskydd är absolut sista utvägen av flertalet anledningar.
everclean har jag haft, dammar massor. 

Men har testat four friends nu över en vecka och nöjd än då länge. Dammar väldigt lite 👍 Ger 140-150 kr (minns inte exakt) för 14 kg 🙂 Så fortsätter detta att fungera bra så kommer jag köra på det. Klumpar sig bra också 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2/13/15, 4:31 PM
#152

#151 Munskydd är inte kul att använda men faktiskt bra vid känslighet. Jag ångrar dock att jag inte använt det tidigare då jag nu fått lida för det otroligt och fått kroniskt åt slemhinnorna. Fastnar otroligt mycket skit i näsan och slemhinnorna utan.

Vars köper du Fourfriends så billigt? Trodde den var lika dyr som Everclean.  Jag har inte testat den, men dammar den mindre och funkar lika bra som Cattia eller Everclean (klumpar bra, dryg och luktar ej) och summan blir detsamma så låter det hälsosammare för min del.


Fridaaaa
2/13/15, 5:27 PM
#153

#152 zoo.se köper jag ifrån 🙂 http://www.zoo.se/ff-cat-litter-lavender-14-kg.html (finns utan lavendel också)
Jag är inte förtjust i everclean så jag personligen tycker den är bättre hehe. 

Mjo visst kan munskydd vara bra men finns anledningar till att jag inte vill ha det flera gånger/dag. Så det är bland mina absolut sista alternativ

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: