Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2724 ggr
[Xenomorphine]
2014-10-23 01:16

Från Applaws till Orijen, är det värt?

Hej!
Mina kissar äter för nuvarande Applaws kitten torrfoder. Men det måste jag beställa på nätet och få hemskickat då det inte finns att köpa här i stan. Vilket blir dyrt och opraktiskt. Jag kikade vad som fanns som var någorlunda likt Applaws, och såg att Orijen fanns på båda djuraffärerna här.
Jag har förstått Orijen också är spannmålsfritt. Men är det lika bra som Applaws? Det kanske är bättre? Om inte, har ni några andra förslag?

Annons:
IceJossan
2014-10-23 08:14
#1

Applaws innehåller mindre örter och grejer än Orijen, det är bra, men det innehåller potatis, vilket Orijen inte alls gör. Katter bör inte äta potatis.

Jag körde Orijen förut men min ena katt var taskig i pälsen så jag kör nu med Applaws för att testa.

Men är det verkligen billigare att köpa i butik än på nätet?? Jag tycker att jag sparar pengar på att köpa på nätet, med fri frakt och allt.

Fridaaaa
2014-10-23 11:08
#2

Jag beställer applaws från petsonline, man kan ha "abonnemang" där och kommer hem. 59 kr i frakt och då kommer det hem till en. Vet inte hur nära du har till djuraffär om bensinkostnaden blir lägre än det. Eller buss eller hur du nu tar dig dit 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Xenomorphine]
2014-10-23 21:38
#3

#1 Det visste jag inte ens! Vet du om det finns någon Applaws som inte innehåller potatis?
I vilket fall så var jag in i djuraffärerna i stan idag, och nej det blir verkligen inte billigare. Jag betalar 400 kr inkl. frakt för 7,5kg Applaws och får den hemskickad till dörren. Orijen är ju jättedyrt! 750kr för 6kg! Aldrig i livet, det har jag inte råd med. Så jag håller mig nog till Petsonline :)

[Xenomorphine]
2014-10-23 21:41
#4

#2 Det gör jag med, men jag tänkte om det blev billigare att köpa i stan. Men nja, det blir dubbelt så dyrt i stan😮
Dessutom insåg jag, att jag har ingen lust att släpa med 7kg kattmat på bussen. Jag har inget körkort och bor 45 min från stan. Så hur jag än tänkte så blir det inte bra haha.

Fridaaaa
2014-10-23 21:49
#5

#3 Applaws har tyvärr bara en med kyckling och en med kyckling/lax just torrfoder och är potatis i båda.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Xenomorphine]
2014-10-23 23:28
#6

#5 Hmm, okej. Aja, det är ju bättre än det mesta ändå :)

Annons:
Fridaaaa
2014-10-24 09:54
#7

#6 Ja precis, är ju 80% kött. Värre med t.ex Bilanx som har under 50 % kött och har även potatis och så i sig (det spannmålsfria), så är ju inte många % potatis direkt i applaws

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[trazy]
2014-10-25 16:28
#8

har själv detat kykling o de har så fin päls av det😂

Caifig
2014-10-25 17:26
#9

Det måste alltid finnas någon form av kolhydrat för att hålla ihop torrfodret. Det går inte att jämföra rakt av att det finns potatis i Applaws men ingen i Orijen. Det finns GRYMT mycket mer saker i Orijen som egentligen är ren skit.

Applaws: Potatis, malda betor, torkade hela ägg, torrjäst, laxolja, tranbärsextrakt, yuccaextrakt, citrusextrakt, extrakt från rosmarinolja.

VS

Orijen: Röda linser, gröna ärtor, gröna linser, alfalfa, kelp, pumpa, butternutsquash, spenat, morötter, äpplen, päron, tranbär, cikoriarot, maskrosrot, kamomill, pepparmyntsblad, ingefära, kummin, gurkmeja, nypon.

Tja, för mig är valet rätt uppenbart ;)

annzoo
2014-10-27 07:04
#10

det finns ställen som säljer applaws billigt om man bara vill köpa en säck. Jag hittade av en ren slump på cdon :p De har något sammarbete av något slag med petsonlne. Petsonline kan du köpa 2 säckar fraktfritt hem till dören sist jag kolla till väldigt bra pris

IceJossan
2014-10-28 07:59
#11

#9 Jag tror dock att det är betydligt mer naturligt att de vegetabilier som är i torrfodret består av en stor variation av örter och annat som kattens bytesdjur äter och som katten ändå får i sig lite av naturligt. Det är dessutom mindre av varje när det är många olika ingredienser, vilket även det känns både mer rimligt och mer naturligt än att utfyllnaden är av några få ingredienser.

Caifig
2014-10-29 22:09
#12

#11 Aldrig påstått att det är mer naturligt, ska det vara naturlig mat ska torrfoder inte ens ges. Men med tanke på att katter ofta verkar utveckla foderallergier så kommer jag alltid vara för att ha så lite ingredienser som möjligt som kan utgöra en potentiell allergirisk.

Visst att det är mindre av varje sort, men tillsammans då? :) Det står inte hur mycket av varje sort det är exakt och därmed kan man inte veta hur stor del av fodret de faktiskt utgör.

IceJossan
2014-10-30 08:08
#13

#12 Fast om katten äter enbart en specifik sak så ökar allergirisken liiiitegrann för varje gång, om jag fått lära mig rätt. Precis som med getingstick - få föds allergiska utan allergin blir starkare för varje stick. Och en kycklingallergiker inte bör äta kalkon eftersom proteinerna liknar varandra, utan katten bör då äta en helt annan typ av protein.

Om båda fodersorterna innehåller precis lika mycket vegetabilier och ett av dem innehåller några få sorter och dessutom potatis som man VET är dåligt så låter det i mina öron som mer negativt än det foder som innehåller en hel uppsjö av örter som kattens naturliga bytesdjur äter så tror ju jag att det är bättre med örterna.

Sen är det ju individuellt. 3 av mina 5 katter funkade halvdant på Orijen+Whiskas blötmat och jag håller nu på att utvärdera ur de mår på Applaws. En katt kan ha risig päls och må allmänt sämre på ett nyttigare foder och få finare päls och må allmänt bättre på ett dåligt foder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: