Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3230 ggr
denizecarmen
10/28/14, 7:14 PM

Hjälp med att välja kattras?

Hej! Min vännina vill väldigt gärna köpa en katt men hon vet inte vilken ras hon ska välja. Tänkte fråga er kunniga kattmänniskor om hjälp :) Hon vill ha en knäkatt, gosig, kelig som gärna vill vara med, sova i sängen med en osv. Det ska vara en innekatt. Storleken spelar ingen roll egentligen men gärna en större ras. Inte så livlig utan kanske mer lite lagom lat/lugn eftersom hon jobbar på dagarna och då får katten va ensam. Det kan gärna vara en markplans katt haha alltså ingen som hoppar högt upp på alla hyllor och hänger i gardinerna :P Perser vill hon inte ha för hon tycker dom är för tråkiga och inte så klängiga efter kel heller. Maine coon? Kan det va nått? Vilken ras är mest gosig? Tacksam för svar :)

Annons:
Jessicahagstrom94
10/28/14, 7:17 PM
#1

Ragdoll / Helig Birma kanske :)

Wellcraft
10/28/14, 7:19 PM
#2

Tänker på typ birma.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

*~HamsterHamster~*
10/28/14, 7:31 PM
#3

ragdoll, birma ^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

denizecarmen
10/28/14, 7:32 PM
#4

Någon som har erfarenhet av brittisk korthår? Lr scottish fold? Kan de va nått? Hon gillar deras nallebjörnsutseende haha men undrar om de är lika gosiga som de ser ut?

*~HamsterHamster~*
10/28/14, 7:35 PM
#5

British shorthair  brukar vara sjukt mysiga kissar, Scottish fold vet jag inte ^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Jessicahagstrom94
10/28/14, 7:42 PM
#6

Ja, brittisk korthår ska vara härliga katter :)

Annons:
Belimas
10/28/14, 8:11 PM
#7

Tänk dock på att alla katter är individer, även om britterna är kända för att vara lugna och stillsamma och inte mycket för att klättra så finns det flera som gärna klättrar upp på gardinstänger eller dörrar. Så även om man väljer en lugn ras så är det ingen garanti att det inte blir en klätterapa =)

Jag tänkte dock genast på ragdoll när jag läste beskrivningen, har haft en sådan själv och han klättrade aldrig högst upp i klösträdet, lugn och sällskaplig. Kom och mötte en vid dörren när man kom hem och hoppade aldrig upp på bänkar, någonsin.

fredricakarlsson
10/28/14, 11:37 PM
#8

Brittisk korthår, Birma eller ragdoll :) Jag tycker att man INTE skall stödja aveln på scottish fold!!! Då det är inga friska katter och man kan inte para två fold , utan att alla avkommor dör!

MonicaLagerquist
10/29/14, 7:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

La Perm säger jag.

Finns i alla färger och mönster.

Stolt ägare till fem La permer

Kinne
10/29/14, 1:22 PM
#10

Ragdoll! (:

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Kinne
10/29/14, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
denizecarmen
10/29/14, 1:28 PM
#12

Någon som har erfarenhet av maine coon och norsk skogskatt? Är de gosiga? Jag har en bekant som har en korsning mellan de två raserna och den är gosig men den är dock en sån som ska hoppa upp överallt och klöser på soffan.. Ragdoll verkar bra men är de inte rätt små? Vad tycker ni förresten, hona eller hane? Vad är "bäst och lättast att hantera"? Den ska kastreras oavsett säger hon dock.

denizecarmen
10/29/14, 1:28 PM
#13

Någon som har erfarenhet av maine coon och norsk skogskatt? Är de gosiga? Jag har en bekant som har en korsning mellan de två raserna och den är gosig men den är dock en sån som ska hoppa upp överallt och klöser på soffan.. Ragdoll verkar bra men är de inte rätt små? Vad tycker ni förresten, hona eller hane? Vad är "bäst och lättast att hantera"? Den ska kastreras oavsett säger hon dock.

Annons:
[trazy]
10/29/14, 1:57 PM
#14

en manin coon är som hund när de vill

Wellcraft
10/29/14, 2:15 PM
#15

Rasen heter Norsk Skogkatt, norska skogskatter brukar diverse långhåriga huskatter flitigt kallas för.
Du kan även inte vara helt säkert på att din bekant verkligen har en en korsning mellan dessa två raser, det är snarare en långhårig huskatt som säljaren valt att kalla för blandras mellan mc och skogis, antingen pga okunskap eller pga tjäna pengar.
Vill du ha en raskatt köper du en med stamtavla från godkänd uppfödare, annars får du en huskatt.

Alla katter kan klösa på soffan om de inte får rätt aktivering, stimulans och sitt behov att klösa på annat vis.

Vissa hävdar att det inte är någon skillnad mellan hane eller hona.
Jag tycker dock personligen att hanar är lättare att ha och göra med samt lugnare, honorna har lite hetare temperament.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[trazy]
10/29/14, 2:31 PM
#16

15 jag håller med dig utom att honor kasterade lugnare men som med mäniskor olika

ElinLindberg
10/29/14, 3:28 PM
#17

Norska skogkatter är vad man kan säga "en lagom katt" de är väldigt sällskapliga och dem jag har haft har alltid varit väldigt mysiga å vill mysa i knäet, angående hur livliga dem är, är dem nog medel skulle jag tro, men som med alla raser när dem är unga så är alla katter väldigt mkt för bus (som kanske inte din vän är så intresserad av?) Själv tycker jag Maine coon (av dem jag träffat) är ganska lik norsk skogkatt dock har dem varit latare men det kan ju bero på att jag inte träffat så många Maine coons ;) Läs rasbeskrivningar på de raser som du tror är intressanta:)

Belimas
10/29/14, 9:44 PM
#18

#13
Jag skulle inte kalla ragdoll liten, visst de är inte lika stora som MC (med vissa undantag dock) men definitivt inte små heller. Vikt runt 4-6kg för honor och 6-8kg för hanar. Det finns dock mindre exemplar men ragdollen ska vara en stor ras.

http://www.cassus.se/ragdoll/stor_ragdoll1.jpg
http://www.cassus.se/ragdoll/moshino2.jpg

Två exempel på normalstora raggisar.

solsken82
10/29/14, 10:51 PM
#19

Den sibiriska katten är en mycket trevlig snäll katt. Själv har jag en neva syskonras till den sibiriska. Låter precis som du beskrev min katt. Dessutom hårar den inte som andra katter. Goggla på den mjuka gosiga djuret eller se bilder. Marie Hedberg i Arbåga föder upp båda raserna. Lycka Till!)

[trh]
10/30/14, 7:30 PM
#20

#13 Min ragdollhane väger 7 kg, stor rejält och tung som en raggis ska vara :)

Annons:
pernillaoscarsson
10/30/14, 8:22 PM
#21

#7 Mammas vänninas dotter har en ragdoll som har sin sovplats uppe på en takbjälke. Hoppar via möbler för att ta sig upp. Så ingen garanti där heller :P Det finns det nog inte på någon kattras :P

Upp till toppen
Annons: