Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1852 ggr
fredricakarlsson
2014-10-24 22:33

Varför gör de så??

Jag har en katt hör hemma (kanske fler) som gärna kissar på tex. Filtar. Jag kan inte ha min säng bäddad och typ en filt liggandes ovan på för då är det någon som kissar där.. Samma gäller andra mjuka saker. Jag har en kista på mitt rum där jag brukar lägga kläderna jag ska ha på mig inför morgondagen på. Och där har de oxå kissat.. De händer ibland i min säng även om det inte är bäddat. Även i min brors säng.. Varför vill de kissa på mjuka saker? Jag har aldrig kommit på någon katt som kissar så jag vet inte vem av dem det är..

Annons:
[[pimey]]
2014-10-24 23:36
#1

Kastrerad??

MonicaLagerquist
2014-10-25 09:04
#2

Hur gammal är katten?
Kastrerad?

Inne eller utekatt?
Vad har ni för toakådor?
Vad har ni i toalådorna?
Hur många katter har ni?

Stolt ägare till fem La permer

[trazy]
2014-10-25 11:53
#3

de vill bevar sin lukt

fredricakarlsson
2014-10-25 14:44
#4

Jag har fyra katter. Vara av en som inte vistas i de områdena som det händer. Hon går även ut och gör sina behov. Sen har jag tre honkatter. De är inte kastrerade men ska bli de i början på 2015 efter som två av dem är bara kattungar och den ena är mamman till en av kattungarna. Och hon är inte helt tam än. Så jag jobbat mycket på att få henne att lita mer på mig och vänja henne vid transportburen. Jag misstänker att det är den kattungen som är född och uppvuxen hos mig för det kunde händ när jag hade hela kullen här oxå.. De tre katterna är endast inne. Mamman tror vi är runt 1 år och kattungarna är 4-5 månader. Vi har 5 kattlådor med finkornig sand i.. Det händer ju inte så ofta, det är mest om man har lagt något mjukt på golvet eller har filtar i sängen..

sagan
2014-10-28 00:13
#5

#4 Där har du det, okastrerade katter har en tendens att kissa fel när de är könsmogna.  Unga katter kan bli könsmogna tidigare också, så har du riktig otur kan de vara fler som kissar fel och löper om vartannat då det är honor det gäller. Vore jag du skulle jag stoppa alla tre så snart jag kan i burar och åka till veterinären. Ju längre du väntar kan leda till att beteendet blir befäst och svårare att bli av med. Det kan ta månader, år innan honan blir så tam att du får in henne i en bur på det sättet du vill. 

Lycka till!

fredricakarlsson
2014-10-28 10:11
#6

#5 Jo mamman vill jag ju kastrera så fort som möjligt. Och jag har kontakt med Djurensvänner och hoppas på att de kan hjälpa mig med kostnaden för henne, då det blir mycket med 1000kr x 3… Och hennes unge misstänker vi att hon börjar bli könsmogen nu för hon har blivit mer kelig av sig. Och jag vill så klart kastrera dem så fort som möjligt men så brukar det vara kampanj i början på året så istället för att betala 3000 för alla katterna så betalr jag bara 1500kr. Och den "minsta" kattungen vill jag helt vänta med ett tag då hon har varit i så dåligt skick och är fortfarande inte helt 100% bra. Men som sagt ska jag prata med Djurensvänner för de sa att de kunde hjälpa mig eftersom de är hittekatter.

Annons:
sagan
2014-10-28 21:43
#7

Ju senare du kastrerar ju större riks att de fortsätter kissa fel trots åtgärd. Men att kissarna är okastrerade är säkerligen troligaste orsaken till att de kissar där de inte ska. 

Om du är jourhem så måste föreningen hjälpa dig om du får problem på grund av att katterna inte är kastrerade.

fredricakarlsson
2014-10-28 23:32
#8

#7 jag ska kastrera de så fort som möjligt. Men är lite "orolig" att om man kastrerar bär de är så små att de "stannar i växten"? Gör dem det? Jag tog emot mamma katten genom Kattjouren, men insåg att de var oseriösa och vaccinerade inte ens kattungarna innan de skulle flytta till nya hem.. Och de sa till mig att jag inte heller fick göra det för de skulle de nya ägarna själva göra.. Så jag sket totalt i dem och har inte svarat dem bär de har skrivit till mig. Så jag vaccinerade x 2, Besiktade och chippade dem innan de såldes. Men så har jag haft lite kontakt med Djurensvänner och de är villiga att hjälpa mig. Och igår när hon ringde mig så missade jag samtalet och han inte ringa idag eftersom man endast kan nå henne på kvälls tid.. Så får ringa och prata med henne imorgon.

[trazy]
2014-10-29 17:50
#9

har man kater så får man betla för det ett ansvar man har när man har djur

fredricakarlsson
2014-10-29 18:36
#10

#9 nu var det ju inte mina katter från början! Utan den första är en som bodde i Malmö och dom var hög dräktig. Jag ställde upp som jourhem till henne eftersom ingen annan ville ha henne. Men insåg att de jag var jourhem för var inga seriösa så jag tog över ansvaret. Och eftersom ingen vill ha henne då kan jag inte slänga ut henne. Hon fick fyra underbara ungar varav en som är kvar som ingen heller nappade på, och jag är otroligt fäst vid henne. Sen när jag var ute och körde en dag då gick där en liten kattunge på vägen och jag kunde inte göra som alla andra utan att jag stannade för att se hur den mådde. Och då såg jag hur insjukna ögonen var på henne och där var inget att ta i, hon var bara skinn, ben och päls. Hon hade inte klarat sig många timmar till om jag inte tagit med henne. Vi trodde inte hon skulle klara sig eftersom hon var så svag att hon inte klarade av att äta eller dricka själv. Och pep till lite när hon behövde göra sina behov så man fick snabbt sätta henne på lådan. I tre dagar satt jag och gav henne mat och vatten i en spruta för hon inte klarade att äta själv! Hon vägde knappt 800 gram när jag hittade henne och nu väger hon över 2,5 kg, 2 månader senare! Själv anser jag att jag har räddat 6 katter från ett hemskt liv! Då mamma katt nu lever med oss och jag jobbar med henne varje dag för att få henne tamare. Och hennes fyra ungar har även fått hem där de är högt älskade! Och lilla Livia som var nära på att dö, har jag räddat och alla katterna jag har tagit hand om har jag tagit till veterinären för att kolla besiktning, vaccinering och ID-märkning. Utom då mamma katten som jag inte lyckats få in i en. Transportbur, men vi jobbar på det! Och att jag då har tagit kontakt med Djurensvänner för att de ska hjälpa mig med mamma kattens kastrering tycker jag inte är fel, då de själva erbjöd sig att betala det då de tyckte att jag blivit illa behandlad av Kattjouren och redan lagt ut så mycket på mamman och ungarna. Jag blir väldigt irriterad på när folk vräker ur sig saker utan att veta något, som #9!! Om jag inte tagit in henne hade hon fött sina ungar ute och de hade kanske inte ens överlevt. Och hade dem de så hade de fortsatt att föröka sig och de hade varit fler katter som lidit!

fredricakarlsson
2014-10-29 18:37
#11

+ att de är försäkrade!

[trazy]
2014-10-29 18:43
#12

nu förstår jag ber om ursäkt. och jag blir ireterad när det ej står nånstans

fredricakarlsson
2014-10-29 19:49
#13

#12 hade själva inlägget handlat om just varför jag tog hand om dem så hade jag ju skrivit det, men nu var det varför de vill kissa på mjuka saker

Annons:
sagan
2014-10-30 11:36
#14

Hoppas du får tag på dem och att de kan hjälp dig. Det är aldrig roligt när katter börjar kissa fel. Lycka till.

Myrrami
2014-10-30 16:11
#15

Min kastrerade hane tycker inte om att det är rörigt hemma. Om någon slänger kläder, filtar eller liknande på golvet kissar han på dem.

Nu när jag flyttade blev han mycket upprörd över alla kartonger och när min mamma hjälpte mig att packa upp bet han henne i benet för att hon ställde till det.

Fördelen är att barnen har lärt sig att inte bara slänga i från sig väskor och jackor innan för dörren. Och han kissar aldrig utanför lådan så länge vi inte slänger saker omkring oss.

fredricakarlsson
2014-10-30 19:28
#16

#15 vi brukar inte ha saker liggandes på marken, men typ när jag bytar sängkläder så lägger jag de på golvet och då kan någon sätta sig där. Men jag bäddar inte min säng längre för då sätter de sig där. Lägger man filar i sängen så kissar dem där…

Upp till toppen
Annons: