Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 973 ggr
Lol V Stein
2014-09-30 14:07

Har du fler toalådor än katter? Hur används de?

När min katt flyttade hem till mig hade jag bara en toalåda, men efter att ha läst några olika kattböcker (bla Vicky Hall) så bestämde jag mig för att följa rekommendationen om en låda per katt plus en extra. När min katt bara hade en låda var hon mycket noggrann och la bajs i ett hörn och kiss i ett annat hörn, så jag var helt säker på att hon skulle ha en låda till bajs och en till kiss men så blev det inte! Nu är jag lite nyfiken, ni andra som har fler lådor än katter, hur blir de lådorna använda?

Annons:
Sweetsalad
2014-09-30 14:16
#1

Mina föräldrar har tre katter. Och en av dom (exotisk perser) har verkligen systemet att det ska vara kiss i en och bajs i den andra. Men dom andra två katterna, som är syskon och mestandels utekatter har inte alls förstått att det ska vara något system i lådorna, vilket gör Persern lite förtvivlad imellan åt haha ^^ Jag har själv bara en katt så inte så spännande det där. Och inget system i lådan precis, förutom att allt ska vara längst in i lådan (har såndär med tak) ^^

Lol V Stein
2014-09-30 14:21
#2

Oj, såg nu att ett alternativ blivit dubbelt! Sorry. 

Kan berätta att min katt använder båda sina lådor, men kör fullständigt slumpsystem, hon som älskar rutiner och ordning och reda annars, jag är mycket förvånad.

#1 Haha, jobbigt att inte vara överens om ett system!

Wony
2014-09-30 15:07
#3

Vi har en låda, men den är å andra sidan på 55 liter och vi har i ca 15-20kg sand… Det räcker väldigt bra åt våra två katter, som förvisso är ute rätt mycket. Skaffar vi en till låda så får det bli en i samma modell, då det är den stabilaste låda jag någonsin haft.

annzoo
2014-09-30 16:41
#4

mina honor har 5 lådor på 4 katter. De använder alla lådor men favvislådan varierar från katt till katt men de i hallen (en öppen och en huv) används lite mer än de andra . Hanen använder alla sina lådor men bajsar oftast i ena och kissar i den andra

catcult
2014-09-30 18:06
#5

Mina använder alla lådor ungefär lika mycket men har en tyst överenskommelse om att kisset ska ligga där fram och bajset längst bak. Jag har lådor med huv (men har tagit bort luckorna) och alla har huvudet utanför lådan när de bajsar och står tvärtom  när de kissar.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

jollycox
2014-09-30 18:22
#6

Jag har tre lådor, två katter. Men ena lådan är peewee och används inte så ofta. Dom använder ena lådan med sand mer än den andra. Kan vara för tillgängligheten, den dom använder mindre står längst in på toan och den dom använder mer står precis vid dörren i ett annat rum.
Ena katten har sina bestämda platser för kiss och bajs och andra katten har sina bestämda platser för kiss och bajs.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
polgara
2014-10-02 18:05
#7

Har 4 egna katter o till dom har jag 3 lådor som det är nu, normalt sett en låda per katt, men eftersom jag fick hem en dumpad katthona med 3 ungar fick hon ta en av lådorna för jag kände inte för att åka o köpa en till åt en katt som inte är min o som jag antagligen inte kommer o behålla. Alla mina 4 katter går i vilken låda som helst medan dumpekatten har sin låda i mitt sovrum där hon bor, blandar inte henne med mina övriga katter o så får hon vara ifred med sina bäbisar

[[Rabbitsforlife]]
2014-10-02 19:22
#8

Vi har en katt och två lådor. En i köket och en i badrummet. Den i köket både kissar och bajsar hon i men den i badrummet kissar hon bara i. Har hänt 1 gång att det varit bajs i den lådan men annars så använder hon den till att kissa i, vanligtvis morgon och kväll när hon är i sovrummet med oss. Badrummet ligger precis intill sovrummet.

Lol V Stein
2014-10-03 10:33
#9

Tack för svaren allihop! Det känns typiskt katter att svaren är ganska jämnt fördelade på de olika alternativen, så klart att alla har sina egna idéer om hur man bäst sköter sina toabesök. Men det var intressant att få veta hur era katter gör!

fredricakarlsson
2014-10-03 16:37
#10

Jag har 5 lådor och 4 katter (varav en som får gå ut, och inte använder lådorna) men de använder alla och går både nr.1 och nr.2 i dem. Nu vet jag ju inte om där e någon katt som kissar i en och bajsar i en eftersom alla går på alla lådorna :p

fredricakarlsson
2014-10-03 16:37
#11

Jag har 5 lådor och 4 katter (varav en som får gå ut, och inte använder lådorna) men de använder alla och går både nr.1 och nr.2 i dem. Nu vet jag ju inte om där e någon katt som kissar i en och bajsar i en eftersom alla går på alla lådorna :p

Upp till toppen
Annons: