Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1071 ggr
SuperLimm
2014-10-20 10:17

Ta med katt på resa i bil!

Hej!

Från nästa vecka har jag semester i tre veckor, då kommer jag åka ut till stugan och har tänkt ta med mina katter. Dom är inte vana vid att åka bil alls så jag har börjat vänja dom vid att åka bil. Jag försöker ta ett varv runt huset varje kväll med den yngsta av katterna som har mest problem med bilåkning. Han skriker massor och kissade ner sig när vi flyttade till lägenheten vi bor i nu (en resa som inte ens tog 5 minuter) för tre år sen. Då var det tredje gången han åkte bil så det är inte så konstigt att han inte gillar det. I lördags åkte vi ett varv runt huset och då sa han ingenting alls faktiskt, det kändes riktigt bra så jag tror jag tänker rätt iallafall! :)  Jag har läst lite andra trådar är på katter iFokus och det är så jag förstått funkat bäst för de flesta andra. Jag ger även maten till yngsta katten i buren nu då han inte gillar att gå in i den alls och igår kväll låg han faktiskt och sov i buren (som jag lånat av farmor och farfar, den buren är lite större än min). I min mindre bur la jag in en filt i fredags kväll och ställde på ett annat ställe så i den buren har min äldsta katt bott hela helgen, hon har knappt gått ur för att äta :)

Hur lång tid har det tagit för er att vänja era katter vid att åka bil?

Jag har läst att endel tar med sig katten när de  ska åka och hälsa på någon över dagen eller bara över några timmar. Hur gör ni med kattlåda då? Har den ni besöker låda hemma med sand redan eller tar ni med någon liten dit?

Är det något annat jag borde tänka på när jag vänjer katterna vid att åka bil?

Mvh Linn

Annons:
[cicoccabim]
2014-10-20 14:43
#1

Nu älskar min katt att åka bil, så där kan jag tyvärr inte tipsa dig, men- jag har en liten "utställningslåda" som är ihopvikbar som jag kan ta med till katten. Jag tar även med sand hemifrån (lite nytt och lite ur lådan)- då luktar lådan hemma och katten använder den utan problem. 

Jag tar ofta med henne när jag ska till vänner över dagen, och då har jag sand stående hos dem jag är ofta hos. En del katter verkar ha lättare för detta med att åka bil, har du prövat Feliway i buren? Pröva även om katten vill ha buren täckt eller vill se ut (min tillhör den sista gruppen).  Tvättar du ur buren mellan gångerna? (tvätta bort lukten av stress som sätter sig i buren).

SuperLimm
2014-10-20 15:26
#2

#1 Jag ska köpa Feliway spray tänkte jag och testa med. Yngsta katten har bara åkt bil tre gånger (förutom de senaste dagarna då), första gången flyttade han från mamma, andra gången kastrerades han och tredje gången flyttade vi så jag tror han har men från kastreringen så han kopplar ihop bur och bilåkande med den då han inte hade några problem innan dess. Min egen bur står framme hela tiden men den är nog lite för liten för hans smak så han är aldrig i den. Äldre katten är mindre så hon sover ofta där i utan problem.

Buren jag lånat nu från farmor och farfar skulle jag tro luktar lugn och säker katt samt att den är större. Den både sov han i igår kväll och åt frukost i imorse utan problem :) Farmor och farfars katt är väldigt van vid att åka bil så den buren kanske luktar mer "säker" katt tänker jag.. Jag tvättade ur buren då han kissade ner sig i den men sen har han inte åkt i den något mer förutom nu senaste dagarna.

Jag tror att min yngsta katt skulle älska att få följa med till olika ställen om han bara får vänja sig vid det. Tror han skulle må rätt bra av det också faktiskt. Han älskar dock att leka i kattsanden när den är ny och lådan är öppen utan lock så all sand hamnar utanför så jag funderar lite på vad man kan ha för låda till han om man ska hälsa på hos någon men vill ta han med..

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: