Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1136 ggr
Evelina!
2014-10-21 16:34

Kattunge som snuttar på annan?

Har en liten kattpojke här hemma på fem månader som verkar sakna sin mamma något otroligt. Så fort han kommer åt ligger han och snuttar på någon av de andra katterna i samma ålder, som iofs verkar acceptera det, men det ser ju lite skumt ut… Har haft honom sedan 15 veckors ålder, så han flyttade inte hemifrån för tidigt. 

Vad kan jag göra åt detta? Är det ok att det är på det här viset? Har haft flera katter i mina dar men aldrig att jag stött på någon som så frekvent (nästan tvångsmässigt, så fort någon av de andra katterna ligger ner) gör detta på sina kompisar.

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
IzaEleonora
2016-06-19 07:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Försöker få igång denna tråd igen. hämtade honom när han var 13v, han är nu 19v Har samma problem, hade kunnat låta det vara men han förstör magen på min andra katt (kastrerad hane) Finns det verkligen inget man kan göra för att ändra beteendet eller avleda det? För som det är nu är min andra katt jättetovig och brun på magen, trots att han fick ett bad denna vecka :/

OberonsMatte
2016-06-19 10:51
#2

Att yngre katter snuttar på kattkompisar är inte något alarmerande utan bara en instinkt som sitter kvar i samband med trygghet och mys. Om snuttandet leder till problem (som i #1) skulle jag prova med att sätta en body på den utsatta katten. En body tillverkar man enkelt genom att klippa av en ärm från en långärmad tröja i bomullstrikå och sedan klippa hål för benen.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: