Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2072 ggr
[E-k.95]
2014-09-30 14:54

Min katt är intresserad av mina cigaretter

Som rubriken lyder så är min katt väldigt intresserad utav mina cigaretter, det började med att en gång fick hon tag på en fimp som min sambo hade lämnat framme och hon han inte göra mer än att göra den fuktig utan hål eller så bara ''hållit'' i den. 

Det är nästan omöjligt att ta fram en cigg i närheten av henne sedan dess, då hon bara hoppar o viftar med tassen, ( o försöker o ibland lyckas, slå bort ciggen för att sedan försöka springa iväg o ta den. hon har aldrig tuggat sönder eller rivit sönder en cigg, bara hunnit hålla i en.

har slutat ha cigg i närheten utav henne , då jag tänker att cigg är ju inte bra för människor o borde inte vara det för katter, men jag funderar dagligen på, ''varför?'' 

någon som vet? , det spelar ingen roll vilket märke, klick, mentol, light eller vanliga cigaretter. bara fundersam.

Ni behöver inte oroa er, jag provocerar henne inte med att vifta med en cigg framför henne utan det räcker med att hon ser cigarettpaketet så blir hon tokig och ska springa efter, så ja jag smyg röker nu för katten och jag har aldrig hört någon annan behöva göra det ..  (o ja haha jag har funderat på att sluta röka, och ibland tänker jag att det kanske är det hon vill, men kan inte sluta nu , o är mest fundersam varför hon vill ha mina cigaretter.) 

Ps, jag har två katter, och den andra bryr sig inte om cigaretterna, så det är bara den ena. 

Mvh, Fundersam katt älskare :)

Annons:
Fridaaaa
2014-09-30 14:55
#1

Rök inte i katterns närhet för det första (inte bra för dem).
Samt lägg undan cigg-paketen noga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

catcult
2014-09-30 15:00
#2

Sluta med cigaretterna och börja med e-cigaretter istället är mitt råd (gör lite research innan inköpet, köp "vejpdon" av hyfsad kvalitet och e-juice med nikotin, annars kommer du få ett återfall).

Är detta inte aktuellt (jag uppmuntrar dock dig till att ta steget, det är så befriande att slippa cigarettrök!) måste du givetvis vara stenhård med att gå ut när du röker och absolut inte göra det i närheten av dina katter.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Saffran0Spice
2014-09-30 15:02
#3

Påminde lite om denna videon

[E-k.95]
2014-09-30 15:03
#4

#1 & #2 
tack för svaren, röker utomhus lång borta så de inte går efter mig och har ciggen i väskan med dragkedja på.

Men vet nån av er varför min katt så gärna vill ha tag i dom?

[E-k.95]
2014-09-30 15:04
#5

#3 så blev hon när hon höll i den ja , undrar så varför hon vill hålla i den o varför hon blir arg på mig..

micki7878
2014-09-30 15:11
#6

min ena katt är likadan, fast det handlar inte om cigaretter utan om allt annat som hon ser att jag pysslar med. Sitter jag och skriver så tar hon pennan, tar tassarna på den, eller biter i den och stör lixom. Jag tror det handlar om en sorts uppmärksamhet, eller att hon busar eller så. Jag tror inte det handlar om cigaretten i sig, utan hon vill vara med och "känna" på det som hon ser att du håller i eller pysslar med. Det är vad jag tror det hela handlar om:=)

Annons:
[E-k.95]
2014-09-30 15:20
#7

#6 Ja exakt så har hon varit (är hon) med allt pennor, mobilen allt , även jamar jämt, som när jag kommer hem alltid ett mjau :)

Tusen tack för ditt svar :)

micki7878
2014-09-30 15:33
#8

#7

Det var så lite så:) Jag brukar då ta mig tid att klappa katten när hon gå sådär, och då blir hon nöjd och antingen lägger sig vid mig eller går därifrån.

ahuizotl
2014-09-30 16:21
#9

Jag tror detsamma som #6. Jag är volontär på ett katthem och i somras hade vi en hyperaktiv katt som alltid ville vara med när vi pysslade med små saker. Fyllde vi på matskålarna så smakade hon ur varje skål, tömde vi lådorna så trampade hon i sanden man grävde i, fyllde man på vattenskålarna så petade hon i strömmen med tassen, höll jag i en sked skulle hon alltid putta bort den och jaga den själv, osv.

Hon krävde mycket stimulans, när man klappade henne blev hon helt till sig och sprang runt handen och jamade och ibland somnade hon med leksaker i händerna. Så jag tror bara att din katt också är lite väl uppmärksamhetskrävande. :)

kattöga
2014-09-30 16:34
#10

Någonstans har jag för länge sen läst att det i cigarretter finns ämnen som kan få en del katter att reagera som på kattmynta. Jag minns inte vad det kan ha varit för ämnen. Så är det inte uppmärksamhetsbehov så är det nog något i cigarretterna som sätter fart på kattens hormoner. Nån slags feromoner…….? Det finns ju mycket tillsatser i  cigarretter också, så det kan vara tillsatta ämnen eller feromoner också. Behöver alltså inte vara naturliga ämnen…..

Röker inte själv, så jag vet inte vad en cigarrett innehåller. Men jag undrar hur många rökare som faktiskt vet det …… tror inte det är så många…….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: