Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4787 ggr
veomi
10/21/14, 3:49 AM

Lös i magen luktar illa

Hej!

Har en katt på snart 14 veckor. Hon är lite dålig i magen :( de är inte "normal men inte heller rinnig, utan däremellan". Men hon verka inte vara dålig i magen hela tiden, för har sett att de varit "normalt" i lådan med. I af så märkte jag detta nu när de började stinka ur lådan och hon hade som ja ursäkta..lite bajs i pälsen :/ 

Men nu till min fråga. Ska man prova med t.ex morotspure eller fasta med bara vatten 1 dag? När är det dags att besöka vet.?  Tänkte att de är ju inte rinnig diarée men inte heller fast..

" Dont dream your life, Live your dream "

Annons:
veomi
10/21/14, 3:52 AM
#1

Om detta kanske spelar roll eller kan hjälpa till? Hon har fri tillgång till torrisar Rc babycat och får mjau blötmat 2-3 ggr per dag i små portioner. Hos uppfödaren fick hon Rc torrisar men rc blötmat. Vore så himla snällt med tips då jag knappt kan sova nu och går runt o orar mig.

" Dont dream your life, Live your dream "

veomi
10/21/14, 5:51 AM
#2

Ingen? *puff*

" Dont dream your life, Live your dream "

Bill&Bull
10/21/14, 6:59 AM
#3

Ja du kan prova att ge något som binder vätskan i magen, och se om det blir bättre. Så länge hennes allmäntillstånd inte är påverkat eller att hon blir ännu värre i magen så kan du avvakta. Men rådfråga vet kan man ju alltid göra :) Hoppas hon blir bättre! 😊

||My Love For Animals Is Immortal||

Uppkatten
10/21/14, 5:56 PM
#4

Den första tiden i ett nytt hem bör kattungen få samma mat som hos uppfödaren, d v s har hon inte ätit Mjau blötmat tidigare så bör du vänta något med att introducera det. När du väl introducerar ett nytt (blöt-)foder så ska det ske mkt långsamt och med mkt små portioner. Men låt henne få "bo in sig" hos dig någon månad först innan du börjar ändra hennes foder. Det är en stor omställning för en liten katt att flytta till ett nytt hem, då bör man inte ändra saker såsom foder samtidigt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

solsken82
10/21/14, 7:09 PM
#5

Prata med en zoo affär. Mjuk övergång till något mildare foder. Kanske hon äter för mycket olika produkter. Det räcker med ett sorts foder. Jag ger ett torrfoder lamm som är mildare. Har en vatten fontän eftersom katter är ökendjur och dricker dåligt. Lyca Till

Caifig
10/21/14, 10:12 PM
#6

Katter bör aldrig fasta, framförallt inte kattungar. Vara utan mat en natt är inte farligt, men en hel dag är inte ok! Testa att endast ge torrfoder, kan hända att hon inte tål övergången till blötmat. Kattmagar gör ofta uppror när man byter eller lägger till nytt foder. Tycker absolut inte att du ska byta foder nu utan kör på RC babycat tills magen är bra, fungerar inte det så hade jag kört med skonkost dvs kokt kyckling + kycklingspad tills magen har blivit bättre och sedan fasat in henne på blötmat.

Annons:
[[pimey]]
10/21/14, 10:56 PM
#7

Inte zoo affärer deras kunskap är = noll

EvaSe
10/22/14, 5:50 PM
#8

Köp ProColin eller FortiFlora, finns på apotek eller bra zoo-affärer. Det är probiotika som kan hjälpa magen att komma i balans igen.

Kolla att hon inte är uttorkad genom att nypa försiktigt i nackskinnet. Det ska inte stanna kvar i nypet utan genast gå tillbaks när du släpper. Om hon är uttorkad så ska hon genast till veterinär.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

veomi
10/23/14, 2:48 AM
#9

Tack för svar :) hon blev bra efter en dag igen så de är ju toppen! 🐱 hon dricker som vanligt o jag tog bort blötmaten..o då blev de bättre . så tack alla för era tips.

" Dont dream your life, Live your dream "

Upp till toppen
Annons: