Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 21150 ggr
MsSofieG
10/21/14, 6:36 PM

Stor kattras?

Hej! Jag och min sambo ska skaffa katt nu frammåt i tiden och har förälskat oss i en katt som vi träffade på för ett par år sen som vi tyvärr inte kommer ihåg rasen på men vi tänkte kika om någon här inne kanske vet vad det kan vara för ras på beskrivningen.

Katten vi träffade på var otroligt social och en riktig bjässe! Har aldrig sett en så stor katt förrut och den var ute på promenad med sin ägare. Den hade relativt lång päls som hängde ner för sidorna och var vit. Det var en riktigt snygg katt utan platt ansikte.

Alla stora raser välkommnas i kommentarsfältet då vi är så sugen på en större ras.

Annons:
Saffran0Spice
10/21/14, 6:38 PM
#1

Mainecoon är riktigt stor - men det kan ragdoll också bli och de är mer vita än mainecoon (har jag upplevt) ^^

[cicoccabim]
10/21/14, 6:39 PM
#2

norsk skogskatt? Hanarna kan väl bli stora där?

Hime
10/21/14, 6:44 PM
#3

Main Coon, Norsk skogkatt eller kanske en sibirisk katt?

Tjeja
10/21/14, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Maine Coon tror jag du såg! De är stora och lurviga och maffiga! Snälla bästar! finns i alla möjliga färger och mönster. Norska skogkatter brukar inte bli så stora på långa vägar, inte Ragdolls  i vanliga fall. Sibiriska katter vet jag inte så mycket om storleken på. Men Maine Coon är den rasen vars rasstandard är storlek och päls så som du beskriver.

Här har du  ett bildexempel på en sådan gosebjässe :D

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

*~HamsterHamster~*
10/21/14, 6:52 PM
#5

Maine coon, ragdoll, norsk skogskatt

Men maine coon är nog störst

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Medaljjägaren
10/21/14, 6:55 PM
#6

Dvärgkatt? Nej, så stygg jag är, det är ju ingen stor ras. Men vissa, och inte alla, ragdollar kan bli farligt stora :-)

YEY, INSIDER!

Annons:
MsSofieG
10/21/14, 6:55 PM
#7

Det var nog en ruskigt välborstad main coon nu när jag kikat på bilder. Stämmer mest överrens utseende mässigt speciellt ansiktet. Kommer ihåg att han sa något man inte hör så ofta. Så Jag tror vi hittat rätt! :D

Måste bara fråga om det finns några korthåriga katter som också kommer i dessa större storlekar? (helst utan platt nos)

Tjeja
10/21/14, 6:57 PM
#8

Kolla bilden jag lade till i #4  :)

Har aldrig hört talas om Korthårig Maine Coon men det kanske finns ändå… 

Vet ingen annan ras som är så där maffig utan att i så fall vara sällsynt och utblandad med vilda  stora kattdjurs raser.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Saffran0Spice
10/21/14, 6:58 PM
#9

En stor korthårig katt är Savannha, dock är de snordyra och inte alla blir så stora då endast typen F5 är tillåten i Sverige

MsSofieG
10/21/14, 7:00 PM
#10

#8 Ja det där stämmer riktigt överrens med hur stor katten vi såg var. Ser ju ut som riktiga gosebjörnar! 

Ja men precis den enda stora korthåriga kattrasen jag vet om är hälften vildkatt och kostar sjuka summor att köpa. Men nu har jag kärat ner mig i Maine Coons så det blir nog uppfödarjakt för oss .

Tjeja
10/21/14, 7:01 PM
#11

Här har du en enkel beskrivning av Maine Coonen på samma sida kan du hitta många andra raser att bläddra bland och läsa om! :)

http://www.katter.nu/maine-coon/

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MsSofieG
10/21/14, 7:02 PM
#12

#9 Ja men precis! Den jag syftade på i inlägg 10. Jag bor i skottland och tror de tillåter F2:or här men är inte säker. Dock är priset fortfarande lite väl svindlande för min smak x)

MsSofieG
10/21/14, 7:03 PM
#13

#11 Tack för länken! :)

Annons:
Saffran0Spice
10/21/14, 7:06 PM
#14

#8 Underbar misse i #4 😍
Någon som vet om de har jobbig päls?
Är inte så sugen på långhårigt som tovar sig en massa, men storleken vill jag ha ^^

Tjeja
10/21/14, 7:26 PM
#15

Alltså.. vad gäller pälsvård.. det är en stoor lurvig katt med både mjuk underpäls och glatt eller sträv överpäls..

De flesta tovar och hårar.. massor!  Medan endel klarar sig bra med ett par minuters genomborstning en gång i veckan.  Men helt undan pälsvård kommer man nog inte.. ha ha.. även om de finns de som bara borstar etc inför utställningar. Det förekommer ju faktiskt också om än ovanligare. Kika runt bland uppfödare, be att få hälsa på hos dem och se hur deras kissar är, fråga om pälsvården på deras kissar. Temperamentet kan ju skilja sig en hel del dessutom även om rasen är lugn och trevlig som ras i stort. 

Å andra sidan vad gäller pälsvård, jag har två helt vanliga korthåriga bondkatter och de fäller och pälsar mer än några andra kissar jag träffat på…  Kan man borsta kan man ju fånga upp endel av det den vägen i alla fall.

Fördel är förstås om man lär kissar, oavsett ras, gilla dammsugaren… överallt..

.. även direkt i pälsen  😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ElinaPersson
10/21/14, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Bengal! 😃 En korthårig ras som är aktiv, framåt, stor och väldigt rolig… Min uppfödare har en hel del hanar i 7-10 kgs klassen, varpå mina 2 är släkt med en som väger 10kg. Mina 2 hanar väger 6,5 kg respektive 7,5 kg ❤️

(nu är jag medveten om att de inte var en sån du såg, men jag vill iallafall rekommendera denna underbara ras!) 😍Rekommenderar varmt www.kungscardencats.se i Lund.

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

MsSofieG
10/21/14, 9:04 PM
#17

#16 Oh men en sån söt en! Var ju också en relativt stor misse :D Dom ska jag kika närmare på 👍

Tjeja
10/22/14, 6:43 AM
#18

# 16 Oj det var stora bengaler du fått tag på! De brukar ju vara ganska små annars i min mening. Men väldans aktiva roliga och behöver mycket stimulans.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vist69
10/22/14, 7:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hej

Jag har en blandras maincoon/norsk skogskatt, jag har kanske haft tur för hennes päls är extremt välskött och tovar sig aldrig.

Lycka till med kattjakten :-)

Figaro

MsSofieG
10/22/14, 3:55 PM
#20

#19 Men guud så otroligt söt! :D Tack så mycket!

Annons:
Thaeri
10/23/14, 1:34 PM
#21

#20, håll dig undan från blandraser, i alla fall om vi inte pratar vuxen omplacering.

Det är inte det att de är sämre katter på något sätt, men aveln brukar inte bedrivas på det bästa sättet tyvärr. Seriösa raskattuppfödare testar sina katter mot ärftliga och smittsamma sjukdomar, men det är ytterst få blandrasuppfödare som gör. Dessutom måste uppfödare inom de flesta förbund vaccinera, ID-märka och veterinärbesiktiga kattungen innan den flyttar, men blandrasuppfödare brukar på sin höjd avmaska.

Sen kan blandrasavel vara ett sätt att komma förbi avelsförbud på sin katt, och de förbuden sätts på medicinska skäl och inget annat.

Trots detta tar många blandrasuppfödare flera tusen för sina kattungar, pengar som hos en seriös uppfödare går till att täcka en del av utgifterna hen har haft, men hos blandrasuppfödaren till största delen går rätt ner i fickan.

Wellcraft
10/23/14, 2:18 PM
#22

Och dessutom finns det inget begrepp såsom blandras i kattvärlden, en katt utan godkänd stamtavla = huskatt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Thaeri
10/23/14, 2:32 PM
#23

#22, jag ser det som en informell undergrupp till huskatt, för ursprungsmässigt och är det skillnad på de som är en blandning av olika raser och de som inte har något raskattpåbrå överhuvudtaget. Det är även skillnad på av vilket skäl man avlar på dem, "äkta" huskatter får oftast kull på kull för att ägaren har dem ute och inte orkar kastrera, medan det finns regelrätta blandraskattfabriker där de avlas på för pengarnas skull.

Och det är inte stamtavlan som är det viktiga, utan registreringsbeviset😉Sen råkar dessa två dokument vara sammanslagna inom FIFé (SVERAK) och även WCF har jag för mig. Men köper man en katt som är registrerad i till exempel TICA får man normalt inte med stamtavlan.

Pluppis
10/23/14, 2:41 PM
#24

Jag är uppfödare av bengal och vikten på hanar varierar en hel del. En bengal är ju inte färdigvuxen förrän den är 4 år så de har gott om tid att växa :)

Sen spelar också generna in, vill du ha en kraftig bengal så ska du be att få se tidigare avkommor samt mor- och farföräldrar samt deras kullsyskon (om det finns möjlighet såklart!). Lycka till med din framtida katt vilken du än väljer 🙂

Pssst, vi har två kullar bebisar nu 😉

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

Wellcraft
10/23/14, 3:01 PM
#25

#23 Då har vi olika erfarenheter.
Min erfarenhet är dessa s.k blandraser inte innehåller en gnutta raskatt. Inte många uppfödare som säljer till vem som nämligen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MsSofieG
10/23/14, 3:46 PM
#26

Nejdå skulle aldrig stödja oseriös avel inom något djurslag. Här blir det djur antingen från uppfödare eller från adoptionsbyrå (som det finns gott om här i UK).

#24 Tack för tipset! Ska kolla på föräldrar och tidigare kullar om det blir bengal :)

Upp till toppen
Annons: