Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1194 ggr
EternalWinter
10/21/14, 8:26 PM

Foder?

Hejsan!

För att göra en lång historia kort så att tråden ska hålla sig till ämnet; Jag har just nu en upphittad katt hos mig och jag i sammarbete med katthem, polisen & veterinärkliniker letar med ljus & lykta efter ägaren, men tillsvidare har jag katten hos mig.

Jag har ingen större kattvana och har nollkoll på vad en katt behöver för foder, fick lite tips av veterinären och djuraffären men jag vill veta vad ni erfarna kattägare matar era katter med? Vad ska man ge, hur mycket? Och vad är inte bra att ge katten?

Tack på förhand!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Annons:
VildaVittra
10/21/14, 8:35 PM
#1

Ge fri tillgång. Vilken sort beror på vad katten föredrar (är van vid).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

EternalWinter
10/21/14, 8:41 PM
#2

#1 Har ju då ingen aning om vad katten är van vid tyvärr

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

VildaVittra
10/21/14, 8:46 PM
#3

#2 Jo, jag förstår det, jag skulle börja med att exempelvis köpa en burk mat och se om kissen äter det, om inte så skulle jag prova att köpa vilket torrfoder som helst.  Vägrar den torrfodret också kan man testa med läckerbitar som makrill i tomatsås eller rå köttfärs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Belimas
10/21/14, 9:13 PM
#4

Bozita blötmat alt. Mjau blötmat samt Applaws torrfoder kör jag med, hur mycket brukar stå på förpackningen. Fri tillgång kan man ha om katten inte vräker i sig maten, är den väldigt hungrig och äter mycket så ge hellre små portioner och ofta till en början.

EternalWinter
10/21/14, 9:13 PM
#5

Har fått lite torrfoder av en kompis, det äter hon sen har jag även gett lite gourmè tror jag det heter på burk, det glufsar hon också i sig. Hon verkar inte så kräsen =)

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[Emmisen92]
10/21/14, 9:44 PM
#6

Det viktigaste att tänka på är ju att katter är rena köttätare. Alltså ska dom ha ett foder som till största delen är baserat på kött. Gå till din närmsta djuraffär och be om ett spanmålsfritt torrfoder. Sedan kan man även ge blötmat som man kan köpa i en vanlig matbutik.

Här har du en blötmatsguide där det står vad man bör försöka undvika och vad som är bra blötmat. 

http://kattstatus.se/sida108.html

Vad det gäller mängden så kan man till att börja med ge fri tillgång på åtminstonde torrfoder och ge den mängd blötmat som katten äter upp vid det tillfället då blötmat oftast inte är så fräsch om det står framme för länge.

Sen ska man även tänka på att de flesta katter är laktosintoleranta så inte ge dom vanlig mjölk eller andra sådana mjölkprodukter.

Annons:
EternalWinter
10/21/14, 9:54 PM
#7

#6 Ska åka iväg till en djuraffär imorgon då och fråga efter något sådant. Hon är tunn och behöver nog äta upp sig lite. Stort tack för hjälpen!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

IceJossan
10/22/14, 1:40 PM
#8

Akta dig för dietmat och specialmat, gå inte på alla rekommendationer som djuraffärspersonalen försöker med. De rekommenderar ofta Royal Canin som är ett dåligt och jättedyrt märke och ska man ge blötmat så är det det ena efter det andra spannmålsfyllda märket de prackar på en trots att spannmålsfritt jättebra blötfoder finns i vanliga mataffärer (Mjau våtfoder).

Orijen finns i de flesta välsorterade djuraffärerna och det är ett av toppmärkena med 80% kött och inget spannmål, ris eller majs.

Upp till toppen
Annons: