Annons:
Etikettutställning
Läst 2116 ggr
fredricakarlsson
10/23/14, 9:46 PM

Ställa ut en huskatt?

Hej. Vad är det för reger som gäller när man ska ställa it sin huskatt? Är det Samma regler som för raskatter bara de att är de över 10 månader så skall de vara kastrerade? Skriv så mycket ni kan/vet :) Vet inte om jag har fått det om bakfoten, men får de har id-tatuering i örat?

Annons:
[VampireGirlElvira]1
10/23/14, 10:38 PM
#1

Tass. Intresserad jag med. :D

[[pimey]]
10/23/14, 11:28 PM
#2

Katten ska vara kastrerad, vaccinerad, inneha huskattsbevis och ägaren ska vara med i en kattklubb Katten bedöms efter temperament, kondition och hur väl katten är preparerad. Då huskatter inte har någon standard kan de inte bedöma mer än vad för katt som faller domarna själv i smaken. Jag ställer ut både ras och huskatt och min husis har kammat hem 4 BIS på hennes 5 utställningar som hon följt med på

[[pimey]]
10/23/14, 11:29 PM
#3

Id märkning i örat är ok

MonicaLagerquist
10/24/14, 8:04 AM
#4

Är katten vit så ska den ha ett hörselintyg på att den ör hörande.

Katter med för många eller för få tår får inte ställas ut.

Stolt ägare till fem La permer

[[pimey]]
10/24/14, 8:14 AM
#5

Inte heller katter utan svans får ställas

fredricakarlsson
10/24/14, 11:00 AM
#6

Okej tack för informationen! :) hade varit kul att testa ställa ut någon gång. Har två huskatter, en långhårig och en korthårig (kattungar). Och föehoppningsvis kan jag skaffa en la perm i framtiden :)

Annons:
fredricakarlsson
10/24/14, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är lilla Livia :)

fredricakarlsson
10/24/14, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och lilla Cinna :)

Niiinah92
10/24/14, 4:45 PM
#9

#5 katter utan svans får väl visst ställas om den är född utan?

Belimas
10/24/14, 7:10 PM
#10

Det finns en facebook grupp som heter: Vi som ställer ut huskatter, där kan man få tips och råd om allt och inget när det kommer till att ställa ut huskatter =)

Jag har ställt ut min tjej 4 gånger totalt hittills varav 3 gånger har hon blivit NOM och 2 gånger BIS.

En huskatt måste vara lägst uppskattningsvis 6 månader vid utställningstillfället men annars är det som med raskatter i stort sett.

[trazy]
10/25/14, 11:30 AM
#11

vad menas med preperad 2

Belimas
10/25/14, 1:45 PM
#12

#11
Preparerad - hur man har förberett katten inför utställning med bad, föning (om man har en långhårig katt) etc.

[[pimey]]
10/25/14, 2:41 PM
#13

Preparerad är precis vad ovanstående beskriver. Många poäng ligger just på hur man preparerat katten tror det är 20 eller 25 poäng? och en obadad eller slarvigt badad katt kan falla oerhört mycket på den delen

Annons:
fredricakarlsson
10/25/14, 3:09 PM
#14

#13 hur gör man bäst iordning en långhårig resp. Korthårig katt? Finns det att läsa på sveraks hemsida?

[[pimey]]
10/25/14, 3:35 PM
#15

Nä bästa är att googla eller höra med andra som ställer ut. Använder själv (enligt mig) det bästa schampoo och balsam som finns på marknaden summerwind heter det. Både mina lång och korthåriga blir jättefin utav det. Det absolut viktigaste vid badning är sköljningen, sköljer man dåligt upplevs kattens päls fet och skivig. Så skölj skölj och skölj och när man tror att man är klar sköljer man lite till :) korthåriga katten kan självtorka men långhåriga behövs fönas för att inte bli "krullig" så jag brukar föna under mage, armar och bakben först sedan kan man låta de andra vara lite fuktigt om katten skulle protestera mycket :)

Belimas
10/25/14, 3:39 PM
#16

#14

http://www.katter.nu/utstallningspreparering/

Här är en bra grundguide, sen är alla katters päls olika så det kan vara bra att testa att bada en gång innan för att se hur resultatet blir.

Jag använder dock inte PCL som det står i guiden utan Espree Silky Show Cat schampo + conditioner till min långhåriga, schamponerar noga två gånger (lite extra bakom öronen där de kan vara lite feta) och sen conditionern en gång och sen sköljer, sköljer och sköljer. Man kan aldrig skölja för mycket som man brukar säga ^^ Men det är verkligen riktigt noga att få bort alla schampo- och balsamrester, sen handdukstorkas hon så mycket som möjligt innan föning så att man inte behöver sitta en halv evighet och blåsa.

Det finns säkert de som gör ännu mer avancerat men detta räcker gott och väl för min tjej och jag har alltid fått beröm för prepareringen. Hur man gör bäst med korthåriga törs jag inte svara på men däremot är sämskinn perfekt att använda för slutfinishen strax innan man ska upp för bedömning.

Upp till toppen
Annons: