Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1648 ggr
Dumpuck
2014-09-30 15:17

Tröttsamt BARF

Med risk att kliva vissa på tårna…

Men blir så trött numer när det kommer till den stora foderfrågan vad gäller katt och hund, överallt så är BARF/färskfoder svaret på allt. 
Man blir idiotförklarad för att man ger torrfoder, att man inte har råd/möjlighet att BARF:a/ge färskfoder. Katterna/hundarna mår så otroligt mycket sämre på torrfoder, man är en sämre djurägare m.m.
Ställer man en simpel fråga där man vill ha tips på ett bra foder men där man tyvärr (man måste tydligen skriva "tyvärr" idag för att det ska godtas) inte har möjlighet att ge barf/färskfoder så får man nedlåtande kommentarer och kommentarer där folk fortfarande envisas med att det är BARF/färskfoder som gäller.
För det är ju svaret på ALLT.

VARFÖR all denna hysteri? Man ska "våga vägra torrfoder" m.m.
Frågade man efter tips på ett bra foder för 4-5år sedan så fick man en lista på torrfoder med bra innehåll och hög kötthalt, det var något väldigt enstaka svar som hade BARF/färskfoder i sig. Förr fick man beröm för att man ville försöka hitta ett bättre foder till sin katt, men idag klankas man direkt ner på om man fortfarande vill ha torrfoder - hur hög kötthalt och hur bra innehåll fodret än har.

Ingenstans verkar folk heller tänka på att BARF/färskfoder faktiskt inte passar alla! Jag har själv försökte ge råföda till mina katter tidigare, ena katten åt glatt i sig medan andra katten matvägra totalt och om han väl åt så var det inte ens hälften av vad han skulle, han fungerar alltså inte på råföda alls.
En bekant gav råföda till sin hund, denne föll ur sig totalt trots tillskott m.m. Han tillgodogjorde sig ingenting alls så de fick gå över till torrfoder igen och idag är han hur fin som helst.
Men jag antar att jag och min bekanta kanske utfodrade helt fel då eftersom våra djur inte fungerade på maten… Eller?

Annons:
kattöga
2014-09-30 15:39
#1

Jag har ingen möjlighet att barfa mina katter så jag ger dom så bra mat jag kan. Våtfoder, men tyvärr kan jag inte ge dom det våtfoder jag vill, för det vägrar båda två  att äta (Mjau/Bozita) . När jag skaffat frys ska jag försöka få dom att äta Mjau/Bozita igen, i småportioner. (Ena katten blev så dålig i magen av det så att det behövs nog lång tillvänjning.)

Jag frågar om tips och idéer och det får jag. Om någon anser att jag inte sköter mina katter bra, så är det ok, dom får tycka och tro vad dom vill. Jag ser på mina katter att dom mår bra, dom får så bra mat jag kan ge dom och som dom äter. Pälsen är fin. Ingan av dom är tjock. Veterinären har inga anmärkningar. Osv.

Ena katten barfar själv också, äter möss och sork och en och annan småfågel…….. Den andra bara leker med mössen…….fattar nog inte att han kan äta dom också.

Lite färsk kyckling eller annat kött får dom nån gång ibland. Men mer som godis.

Torrfoder får dom också, men dom äter inte särskilt mycket av det, vilket jag tycker är bra. För deras magar verkar må bättre av våtfoder (med lite extra vatten i). 

Det finns en bra lista här någonstans över en del torrfoder och vad dom innehåller.  Här bjuds det på Applaws kyckling.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Tyrisen
2014-09-30 16:12
#2

Kan du länka till någon sådan tråd? Jag läser bara på kattforum (har ej hund), och här är det tidvis väldigt nedlåtande kommentarer om hur folk utfodrar sina katter. Men jag tycker nog att du överdriver. Det brukar vara en eller två personer som är taskiga, och det är ofta samma personer som återkommer i tråd efter tråd. Det kan se ut som att "alla"tycker som dom, men det är inte representativt. Det är folk som sitter hemma och mår dåligt och drivs av att klanka ned på andra på Internet. Tror inte ens dom tycker sådär i verkliga livet. 

Själv använder jag både BARF, blötfoder och torrfoder. Däremot önskar jag att jag ska kunna övergå till endast BARF. Men jag har inte MÖJLIGHET till det precis just nu, då en av mina katters magar inte varit helt frisk. Det finns alltid skäl till varför man använder olika saker, men vissa är ju så enkelspåriga att dom inte förstår det. Det är skillnad på att uppmuntra till BARF och att säga att det är enda alternativet. Så jo jag stör mig också på vissa användare som tror att dom alltid vet bäst.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Caifig
2014-09-30 21:08
#3

Hmm, jag brukar vara rätt aktiv i foder-trådar och tycker inte att folk propsar på att man är dålig djurägare om man inte ger barf/färskfoder. Däremot att man tipsar om att barf/färskfoder är det bästa ja, men det betyder inte (tycker jag!) att andra metoder är fel. Ett bra torrfoder är grymt mycket bättre än ett med spannmål, och mår katten bra på detta så go for it! Däremot tycker jag också att man bör försöka peta in blötmat, oavsett sort, då katter rent generellt har en väldigt dålig törstreflex.

Tycker snarare att många anser att blötmat är the way to go och utifrån det kan se ner på andra djurägare som ger torrfoder. Tycker också alla ska ha en stor eloge för att de ändå letar sig ut på forum och ber om råd när det gäller framförallt foder-frågan! Sedan håller jag med om att många bemöts på ett väldigt negativt sätt, speciellt på detta forumet.

Kan väl tillägga då att jag blir irriterad på djurägare som ger skitfoder för att de "alltid har gjort det och katten har aldrig blivit sjuk".  Nu menar jag självklart inte dig TS.

botakt
2014-09-30 21:12
#4

Jag ger inte barf. Och blötmat bara ibland. Sen har barf den sidan att djuren inte får tugga. Alltså högre risk för tandsten.

Caifig
2014-09-30 21:18
#5

#4 Nä, det stämmer inte :) Många maler sin barf och ger, men avsaknaden av kolhydrater bidrar t.ex. till att mindre tandsten bildas. De allra flesta ger dock antingen ben eller större köttbitar så att katterna får jobba för maten vilket ger en mekanisk rengöring och därmed mindre tandsten.

Torrfoder har inga fördelar alls när det gäller tandsten, det är tyvärr en myt!

botakt
2014-09-30 21:20
#6

Det var vad veterinären sa. Men dom är väl dumma i huvudet då

Annons:
Caifig
2014-09-30 21:21
#7

Många veterinärer är väldigt dåligt utbildade när det gäller kost hos framförallt hund och katt. De får sin utbildning via torrfoderföretagen vars foder de sedan säljer i sin butik.

[Emma--]
2014-09-30 21:23
#8

Jag ger bara torrfoder just nu (även blötmat till yngsta), även om jag helst bara vill ge blötfoder då jag ser stora fördelar med det. Barf är också något jag skulle vilja kunna erbjuda katterna. 

Saken är väl den att i grunden så är barf så nära deras riktiga kost man kan komma. Och som med torrfoder så följer det ofta en del saker som katterna egentligen inte behöver. Men såklart att det finns bättre torrfoder. 

Att det kan ha ökat att folk tipsar om barf är väl för att fler fått upp ögonen för den sortens kost.

botakt
2014-09-30 21:25
#9

Om det ska vara så jäkla naturligt så kan alla djurägare gå ut och slå ihjäl rådjur etc. Mer naturligt blir det inte. Vad säger ni om alla som ger sina rovdjur vegansk kost då?

Caifig
2014-09-30 21:31
#10

#9 Nu förstår jag inte riktigt hur du resonerar :) Om man som djurägare känner att man vill köpa färskt kött och ge sina djur är väl det inte fel? Jag har själv gett mina katter torrfoder tidigare och har gått över till barf sedan ett år tillbaka och har endast sett fördelar med barf. Katterna mår bättre och plånboken är tjockare.

Jag anser att människor som ger köttätande djur vegansk kost inte ska ha djur.

Sarah-S
2014-09-30 21:34
#11

#4 BARF-utfodring består till hund av 60% råa köttiga ben, så tugga lär de få göra. I kattBARF ingår ofta tex råa kycklingvingar, enda sättet att äta det är att tugga
Färskfoder däremot är ofta malt, men som tidigare nämnts så gör avsaknaden av kolhydrater att det bildas mindre tandsten än när man ger torrfoder

Jag tycker att det är sunt att man informera om det bästa och mest naturliga fodret för hund och katt, sen att en del väljer att ändå ge torrfoder handlar i majoriteten av fallen av lathet hos ägaren och i sällsynta fall på att djuret inte fungerar på barf/färskfoder
Och ja jag tror att en hel del gör fel ffa vid infasning av BARF/färskfoder

Enligt svensk djurskyddslag får du inte ge din katt veganfoder

Många av de sjukdomar som idag drabbar våra hundar och katter har sin grund i fel utfodring. Jag väljer att förebygga det med artanpassad kost

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

botakt
2014-09-30 21:37
#12

Varför säljs vegan och vegetarianskt foder då? Och varför är det många som ger det

Caifig
2014-09-30 21:41
#13

#12 Jag har inte hört talas om någon som ger sina djur vegetariskt foder, så "många" vetifasiken. Varför säljs runda skålar till guldfiskar när även det är olagligt? Jo, okunskap.

Annons:
Sarah-S
2014-09-30 21:45
#14

#12 Det är fortfarande olagligt att ge det till katt, kanske inte olagligt att sälja dock. Det är inte förbjudet att sälja havregryn på ICA heller men du får inte ge det till din katt som foder. Ansvaret ligger på kattägaren.

Och jag tvivlar på att det är "många" som gör det

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Emma--]
2014-09-30 21:45
#15

#12 Känner du någon som enbart matar med det så är det bara att anmäla. Köttätare måste ha kött i sin kost.

Silvestris
2014-09-30 21:57
#16

#4

Jag har BARFat i 10 år och mina katter använder garanterat sina tänder mer än de flesta katter. De äter dagligen köttben och jag har inte behövt ta tandsten på en enda katt. 

#12

Det är inte många som ger sina katter vegetarisk mat. Det är extremt ovanligt och tack och lov olagligt.

kigon
2014-10-01 03:22
#17

Jag är även ganska aktiv i fodertrådar då jag tycker det är ett oerhört intressant ämne och för just katter tycker jag blötmat är det populäraste och inte barf, men många ser negativt med ENDAST torrfoder pga. problemet med hälsorisker (vilket är nog varför de blir upprörda då detta är ett kattforum).

Mycket läsvärt! (med källor, men går att själv hitta mycket även på internet om saken) Förklarar ganska enkelt på varför folk blir upprörda tycker jag, tycker själv man inte bör ge endast torrfoder om man inte själv kollat hur mycket vätska katten får i sig varje dag under en längre tid och ser att det är generellt tillräckligt, tyvärr tror jag inte många gör det… (också om katten mår dåligt och man provat allt, då tycker jag att finna andra sätt att få mer vätska är viktigare)
Tror personligen skillnaden mellan nu och förut är ökad kunskap och förståelse hos allmänheten för katten som en art…

Sedan finns det ibland de som blir så pass upprörda/frustrerande att de beter sig kränkande eller otrevligt, men då tycker jag man bör anmäla dem då forumet har regler.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

botakt
2014-10-01 08:53
#18

Nu har inte jag ens möjlighet att ge barf. Inte ekonomin heller. Jag vet många veganer som ger sina djur vegansk mat. Och säger man åt dem så sätter de på sig offerkoftan.

fredricakarlsson
2014-10-01 10:03
#19

#18 såna människor är det bara till att anmäla till länsstyrelsen, det kan du göra anonymt. Vi har själva rätt dålig ekonomi och jag barfar inte mina katter. Men jag ger nästan enbart våtmat till dem då det är bättre och faktiskt billigare. Jag ville barfa mina hundar men min hund fattar visst inte att han är en hund och ska äta kött.. Stekt kött går bra men det är något med konsistensen så rått kött han inte gillar.. Så de får äta torrfoder med hög kötthalt och utan spannmål. Och jag trodde själv oxå att de va bra med torrfoder för de va bra för tänderna men fick lära mig att det är som att vi äter knäckebröd och många katter tuggar inte ens torrfoder utan sväljer de helt…

fredricakarlsson
2014-10-01 10:03
#20

#18 såna människor är det bara till att anmäla till länsstyrelsen, det kan du göra anonymt. Vi har själva rätt dålig ekonomi och jag barfar inte mina katter. Men jag ger nästan enbart våtmat till dem då det är bättre och faktiskt billigare. Jag ville barfa mina hundar men min hund fattar visst inte att han är en hund och ska äta kött.. Stekt kött går bra men det är något med konsistensen så rått kött han inte gillar.. Så de får äta torrfoder med hög kötthalt och utan spannmål. Och jag trodde själv oxå att de va bra med torrfoder för de va bra för tänderna men fick lära mig att det är som att vi äter knäckebröd och många katter tuggar inte ens torrfoder utan sväljer de helt…

Annons:
botakt
2014-10-01 10:27
#21

Mina katter får torrfoder utan spannmål. Och några gånger i veckan blötmat. Ärligt så är torrfoder mer snällt mot min plånbok än blötmat. Ska dock kolla vad en platta mjau blötmat kostar på granngården.

Rumblebee
2014-10-01 10:37
#22

#18 sådana tokar är det bara att anmäla som sagt. I alla fall om dessa veganer bor i Sverige. Är inget fel på veganer så länge de inte prackar på sina djur sina kostvanor. Varför ens ha djur som behöver animalier om man total vägrar att ha kött hemma. Förstår verkligen inte hur folk tänker… Människor och katter är Böda däggdjur men helt olika arter med olika behov Ursäkta för off topic

vallhund
2014-10-01 11:30
#23

#16 Som vanligt mycket informativt o korrekt vad gäller BARF till katt. BARFmycat som tidigare var värd på barf.ifokus var oxå mycket påläst.

KL
Att folk är dåligt pålästa framgår tydligt av denna tråd. T ex att katter inte skulle få tandsten av att tugga torrfoder o att BARF skulle vara dyrare.

#2 Att påstå att folk som inte håller med en i sakfrågor skulle må dåligt o känner sig bättre av att vara "elaka" mot andra som man inte delar åsikter med är ett tydligt tecken på att man själv saknar relevanta fakta att bidra med i en diskussion.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dumpuck
2014-10-01 13:31
#24

Inom katter har det tillsynes varit mindre (är mer inne på hundar, så ser inte lika mycket dock) men inom hund så är svaret på näst intill alla foderfrågor just BARF. 
Säger man rakt ut att man inte kan barfa, då blir man ifrågasatt om varför och att hunden skulle må så otroligt mycket bättre om personen ifråga gav barf. Man måste flika in ett "tyvärr" för att inte bli ifrågasatt men kan då istället få kommentaren "det är svårt att rekommendera foder till någon som vägrar barf" och har man begränsad summa på vad fodret får kosta så får man liknande kommentar men som då istället handlar om att man inte har ekonomi nog att hålla med ett bra foder. Tydligen så är alla foder under 800kr dåliga, det var vad personen ifråga hade satt som gräns för vad fodret får kosta/månad.

Hade man frågat för ett par år sedan så hade svaren varit helt annorlunda, bara för att det är dyrt så innebär det inte att det är ett bra foder. Foder behöver inte kosta skjortan för att vara bra, och man fick såklart några tips på bra foder med rimligt pris. Idag är det, ja, barf som gäller.

Skulle jag barfa min hund så skulle det kosta 1200kr/månad, det håller inte alls om mina andra djur också ska få mat varje dag + att jag ska kunna sätta undan ett antal hundra/månad för eventuella veterinärbesök. 

Jag är fullt medveten om att mitt inlägg i #0 kan anses överdriven och att den skulle komma att kliva någon på tårna, var den är överdriven vet jag dock inte. Faktum är att flera blir dumförklarade för att de väljer torrfoder (mer accepterat på katt än hund), man är en sämre ägare för att man inte ger barf och man är sämre för att man inte råkar ha råd. Lite här och var ser man meningen "Våga vägra torrfoder", det gör mig så otroligt trött. Jag håller med om att barf är ett bra foder men att för den skull ge sig på de som ändå ger torrfoder - det är överdrift!

Hm, nu blev det mer hundrelaterat…

vallhund
2014-10-01 13:55
#25

Jag har aldrig stött på "våga vägra torrfoder" ändå har jag varit aktiv  medlem o moddat på en hel del hundsajter i mer än 15 år.

Jag har inga ömma tår, men jag blir störd av påståenden som är rena falsifieringen av vad som pågår på diverse hundsajter i foderfrågor.

Skulle någon bete sig så illa som det påstås i tråden på någon av de sajter jag moddat eller moddar på så skulle de få en varning o ev stängas av.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dumpuck
2014-10-01 14:22
#26

#25 Jag har sett på ett par ställen där detta kommit upp, även IRL och på bloggar. Att du är på flertalet sajter och har varit det i flera år innebär det inte per automatik att du ser och vet allt som händer och sker, eller hur? Saker undankommer även de flitigaste användarna.

Detta var inte menat enbart till internet utan är menat i överlag.
Bland annat så är min svägerskas kursledare en av de som håller "våga vägra torrfoder" meningen flitigt uppe. Flertalet bloggar har denna mening uppe, kolla också på sidor som handlar om hälsosamma och sunda hundar (gärna engelska sidor) så trycks det på väldigt om detta med barf.

Som sagt, detta är menat i överlag.

kigon
2014-10-01 14:39
#27

#24 På just hund iFokus har jag inte sett detta alls och endast "okej, bra torrfoder är t.ex. xxx"…? och jag hoppas verkligen inte torrfoder är mer accepterat för katter än hundar, det är väldigt väldigt viktigt för katter att ha vatten i födan, rekommenderar fortfarande att fullt ut läsa artikeln jag länkade ovan! Tror det är svårare att förstå varför folk agerar och resonerar som dom gör om man inte läser in sig i ämnet iaf grundligt…

Men du får gärna länka till trådar om det för hundarna, vore intressant att läsa! (på iFokus då, då du skriver på iFokus, bryr mig inte direkt om stämningen på andra forum jag inte är del av)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Dumpuck
2014-10-01 14:43
#28

#27 Sett ett par trådar där inne som det varit himla diskussioner om detta med barf och där TS inte velat ha barf som tips. Dock vekrar det ha lugnat ner sig nu, skönt nog.
Det är mer accepterat med torrfoder på katt än vad det är på hund, på katt rekommenderas man däremot att ha blötmat vid sidan om eftersom att katter kan vara dåliga på att dricka. Men ser inte blötmat som barf/färskfoder.

vallhund
2014-10-01 15:33
#29

#26 Självklart har jag 0 koll på vad som skrivs på privata bloggar o på rasspecifika fora som ligger under rasklubbarna, förutom de rasklubbar jag själv är medlem i, ifokussajterna som är hundrelaterade besöker jag ganska regelbundet. Kattsajter här trillar jag in på ibland via länk eller via funktionen "nya inlägg på ifokus"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tyrisen
2014-10-02 00:59
#30

 #23 Du missuppfattade, läs igen. Påstår inte att folk är elaka och mår dåligt om dom inte håller med i sakfrågor. Självklart tycker vi olika och jag är mycket tolerant inför det. Det jag menar är när man är direkt otrevlig eller elak för att någon gör annorlunda. Näthat du vet. Du har säkert också läst trådar där en katt dött och folk skrivit "Skyll dig själv när du har den ute", kastreringstrådar osv. Tror du vet vad jag menar. Vissa är så arga och stjälper istället för hjälper… 

Jag håller med dig helt i BARF-frågan.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Upp till toppen
Annons: