Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1421 ggr
rebecca2
2014-10-30 18:26

knöl på svansen

Min katt har fått en knöl högst upp på svansen, knölen är ganska hård. Hon verkar inte ha ont och hon är som vanligt. Hon ser inte sjuk ut men nu den senaste tiden har hon verkat lite off.  Någon dag efter att hon fick den första knölen fick hon en till lite mindre längre ut på svansen. Jag har inte petat så noga på dom får hon gillar inte när man håller på med hennes svans. Någon  dag innan hon fick knölarna var hon med i ett slagsmål men då märkte vi bara att hon hade fått ett sår i örat. Kan hon ha fått knölarna av slagsmålet eller är det något annat? Tacksam för svar :)

Annons:
Uppkatten
2014-10-30 18:33
#1

Kontrollera om hon har blivit biten där knölarna är, bett skulle kunna ge de här symptomen. I så fall kan hon behöva få komma till veterinär för rengöring av såren mm.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mizzm
2014-10-31 14:10
#2

Kontakta en veterinär så fort som möjligt.

rebecca2
2014-11-05 22:30
#3

Om katten fortsätter att vara likadan tror ni att jag behöver gå till veterinären då för jag vill helst slippa göra de.

Bacchuspelle
2014-11-05 23:22
#4

Min cornish tex hade en knöl på svansen för en dryg månad sedan. jag gick till veterinären. Vi svansroten finns en körtel så om det är den är det veterinären som gäller. I min katts fall så var det en svullen pormask, men veterinären dränerade den, dyrt o tratt i två veckor :( katter sköter ofta om pormaskar själva. Men inte min. Såret efter dräneringen har faktiskt inte läkt, då det blir liksom nya pormaskar där. Tvättar nu med tvål o vatten o hoppas det ska torka ut. Pormaskar är vanliga på rexkatter. Så gå till veterinären, det är nog lika bra.

rebecca2
2014-11-07 22:51
#5

Jag vill gå till veterinären men de är så dyrt och jag har inte råd själv o mina föräldrar vill inte betala :/

veomi
2014-11-08 03:07
#6

de kan inte vara en "krok-svans" annars som du inte lagt märke till innan? om inte hade jag nog besökt vet.

" Dont dream your life, Live your dream "

Annons:
Uppkatten
2014-11-08 07:13
#7

Har du tittat om det finns någon skada/sjukdom där knölarna är?

Enligt djurskyddslagen är man skyldig att se till att katten får nödvändig vård snarast om den blir sjuk eller skadad. Det är ett ansvar som man tar på sig när man skaffar katt. Djursjukvård kostar, och det måste man vara medveten om när man beslutar sig för att bli kattägare. Det är också därför som man bör ha sin katt försäkrad. Det är också klokt att alltid ha pengar undanlagda för veterinärvård, för sådan vård kommer det stora flertalet katter att behöva, förr eller senare.

Börja med att själv undersöka knölarna noga. Verkar katten ha besvär från dem eller om katten på något sätt verkar allmänpåverkad så får du visa dina föräldrar hur lagstiftningen ser ut och ta en ny diskussion med dem. Kanske kan du få ett veterinärbesök i förskott som julklapp/födelsedagspresent? Man kan också börja med att ringa till t ex Agrias telefonveterinär och diskutera med dem om vad det kan vara och hur man bör gå till väga. Jag vill minnas att ett sådant samtal kostar kring 60:-. Hoppas det löser sig för dig och katten!

Djurskyddslagen 9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: