Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1903 ggr
Lojloj
11/1/14, 1:58 PM

Kattunge vaccination

Hej! Jag ska skaffa katt för första gången och är därför inte kunnig. Skulle nu behöva er hjälp! Planen var att jag skulle hämta kattungen jag köpt på måndag (3nov), ringde idag för att kolla att allt var ok men då sa hon att vi räknat fel och att jag inte skulle kunna hämta honom förrens nästa helg. Sa att jag hade räknat på det flera gånger och att de är på måndag katten är i vecka 12. Efter lite prat så säger hon att "just det, katten ska vaccineras på tisdag (4 nov) och att hon varit hos veterinären en vecka tidigare men att katten då inte fick vaccineras för att han var sjuk. Är detta vanligt? Så nu är det bestämt att det ska bli vaccination på tisdag och att vi sedan får katten direkt efter det är gjort. Hon har inte vaccinerat katten innan de heller så detta är första vaccinationen som görs vid 12 veckors ålder, ska jag vaccinera sen igen om 3 veckor då? Min största oro är varför katten inte fick vaccination pga att han var sjuk. Mvh Louise

Annons:
ChristineL
11/1/14, 2:00 PM
#1

Kräv att få se journalen på vad för sjukdom katten hade och köp den inte! Har ni skrivit köpeavtal och vad står det där ang. vaccinering?

[cicoccabim]
11/1/14, 2:01 PM
#2

Jag fick skjuta upp den andra vaccinationen  en vecka eftersom katten blivit  förkyld och då arbetar immunförsvaret redan.  Vaccinationen är tydligen inte lika effektiv om den ges när kroppen redan jobbar på en infektion. Det var förklaringen jag fick.

Proktologi
11/1/14, 2:01 PM
#3

vad hade katten för sjuka?
Vilken uppfödare är det? har hen några referenser? är katterna kollade mot FIV/tritrichomonas?

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Lojloj
11/1/14, 2:04 PM
#4

Frågade inte så mycket om det när vi pratade i telefon men verkar inte som att katten var inne hos läkaren, utan att de va nån annan innan de som sa det till henne. Nej, det har vi inte. Bara kommit överens om pris.

[cicoccabim]
11/1/14, 2:05 PM
#5

Men jag håller med #1 och #3. kolla varför den blev uppskjuten- låter lite konstigt att du inte fått info om detta av uppfödaren!

ChristineL
11/1/14, 2:05 PM
#6

#4 - Det låter ju bara jättekonstigt!

Annons:
Lojloj
11/1/14, 2:06 PM
#7

Kan det vara så att de såg att katten var förkyld bara och bestämde en tid veckan efter bara?

Lojloj
11/1/14, 2:06 PM
#8

Ska smsa och fråga vad för sjuk den var.

Lojloj
11/1/14, 2:08 PM
#9

Men det är i te konstigt att vaccinationen görs såhär sent då? Har läst att man ska göra första vid 8 veckor.

ChristineL
11/1/14, 2:09 PM
#10

Jag tycker alltihop låter konstigt. I vilket fall ska du inte ta hem kattungen förrän den fått båda vaccinationerna.

Proktologi
11/1/14, 2:10 PM
#11

dom ska vaccineras vid 8 och 12v ålder.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Lojloj
11/1/14, 2:14 PM
#12

Jag frågade henne om en eller två vaccinationer för flera veckor sen och då sa hon att hon gör en vaccination på dem. Frågade nu på sms "vad sa de att han var för sjuk?" Då svara hon att "frågade aldrig om det. Fick bara en ny tid."

[trazy]
11/1/14, 6:17 PM
#13

jag håller med alla andra ingen seriös uppfödare säljer sin katt innan 12v. Desutom sjukdom vacinerade skall varas 2 gånger innan de säljs. Men vissa sjukdomar hindra från vacinet jobba efektivt så det så men då säljer man ej

Annons:
Lojloj
11/1/14, 8:02 PM
#14

Den är i vecka 12 på måndag, föddes den 18 aug. Det är väl okej? Men om den vaccineras nu när den är 12 veckor och jag sedan går och gör det en gång till med honom om 3-4 veckor. Är helt kär i denna katt, så kanske tänker mer med hjärtat än hjärnan nu.. Jag vet inte.

ChristineL
11/1/14, 9:03 PM
#15

#14 - Jag får det till att den är 12 veckor den 10:e, alltså måndagen efter. Katten ska ha fyllt 12 veckor vid leverans. Tycker fortfarande inte att du ska köpa den här katten då uppfödaren verkar helt oseriös, det leder bara till att du stöder en ohälsosam industri.

[trazy]
11/1/14, 9:07 PM
#16

håller med 14 helt och hållet finns masor av  katter.Du blir lurad

MonicaLagerquist
11/1/14, 9:26 PM
#17

Mina Kattungar är födda den 17 /8 och de är leveransklara tidigast den 10/11 men kommer inte att flytta då utan bor kvar ett tag till. Så är kattungen född den 18 kan den omöjligt vara leveransklar nu.

Stolt ägare till fem La permer

Proktologi
11/2/14, 1:18 PM
#18

Jag hade inte heller köpt katten. Har den inte stamtavla och hälsopapper så kommer jag aldrig stödja oseriös avel. Snälla köp från katthemmet istället.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

[trazy]
11/2/14, 6:55 PM
#19

18 så det fel på vanlig huskatt från djurens vänner

Proktologi
11/2/14, 7:49 PM
#20

#19 läs det jag skrev igen.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Annons:
[trazy]
11/2/14, 7:59 PM
#21

20 gjorde det bara almän fråga

Proktologi
11/2/14, 8:12 PM
#22

#21 
Har själv huskatt, föder upp raskatter och jag skulle hellre köpa en raskatt men OM jag skulle köpa huskatt så köper jag hellre från katthem. 
Dom behöver ett hem.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

[trazy]
11/2/14, 8:28 PM
#23

22 vadå för raskatter

Lojloj
11/3/14, 11:06 AM
#24

Katten har ingen stamtavla för det är ingen raskatt. Han är 85% ragdoll och sedan 25% bondkatt.

Proktologi
11/3/14, 7:08 PM
#25

#23 jag föder upp siames, oriental och ev balines MED stamtavla reggade i SVERAK.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Idunvallen
11/4/14, 10:08 AM
#26

Som sagts tidigare är katten inte leverans klar förens tidigast 10/11. Tänk till en gång extra om detta verkligen är en uppfödare att satsa på. Förstår att du gillar katten men man bör inte uppmuntra oseriös avel vilket detta verkar vara utifrån det man får veta här.

Medarbetare på Utekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: