Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 8230 ggr
Rumblebee
2014-10-22 20:33

Moralisk fråga, Savannah katter

Jag har under en lång tid varit förtjust i Savannah katter. För er som inte vet vad det är för en ras så är det korsning mellan tamkatt och serval. I och med att man i Sverige inte får ha denna ras såvida den inte är minst fem generationer ifrån servalen så har mitt intresse för rasen aldrig blivit mer än att titta på bilder och youtube. För en F5 Savannah är nästan en Bengal så som jag uppfattat det. Visst gillar jag bengaler med och hade jag bott kvar i Sverige hade det blivit ett par sådana en dag. Nu bor jag dock i Nederländerna. Och i och med att alla generationer av Savannahs är tillåtna här så har intresset flammat till liv igen. Så sitter och läser allt jag kan hitta främst angående deras temperament och behov av fysisk och mental stimulering och år redan medveten om att dom är väldigt krävande. Men frågan är om det är rätt. Just i och med att så många ställer sig emot hybridavel, så man vill ju inte direkt bli den där egoistiska och hemska människan alla tittar snett på. Men så kan jag inte hjälpa att tänka på Bengalernas ursprung… Jag ska erkänna att jag inte kan mycket alls angående hybridavel förutom att det kan finnas hälsorisker som drabbar avkomman. Vet inte ens säkert varför jag skriver det här.

Annons:
Hildgrim
2014-10-22 20:51
#1

Jag personlig är emot hybridavel. Jag förstår inte syftet med att "leka gud" och korsa olika arter när det redan finns tusentals arter att välja på. :P Känns som det är mycket som kan gå fel. Kolla bara på dom så kallade varghybriderna. Och detta är egentligen inga riktiga hybrider då hund och varg ändå är samma art. En savannah katt är inte bara en korsning mellan två skilda arter, det är en korsning mellan två släkten.

Så som jag ser det så är man intresserad av en tamkatt så skaffar man en tamkatt, är man intresserad av en serval så skaffar man en serval, man blandar inte. Nu är dessa inte lagliga i Sverige men jag tippar på att det finns diverse mindre kattdjur som är tillåtna i andra EU-länder.

Saffran0Spice
2014-10-22 20:55
#2

#1 Savannah F5 är tillåten i Sverige ;)

Hildgrim
2014-10-22 20:57
#3

#2 Jag menade servalen.

Em_
2014-10-23 18:52
#4

Att hanarna är sterila i flera generationer tycker jag säger en del. Dräktighetsproblemen lika så. Sen verkar det som att servalerna helst inte parar sig med katter. Undrar även vad katthonorna tycker om de dubbelt så stora servalhanarna… Och hur har servalerna egentligen det i fångenskap?


Silvestris
2014-10-23 20:19
#5

Savannahaveln förutsätter att kattuppfödare håller servaler. Varifrån kommer servalerna? Hur hålls de i fångenskap? Det är mina största problem med hybridaveln. Man stödjer indirekt hållning av vilda katter och jag tvivlar på att de flesta som gör det har tillräckligt med resurser för att erbjuda dem en bra tillvaro. Varifrån servalerna kommer är också viktigt. Det är inte ovanligt att man skiljer vilda djur från sina mammor mycket tidigt för att kunna tämja dem, det är högst oetiskt. Dessutom kan dessa kattdjur komma från den svarta marknaden.

Tyrisen
2014-10-24 01:31
#6

Du ska ju inte gå på vad andra tycker, utan känna inom dig vad som är rätt. Däremot är jag själv helt 100% emot hybridavel. Det är fruktansvärt oetiskt i min värld. Dom är otroligt vackra och säkert mycket intressanta. Men jag tycker inte vi ska hålla på och "fiffla" med de vilda djuren mer. Jag hade väldigt gärna haft elefanter :) t ex, men utöver olagligheten i just det så känns det ju hemskt fel mot djuren.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Annons:
Cahira
2014-10-24 10:32
#7

Jag älskar Savannahs utseende men moralisk ogillar jag det. Kan bara föreställa mig hur de lätt skulle hamna i fel händer och hamna på gatan och ställa till med riktiga besvär.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-10-24 10:32
#8

Jag älskar Savannahs utseende men moralisk ogillar jag det. Kan bara föreställa mig hur de lätt skulle hamna i fel händer och hamna på gatan och ställa till med riktiga besvär.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[trazy]
2014-10-25 15:41
#9

nu är det så att jag inte fatta problemet så om min blue rusian para sig med min bondkatt kan det blir problem tur bäge kasterade o honor😂

jag fatat inget av detta kan nån förklara

Hildgrim
2014-10-25 16:04
#10

#9 Har du läst igenom tråden?

[trazy]
2014-10-25 16:16
#11

10 japp men fatar ändå inte förlåt 1o

Silvestris
2014-10-25 16:19
#12

#11

Kort förklaring. Savannah är en ras som byggts upp på att man parat tamkatter med det vilda kattdjuret serval. Savannah är alltså en hybrid.

Du pratar om att para bondkatt med russian blue, det blir bara en helt vanlig blandras/huskatt. Det är tamkatter båda två.

Stor skillnad.

[trazy]
2014-10-25 16:29
#13

aha nu fatta jag 12 tack

Annons:
majvi
2014-10-28 10:03
#14

Ibland kan en ägare  gilla sina servaler, men hur bra har dessa katter`? Det verkar vara vanligt med att klorna blir bortopererade, dieten blir fel,här får de bo i källaren.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-10-28 10:12
#15

Här utnyttjas servalerna i aveln och får bo på bakgården

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Silvestris
2014-10-28 12:53
#16

Bra länkar Majvi.

I USA är privatpersoners hållande av vilda kattdjur ett stort problem och det finns flera rescue centers som bara tar hand om vanvårdade vilda kattdjur. Stöd inte denna typ av djurhållning!

Hildgrim
2014-10-28 13:37
#17

Nog går det att hålla välmående servaler som husdjur? :) Så fruktansvärt svåra verkar dom inte vara, Jag tycker verkligen inte man kan döma ut djurhållningen av andra kattdjur än tamkatten bara för att det finns folk i USA som missköter sig. Min uppfattning om USA är att deras djurhållning generellt håller ganska låg kvalité och det gäller både exoter samt vanliga klassiska husdjur. Vad dom anser vara stora generösa utrymmen kommer sällan ens upp i våra minimimått. 

Jag tror säkert det går att hitta bra uppfödare som brinner för sina kattdjur. I Sverige får man ha väldigt många exotiska djur som privatperson, t ex elefanter, alligatorer, delfiner osv. Men man måste följa samma krav som djurparkerna. Det finns säkert länder med liknande krav. Allt är inte som i USA där man får ha en tiger på bakgården i en minimal inhägnad. :)

[[pimey]]
2014-10-28 15:41
#18

Principen att stänga in ett vildt djur för sin egen skull är ändå fel och oerhört egoistisk. Låt vilda djur vara i det fria

Hildgrim
2014-10-28 15:44
#19

#18 Vart drar du gränsen för ett vilt djur? Är det fel att ha fiskar i ett akvarium? Ödlor? Fåglar?

[trazy]
2014-10-28 15:51
#20

jag har ingen uppfating om detta men jag säger så här det krävs stor kunskapp att har vilda djur i fången skapp tämja de med mera!

Annons:
Rumblebee
2014-10-28 16:03
#21

Fast dom där klippen säger ju inte så mycket. Som nämnts så finns det ju dom som har möjlighet att ge servaler tex bra hem. På samma sätt som stt det finns dåliga hund-och kattägare. Eller hur många håller inte stora eller intelligents fåglar fel? Alla djur vi människor har, har ju i början blivit uppfödda för just själviska skäl. Inklusive köttindustrin är ju något som i början var för att förse oss människor med kött. Så länge man inte går ut under vilda och plockar in djur så ser jag inget fel i att avla på dom så länge djuren får sina naturligs behov uppfyllda och mår bra

[trazy]
2014-10-28 16:06
#22

21 hur mennar du går ut och plocka jag förstår inte riktigt

[[pimey]]
2014-10-28 16:07
#23

När du plockar in ett vilt djur från naturen och börja avla eller vad man nu gör med dem. De flesta djur tas från sina mammor vid ung ålder för att det är lättare att tämja dem de tas ifrån sin enda trygghet och förtvivlade föräldrar fattar inte vad som hänt bara det är ju sjukt

[trazy]
2014-10-28 16:11
#24

23 mäniskan är grym på många olika sätt och leker gud

Hildgrim
2014-10-28 16:22
#25

#23 Så med vilda djur menar du vildfångade djur? Inte icke-domesticerade arter?

Detta har väl i så fall inget med tråden att göra? ;P Det är väl ingen som har pratat om att ta vilda ungar från naturen? Servaler föds ju redan upp i fångenskap och dessutom har dom en historia som tamdjur i Afrika sedan tidigare.

[[pimey]]
2014-10-28 16:39
#26

Jo fast någonstans så har ju någon tagit servalen från naturen och in i sitt hem och startat aveln. Servalen är trots allt ett vilddjur fast de föds i fångenskap de har samma instinkter och kräver samma omvårdnad som en som är född i det vilda. Som sagt låt dem vara kvar i det vilda och förbjud privataveln på dem.

Hildgrim
2014-10-28 16:52
#27

#26 Fast det du säger innefattar även undulater och nymfparakiter. Dessa är precis lika vilda som sina släktingar i Australien. Ska vi förbjuda aveln på dessa? 

Faktum är många av våra vanliga husdjur inte är domesticerade utan vilda… fast födda i fångenskap. Alla ödlor, ormar, många fiskar, sällskapsfåglar osv. 

Att djuren någon gång tagits från naturen är sant. Men det gäller ju alla djur, även tamkatten. Men det är väl inte relevant ifall man bara avlar på fångenskapsfödda djur? Det har liksom redan skett. Det man kan fokusera på är i så fall att inte ta in fler arter från naturen.

Annons:
majvi
2014-10-28 18:14
#28

Det här är uppfödning av servalkatter så varför flaskmatas ungarna ?Mammorna kan ha blivit sjuka eller ha dött, men annars blir oftast ungarna tamare mot människor om de föds upp med flaska.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

majvi
2014-10-28 18:32
#29

Risker med att ha en Serval

this isn’t the superman version of a pet cat. The serval is a wild animal, and for this reason several states have prohibited their ownership or required specific licenses to contain one. There are many risks surrounding the ownership of this animal, and you should seriously consider all points below before making the decision to bring one into your home as a domesticated pet.

  • Serval cats need zoo-like areas to explore, swim, hunt, run and occasionally climb. These habitats can be expensive to create, and keeping too small of an area or an interior-only option will not allow this cat to expel all of its energy or fulfill its natural instincts.
  • Servals require special diets. This is not a cat you can throw the Meow Mix at and assume its nutritional needs are met.
  • These cats are not your typical lap cats. Servals can be affectionate and are normally not aggressive to humans, but remember that this is still a wild animal. It has basic, inherited instincts it needs to fulfill.
  • Servals are considered wild animals, and legislation restricts their ownership in several U.S. states and other countries. If you decide to get a serval and later decide it won’t work, you may find it difficult to relinquish ownership of such an animal as organizations or individuals receiving the animal will also need to hold the appropriate licenses.
  • will also need to hold the appropriate licenses.
  • These cats like to hunt — at night! Keep in mind a serval weighs an average of 40 to 50 pounds on the high end. Imagine your serval is playing or hunting at 3am and those 40 to 50 pounds lands on you in the bed mid-sleep. Talk about startling!
  • Servals like to mark their territory. This includes peeing on household items and you. Yes, you.
  • The average life expectancy for a serval is 20 years. This is longer than the typical domestic cat, and you should understand the responsibility of taking care of a wild animal for a long period of time before deciding to obtain one.
  • Unless your serval has been raised and bottle-fed by humans from early in his life, he will not take to a new owner well.
  • Servals are not recommended for households with young children. They play using their teeth and claws, and they may be too rough with children or view them as toys or prey. This is not likely, but it is possible.
  • These cats play — hard. They can knock over large items, scratch and tear furnishings, jump extremely high and crash into things during their many excursions.
  • Some servals are declawed when domesticated, but this is not recommended. If there was ever a time you needed to find another home for your cat or sign him over to a sanctuary or zoo, chances are they have other servals on the premises. While the servals may not fight, they will fight over food if they feel the need (especially during winter). Your declawed serval will be at a disadvantage.
  • Servals may not always take to litter boxes like most domesticated cats, and they will require a much larger box than normal.
  • The cats are strong with fast reflexes, and they even use their teeth and claws during play.
  • Servals don’t chase their prey like leopards and other cats in the wild. They listen and wait until ready, then they jump in the air and land on their prey. Once they hold them or incapacitate them with their weight, they usually deliver a fatal bite to the neck. Servals are considered the best hunters in the cat world, with a 50 percent kill rate. (A domestic cat’s kill rate is 10 percent, in case you’re wondering.)
  • Scratches are much worse with servals. Their strength is much higher than that of a normal cat and even if they don’t mean harm, they can cause it simply by playing.
  • These cats are more likely to chew and eat anything. Cue the vet trips!
  • Servals are also high-energy and curious cats. Your house must be secured, similar to baby-proofing, to ensure their safety.
  • Servals will dig for their prey. If you have smaller animals in the home, such as hamsters, guinea pigs or rodents, the cat will find creative ways to get to them using his paws.
Should I Get a Serval Cat?

There are many reasons you should reconsider buying a serval. At the end of the day, this is still a wild animal. While some can be affectionate, they don’t do well with changing owners and need space to fulfill their natural instincts. Don’t confuse space with efficiency; just because you have multiple acres doesn’t mean you can just drop a serval onto the property and he will fend for himself.

http://www.petsadviser.com/cat-breeds-2/should-i-get-serval-cat-risks/

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[[pimey]]
2014-10-28 18:41
#30

Ja mamman kan ha dött men när åldern är inne så ska "föräldrarna" till ungarna se till att återförena dem till naturen. Att avla upp djur för att de är utrotade absolut men då ska det vara ett center med strikt avelsprogram. Förstår inte hur ni kan tycka det är ok ? servalen är en stor katt med stora behov och behöver mycket yta att ni skulle kunna erbjuda en sån naturlig miljö som möjligt det är jag säker på att ni inte kan erbjuda en serval. Att de hålla i fångenskap pga att de inte går att återförena i naturen eller av fysiska skäl det kan jag ta. Och jämför inte med tamkatter tack

Silvestris
2014-10-28 19:45
#31

Det finns säkert enskilda uppfödare som kan hålla servaler på ett bra sätt, men hur vet man att man stödjer just de bra uppfödarna? Hur många har ens kunskap att kunna bedöma om djurhållningen är bra?

Det är stor skillnad på att hålla vilda djur relativt domesticerade. Vet ni vilka resurser djurparker lägger ner för att erbjuda t.ex. vilda kattdjur bra hägn? Drt är inte pengar eller mark som var och varannan svensson har.

De tidiga generationerna hybrider kommer alltid betraktas som häftigast, de kommer alltid vara mest eftertraktade. Således kommer det alltid hållas servaler för savannah-avel. Det kommer med största sannolikhet alltid finnas viltfångade servaler i avel också.

Cahira
2014-10-28 20:07
#32

"Min uppfattning om USA är att deras djurhållning generellt håller ganska låg kvalité och det gäller både exoter samt vanliga klassiska husdjur. Vad dom anser vara stora generösa utrymmen kommer sällan ens upp i våra minimimått. "

Korrekt. 

En kissrunda för hund hos en svensson ligger på kanske 30 minuter medans i rasböcker för högaktiva hundar som svensson skulle ge 2 timmar säger "Detta är en aktiv ras som kräver minst 30 minuter promenad eller bus"

 My cat from hell och dog whisperer tillkom ju för att det fanns ett behov, och som man ser i My cat from hell så är det många som låter sin katt bo i ett rum, eller som inte har en klösmöbel ens för "dom är ju så fula och passar inte min inredning". 

De i dessa program har väldigt lite förståelse för djurens signaler och naturliga instinkter och behov. Tyvärr är många exotiska djur tillåtna att hålla som husdjur. Många sköldpaddor som säljs kan vara svårt att säga om dom är uppfödda i fångenskap eller fångade för att tjäna pengar på. Viltfångade sköldpaddor är svårare att få att äta domesticerad mat. 

Jag vet att savannahuppfödare har tänkt skapa en ras och sedan kunna avla på den som en domesticerad kattras men med tanke på att dom vill ha storleken av serval så lär det nog aldrig komma till det stadiet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hildgrim
2014-10-28 21:32
#33

#28 Återigen så länkar du till en amerikansk video. Dom handmatar för fasiken fågla,r stora som små, bara för att dom ska bli tama lättare. Om dom gör så mot helt ofarliga arter är det väl knappast någon överraskning att det sker även hos potentiellt farliga djur? 

#30 #31 Servalen är såklart inget djur för vanliga Svenssons men det betyder inte att den är omöjlig att hålla i fångenskap. Att ha en serval är egentligen precis samma princip som att ha undulater. Servaler kräver såklart mer men vi människor är alla olika och har olika resurser, Nog finns det folk som har gott om yta, pengar och intresse för att kunna hålla även avancerade djur? Samtidigt som det finns gott om folk som inte ens är lämpliga att ha en guldhamster.

Vem är vi att avgöra att servaler skulle vara för svår för alla? Det finns folk i Sverige som har krokodildjur, deras miljökrav är riktigt avancerade för att inte tala om hur farliga dessa djuren kan vara. Men vissa klarar av det. Vissa tycker det är värt alla pengar och allt krångel det innebär att driva en sådan miljö. Och allt detta för en djur som man bara kan titta på. Ett djur som dessutom nästan alltid ligger stilla. :) Så ja.. våra resurser och intressen skiljer sig.

#32 Man blir nästan ledsen när du kan inflika att det är så där borta. Det låter helt klart som en dum kombination där man dels verkar få hålla nästan alla djur oavsett hur farliga eller svåra dom är ihop med att det inte finns några direkta regler på hur dessa ska hållas.

I Sverige finns det väldigt höga krav på djurägaren så fort det rör sig om exoter. Minsta lilla gnagare ska ha många kvadratmeter. Och den ändå vanligt förekommande afrikanska dvärgigelkotten ska ha minst 20 kvm att röra sig på. Så även om det finns massa folk som kan tänka sig att ha diverse olika häftiga djur så har dom inre resurserna till det.

Cahira
2014-10-29 02:28
#34

Tack och lov är vissa djur förbjudna att ha i vissa stater, wolfdog (varghybrid) till exempel får man inte ha hursomhelst. Men med det sagt så får man ha rävar i vissa stater, och skunkar, tvättbjörnar, apor och andra djur som husdjur. När jag läste vilka lagar som är i Minnesotas stat så fastnade jag på en paragraf som sa att det var lagligt att hålla hundar och katter i kätting/kedja så länge djuret inte kan fastna eller trassla in sig. De skulle ha skydd för väder och vind och mat och vatten. Det var väl allt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Silvestris
2014-10-29 10:21
#35

#33

Att man får hålla krokodiler är inget argument för att man även ska få hålla servaler. Vilda djur ska inte hållas i fångenskap. Majoriteten av de privatpersoner som håller vilda djur saknar tillräckligt med kunskap och resurser. Jag är tacksam över att det i Sverige är förbjudet att hålla vilda hund- och kattdjur men förbudet borde utökas.

Sedan undrar jag om du medvetet har ignorerat att läsa om hur tämjer servaler. Man gör som man gör med många vilda djur som ska tämjas, man tar de från mamman tidigt och nappar upp dem. Moraliskt försvarbart?

[trazy]
2014-10-29 10:24
#36

om man ej skall har vilda djur så skall inte dyrparker eller cirkusa har det heler hupp🥵nu avslöjade jag nåt och ej fåglar heler

jag har krokdil i badkaret och zebro på gården ha ha och kamlerna springer på jägersro😂

Silvestris
2014-10-29 10:27
#37

#36

Nej, cirkusar ska verkligen inte få hålla vilda djur. Djurparker som arbetar med bevarandeprojekt är de enda som bör få hålla vilda djur.

[[pimey]]
2014-10-29 12:36
#38

Sedan när man tar dem ifrån mamman för att nappa dem kan de precis som våra tamkatter och tamhundar få beteendestörningar om de tas vid tidig ålder. När någon tar en kattungeinnan 12 v blir det ett jäkla rabalder och de bryter lagen med men att ta en liten servalunge från sin mamma för att nappa upp och få tamare är helt ok? Det är inget jag får ihop det är omoraliskt

Rumblebee
2014-10-29 13:23
#39

Så bara för att servaler är ett komplicerat exotiskt djur att hålla, så innebär det att alla servaler som det avlas på privat är kidnappade som ungar, samt kommer att få sina ungar stulna ifrån dom i en för tidig ålder? Jag kanske är naiv eller rent av dum nu, men jag är väldigt säker på att tidig socialisering påverkar en hel del. Och nu syftar jag inte på att ungarna blir "nappade", utan att de stannar hos sin mamma men med mänsklig kontakt. Jag förnekar inte att det händer, att de stjäls från mammorna, det gör det ju givetvis med alla djur. Det händer dagligen med tex mjölkkor. Hittills står jag och gungar fram och tillbaka i valet om jag verkligen vill ha en savannah samt klarar av. Är det så att jag beslutar mig för att skaffa två så tänker jag givetvis ta reda på så mycket som möjligt om både uppfödaren samt kattens servalsläktingar. Men att eventuellt skaffa savannah katter är något som ligger minst ett par år in i framtiden. Just i och med att de ska ha barf vilket jag just nu saknar kunskaper om samt att jag helt enkelt behöver läsa på mer om dom, och säkert om servaler med.

[trazy]
2014-10-29 13:59
#40

39 jag anser  38 säger att det förekomer bara och på peka det

Hildgrim
2014-10-29 14:00
#41

#34 Jag tycker det är förvirrande att det råder olika lagar i olika stater. XD Känns det inte som ni bor i olika länder då? Typ som att grannstaten motsvarar Danmark för oss svenskar.

#35 Att ta ungar från sina föräldrar för tidigt är aldrig försvarbart oavsett om det rör sig om servaler, papegojor, hundvalpar eller kalvar. Jag blev galen på alla dessa handmatade papegojor som fanns i Sverige förr. Numera är det som tur är olagligt. :) Dock så verkar ju svenskar generellt inte ha något problem med det med tanke på kalvarna. :/

Du påstår att vilda djur inte ska få hållas i fångenskap. Så du menar alltså att man som privatperson inte ska få hålla ödlor, ormar, sällskapsfåglar (med undantag för brevduvor, kanariefåglar och ev någon/några andra små arter som är domesticerade), många fiskar osv?

Det finns ju inte jätte många arter som är domesticerade menar jag. Och bara för att ett djur är domesticerat behöver det nödvändigtvis inte var lättskött. En gris lär ju vara bra mycket svårare för Svensson att klara av än en leopardgecko.

#38 Ingen har väl påstått att det är okej att ta servaler för tidigt?

#39 Det verkar ju som att dessa två tror att bara för att det rör sig som ett exotiskt djur så kommer folk inte sköta sig. Men ja, det kommer alltid finnas idioter. Men detta råkar ju även vanliga husdjur ut för. Hur många misskötta hundar, katter, hamstrar osv finns det inte i Sverige idag? Folk kan missköta dom mest lättsamma arter. 

Nu är jag som sagt emot hybridavel. Men jag är nyfiken på vilken generation du tänkt skaffa? Tänker du skaffa en som även är laglig i Sverige om du någon gång skulle flytta tillbaka?

Sen är jag nyfiken på varför du vill ha just en Savannah? Finns det inga andra små kattdjur som är lagliga? Spontant så känner jag att en annan med mindre art kanske är lämpligare än en hybrid mellan vanlig katt och stor vild katt. :P När jag var i en djuraffär i Danmark en gång så sålde dom genetter. Inget kattdjur men ändå. Det finns kanske alternativ för dig som inte bor i Sverige?

Annons:
Rumblebee
2014-10-29 14:34
#42

#41 ja det är sant, men samtidigt har dom en bra poäng som absolut ska tas i beaktning. Ska jag vara ärlig så är jag väldigt intresserad av F2 generationer samt F3. Storleken på katterna är ju en del av det charmiga, F4 och senare så känns det som att det börjar bli mer som bengaler, så då skulle jag lika gärna kunna skaffa två sådana. Vet inte vad det är men är bara så förtjust i stora djur. Sedan det att katterna är så aktiva, nyfikna och även intelligenta. Även att flertalet av dom verkar tycka att vatten är kul är ju även det ett + i kanten. Självklart finns det ju de tamkatter som blir stora, som Maine Coon, men ack all denna päls :(. Gentester har jag inte ens haft en tanke på. Känner ju till vad de är för djur och till utseendet påminner dom ju lite om kattdjur… Får ta och läsa på mer om dom krabaterna. Skulle det bli så att jag i framtiden skulle börja fundera på stt flytta tillbaka till Sverige så tänker jag inte göra mig av med vilket djur jag än skaffar. Så antingen hoppas på att jag mot all förmodan får tillstånd till att ta med djuret om det är olagligt eller så bor jag kvar här tills djuret somnat in.

Silvestris
2014-10-29 16:08
#43

#39

Och hur ska du försäkra dig om att de servaler just "din" savannah härstammar ifrån har reko bakgrund? Att de inte är viltinfångade, att de inte har nappats upp… att allt helt enkelt är reko? Tror du uppfödare skyltar med tvivelaktig hållning av servaler?

Och oavsett vem du köper av så göder du en industri (ja, jag säger industri för det görs stora pengar på savannah-katter i synnerhet de tidiga generationerna) som är högst tveksam.

#41

Ja, jag menar att det finns många arter som svenssons inte borde få hålla. Det räcker med de domesticerade arter vi har.  

#42

Om du tänker flytta tillbaks till Sverige får du inte ta med annat än en F5a så du kommer vara så illa tvungen att göra dig av med din savannah om du skaffar en tidigare generation och sedan flyttar till Sverige.

majvi
2014-10-29 19:17
#44

Lite om servaler som lever i det vilda

Vilda servaler får vanligen bara en kull per år men under optimala förhållanden kan de få två kullar. Hos servaler i fångenskap är två kullar mera vanligt. I fångenskap kan även ungarna tas från honan och i dessa fall (eller när ungarna dör) kan honan få tre till fyra kullar per år. För honor som själva föder upp sina ungar är tiden mellan två kullar minst 184 dagar.

När de är cirka 6 månader gamla utvecklas deras permanenta rovdjurständer och de börjar jaga självständigt. Ungarna lämnar honan efter ungefär ett år och blir könsmogna ett till två år efter födelsen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Serval

Jag postar amerikanska youtube videos på servalkatter för att jag inte hittar några andra.Jag vet inte om de finns i fångenskap i andra länder..

När det gäller exotiska fåglar är det också en stor industri med mycket pengar inblandade.Fåglar fångas in och många av dem dör .

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Cahira
2014-10-30 00:10
#45

#41 Ja det känns som ett land fyllt med andra länder. Det är olika väder, olika tidszoner, olika natur, olika vildliv och vissa pratar så man inte förstår dom. 😎 Att korsa gränsen till annan stat märks för naturen ändras nästan precis vid gränsen. När vi var i south dakota kändes det som ett helt annat land med präriehundar, vilda buffalos, vilda getter och öppna prärier!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hildgrim
2014-11-08 12:07
#46

#42 Jag förstår att du tycker stora kattdjur är fina. :) Vem gör inte det?

Om jag vore dig skulle jag helt klart kolla upp vad det är för regler kring övriga kattdjur och kattliknande djur innan jag bestämde mig för en savannah. Det jag tänker på är att "varghybrider" (vilket egentligen inte är en hybrid eftersom det ändå är en och samma art) kan bli lite si och så i huvudet. Det måste vara värre när man korsar olika släkten. Svårt att veta veta egenskaper man får från vilken art och om dessa egenskaper ens fungerar ihop. Har man otur får man ju det sämsta från katten och det sämsta från servalen. :)

#43 På samma sätt som man kollar det på alla vanliga djur? Bara för att ett husdjur är vanligt behöver det verkligen inte vara "reko". Det är bara att kolla på blocket så blir man fullständigt mörkrädd.

Men ja det känns som det är svårt att hålla denna diskussionen öht eftersom du anser att privatpersoner endast bör hålla domesticerade arter oavsett svårighetsgrad och jag anser att det går bra. :) Höns är trots allt svårare för Svensson att hålla än undulater.. men men. 

#45 Spännande. :)

Silvestris
2014-11-08 15:44
#47

#46

Det är betydligt svårare att kontrollera att handel med vilda djur är okej. Man ska kolla upp intyg från CITES och försäkra sig om att de inte är förfalskade. Hur många har ens sett ett sådant? Du ska sedan ha kunskap att veta hur i det här fallet servaler ska hållas. Detta är något man självklart inte bara kollar upp hos uppfödaren man handlar av för vad hjälper dennes seriositet om hen i sin tur handlar med oseriösa parter?

vallhund
2014-11-08 16:56
#48

Lite generella tankar som dykt upp:

-Man får ha kapybarer om man får tillstånd o kan erbjuda dem rätt förutsättningar,  storlek på bendeytan, rent rinnande vatten så de kan bada o simma, + den lilla detaljen att bli godkänd enligt de krav som ställs på djurparker. Marsvin som marsvin, eller?

-TS har tänkt ge dem BARF, vad jag förstått skall dom ej ha det som vi ger BARFande tamkatter.

-TS skall börja med två, vad jag förstått är de solitärer o har inget utbyte av artfränder annat än när det är parningssäsong.

Har jag missat något? Ja visst ja, det där med att stödja hybridavel  o olaglig djurhandel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
dendärduvet
2014-11-09 09:19
#49

Läste till runt #40 innan jag bara bläddrade ner för att kommentera. Jag är också helt emot hybridavel. Och av det tidigare jag läst så uppfattar jag det som att ni som är för avel mellan tamkatt och serval anser att det finns vissa människor som klarar av att hålla dom? Varför vill man köpa en katt att ha i hägn, för det är väl det ni menar med att vissa människor har kunskap och ekonomi för att hålla en hybrid och tillgodose deras behov. Då handlar det ju inte längre om att ha en katt, dvs en gosig ullboll som ligger i sängen. och jag kan inte förstå hur man kan tänka "åh jag vill ha katt" och sen smälla upp en stor inhägnad på baksidan av trädgården och placera ett kattdjur med både "soffpotatis gener" och "vildkattgener". För jag antar att ni som är för aveln menar att man ska ha dem i hägn, och inte inne i huset…

Hildgrim
2014-11-09 09:26
#50

#49 Det är nog bara TS som varit någorlunda positivt inställd till Savannahkatter. :) Diskussionen för övrigt har handlat om hållandet av servaler, alltså rena vildkatter.

#47 Långt ifrån alla vilda djur är upptagna på Cites. Cites är dessutom inte relevant inom EU eftersom den inte gäller här. EU har en egen variant som ska vara ännu hårdare.

Jag håller med om att det finns problematik med exotiska djur. Men det finns även problematik med vanliga djur. Jag tycker det verkar som att billiga och lättåtkomliga djur generellt sett blir misskötta i större grad än dyra och svåråtkomliga.

Ett typiskt exempel är den gröna leguanen. Jätte billig i inköp, jättelätt att få tag på, jätte svår och kostsam att hålla. Det finns bara ett mycket litet antal seriösa inom hobbyn som håller grön leguan, många tycker den är för krävande. Och dom som klarar det som krävs tenderar att skaffa andra mer "spännande" arter. Istället är det bara en massa puckon och nybörjare som har gröna leguaner som inte klarar av det. Mycket sorgligt. Samma gäller väl inom alla andra djurhobbys.

Silvestris
2014-11-09 10:25
#51

Jo, CITES gäller inom EU.

CITES inom EU

Inom EU har CITES införts genom en särskild lagstiftning. EU:s bestämmelser gäller fler arter och är strängare än CITES. Bestämmelserna finns i EU-rådets förordning om skyddet av arter av vilda djur och växter genom kontroll av handel med dem och förordningen om hur den förstnämnda förordningen ska tillämpas. Förordningarna finns till höger.

Källa.

Dessutom diskuterar vi en ras som härstammar från USA och som fortfarande till största delen förekommer i USA. Uppfödare i Europa importerar en betydande del av sitt avelsmaterial från USA så oavsett vad intygen kallas ska du veta vad det är för intyg och hur de ser ut samt kunna urskilja äkta intyg från falska.

Skulle uppfödaren dessutom hålla servaler ska man ha koll på om uppfödaren behöver särskilt tillstånd för det och om så att de faktiskt har alla tillstånd som behövs.

Hildgrim
2014-11-09 17:40
#52

#51 Det du själv citerade och länkade till visar ju bara att CITES inte gäller inom EU utan att vi har en egen lagstiftning baserat på den. Detta innebär att vissa arter som inte är upptagna i CITES fortfarande kan klassas som hotade enligt våra förordningar. Och andra arter som t ex står under appendix II i CITES kan finnas med på bilaga A här. Så man kan inte gå efter CITES om man befinner sig inom EU, det är viktigt att kolla upp statusen på den aktuella arten i våra bilagor.

För övrigt tror jag vi missförstått varandra. Jag har bara diskuterat hållandet av vilda kattdjur, inte Savannahkatter. Hybridavel ser jag som mycket oseriös och det förvånar mig inte ett dugg om personerna bakom detta inte kan sköta sina servaler.

Hildgrim
2014-11-09 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Förresten så har jag numera en Savannah cat. :)

Silvestris
2014-11-09 18:20
#54

Jo, CITES gäller inom EU men vi har inom EU valt att ha strängare lagstiftning. CITES står för Convention on Internationel Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora och EU har skrivit under denna konvention så vi ingår i CITES-överenskommelsen.

Thaeri
2014-11-11 02:39
#55

Precis, vi har liksom CITES+, inte bara grund-CITES.

Plusdelen kommer från EU, inte CITES självt dock.

Annons:
Hildgrim
2014-11-22 17:50
#56

Okej det var kanske dumt skrivet av mig att Cites inte gäller här. Men det är ändå våran variant man måste utgå ifrån. En art kanske bara är upptagen på appendix II enligt Cites men inom EU är den upptagen på bilaga A. Och då måste man inom EU ta hänsyn till detta och behandla den som mycket hotad med allt vad det innebär.

Upp till toppen
Annons: