Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1824 ggr
Brooberg
2014-10-22 10:34

Hjälp! Min katt river på tapeterna.

Idag har min katt rivit på tapeten i vardagsrummet, för tredje gången på 1 månad. Han var i full gång och lekte med en kartong och sen hörde jag hur en stor bit av tapeten revs bort. Nu behöver jag desperat tips på hur jag kan få bort detta beteende. Han är ca 5 månader och innekatt. En klös bräda har jag men jag har aldrig sett honom använda den trots att jag har visat honom den gång på gång. Mvh

Annons:
Brooberg
2014-10-22 10:37
#1

Jag skulle inte säga att han klöser på tapeterna heller riktigt, utan på nått sätt lyckas han dra bort stora bitar.

IceJossan
2014-10-22 13:36
#2

Det är ju skitroligt att dra bort tapetremsor! Själv har jag en kanin som ÄTIT UPP typ en halv kvadratmeter tapet 😡

Det enda jag ser funkar är att sätta nåt i vägen. I ditt fall skulle jag in i minsta detalj få bort alla flikar som kan gå att dra i och sen ställa för något klösvänligt. Eller kanske sätta upp en klösvänlig matta?

Och kanske göra lite flikar på kartongen som han kan dra i istället.

VildaVittra
2014-10-22 13:44
#3

Hur aktiverar du katten då den är innekatt? Får den komma ut något överhuvudtaget?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Brooberg
2014-10-22 15:11
#4

Han får komma ut ibland i sele på balkongen eller nere på en gräsplan. Balkongen är tänkt att vi ska näta in till våren då de krävs en hel del bygge för o få det att funka. Leker även med vanliga möss, bollar, laser pekare o annat flera gånger dagligen. Och gosar o ger honom uppmärksamhet ständigt då han alltid ska sitta i knät eller springa runt våra fotknölar.

fredricakarlsson
2014-10-22 16:03
#5

Ställ ett klösträd där han rivit bort tapeten och få han att klösa på den. Och inget litet, för vissa katter vill inte klösa på små saker igen de vill kunna stärka på sig riktigt och då måste de ha en högre pelare

[[pimey]]
2014-10-22 18:42
#6

Många katter gör så för att deras klösmöbel inte är anpassad till att kloa. En katt som inte kan sträcka ut sig ordentligt att kloa kommer hitta något annat att klösa på. En enkel klösmöbel med platta och ett rör/pinne ca 50-60 cm högt brukar göra susen

Annons:
Upp till toppen
Annons: