Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2518 ggr
jojjon
10/23/14, 10:54 PM

åka tåg med katt

Hejsan. Jag ska flytta med min katt till Norge och måste ev. ta tåget som tar kanske 15h. Tror ni att det går? Känner mig lite orolig över att det är en sånn lång resa för henne. Vad tror ni?

Annons:
Sjuttan
10/23/14, 11:00 PM
#1

Det låter MYCKET svårt.  Du kan väl knappast ta ut henne för rastning ?   Att alls ta ut henne ur buren under resan  KAN  ju i värsta fall   bli att hon blir skrämd av något o sticker.  Vad tror du själv?  Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

jojjon
10/23/14, 11:11 PM
#2

svårt ær det væll inte precis men det blir nog tåg iallafall. Det måste gå bra helt enkelt. :)

Sjuttan
10/23/14, 11:14 PM
#3

Önskar dig varmaste LYCKA TILL!    aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[cicoccabim]
10/24/14, 6:58 AM
#4

Är hon van att gå i sele? Det kan göra resan kortare för henne om hon får komma ut i sele och koppel i vagnen och få undersöka, För en sådan lång resa behöver du även kattlåda med dig. Och mat och vatten givetvis, men jag tror att om du är bra förberedd så kommer det att gå bra. Är du lugn kommer hon att känna det. Och om  du är lugn kommer hon troligtvis att sova stora delar av resan.

Det beror givetvis på hur din katt är till sätt och temperament. Jag vet att min katt som är supersocial och dundernyfiken på allt hade klarat det bra, trött efteråt. Det kanske bara blir ett nytt spännande äventyr för katten?

jojjon
10/24/14, 2:26 PM
#5

nej hon ar inte van med att gå med sele men hon ar en sånn katt som latt anpassar sig till situationer så jag tror nog att det kommer gå bra. Nar vi åker bil så vill hon sitta i mitt kna och då ligger jon snallt dar och bara tittar. 
Ang kattlåda så har jag tankt på det men hur kan man gora då? vad kan man sanden i och hur kan man gora? :)

Ja jag tanker att det blir en lång resa men hon ar ju van vid mig så det ska nog bra och jag ska vanja henne lite vid koppel också :)

[cicoccabim]
10/24/14, 3:54 PM
#6

tänker högt nu…… kan man ta med en liten låda och sand och låta katten få "kissepaus" på tågtoaletten? (kissepaus- ha!)?? Kanske ge lite mindre mat ett halvt dygn innan? Så att det inte blir så stort behov av lådan? Men ge vatten i fri mängd? Ta med extra underlag till buren om en olycka skulle ske. 

Jag har köpt en vattentät låda som är ihopvikbar som jag tar med när jag tar med katten till vänner och dylikt. Tror jag köpte den på en sajt som var avsedd för utställningar. Mycket praktisk- och tar lite plats. Får fundera lite mer……. återkommer!

Annons:
jojjon
10/25/14, 6:00 PM
#7

Ja det lät ju smart med vattentät låda. Tänker att jag kan ta tex. en stor sånn låda med köttfärs och ha sand i en påse och en spade med mig så kan man hälla i lite sand och sedan rensa bort det och sedan ta en påse runt lådan så kan man bara ta fram den sedan. Tänkte också ha tidningar i botten och sedan en filt över och ha med mig extra ifall det händer något i buren. :) Tänkte om jag ska ha koppel med mig så kan hon gå i koppel på oslo s när man väntar på tåget (inne på centralen såklart) så att hon kan få sträcka lite på benen :)

[cicoccabim]
10/25/14, 6:08 PM
#8

Räkna med att bli uttittad och att folk kommenterar! Det verkar vara ett fenomen när man kommer med katt i koppel! Antingen är man vrickad eller så är det bedårande…..

Hoppas att det går bra! och berätta gärna hur det gick. Blir ju lite nyfiken….

jojjon
10/25/14, 7:06 PM
#9

Jag lovar att berätta men resan blir inte förrens i början av Januari men ska berätta hur det gick sen :)

jollycox
10/25/14, 7:34 PM
#10

Jag tänker att det nog borde gå bra att ha en plastförvaringslåda som toa, då får du ju lock också.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Whippet
10/25/14, 9:59 PM
#11

Kan ju finnas de som är allergiska mot katter som sitter på tåget..

I'm out Vilar huvudet i handen

Kalli
10/25/14, 11:04 PM
#12

#11: Förhoppningsvis bokar man väl djurkupé?

I övrigt åker det ofta katter i kupén när jag tar tåget hem. Har inte satt mig in i hur det fungerar rent logistiskt men det verkar fungera och katterna verkar inte lida.

Whippet
10/26/14, 7:18 PM
#13

#12 Aha brukar inte åka tåg, mest buss, visste inte att det fanns på tåg

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
jojjon
12/24/14, 5:11 PM
#14

Hej alla! just nu blir inte resan av, iallafall inte i Januari…jag får se vad framtiden utvisar men iallafall så har jag era tips i huvudet och någon annan kanske får hjälp av era kloka tips :)

god Jul på er alla :)

Upp till toppen
Annons: