Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 932 ggr
Murmeltuss
2014-09-30 10:41

Hur mycket färskfoder till tjock katt?

Hej! Våra katter äter färskfoder för hund, priima special nk, kompletterat med kycklinghjärtan och benmjöl. De mår bra och gillar maten. Har testat färskfoder för katt men de äter inte den. Jag brukar inte väga maten men tänkte börja med det nu då den ena behöver gå ner i vikt. Är det så att man tar 2,5% av kattens vikt till den normalviktiga? Hur gör man med den tjocka? 2,5% av hans idealvikt eller nuvarande? Tacksam för svar!

Annons:
kattöga
2014-09-30 10:49
#1

Vad jaghar hört så ska man inte ge hundfoder till katt eftersom närings-/innehålls-sammansättningen inte är anpassad för katter. Katters kroppar har helt andra behov och  får de fel sammansättning så är det stor risk att maten  gör mer skada än nytta.

Jag hoppas någon som kan det här och kan förklara det bättre hittar tråden.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Murmeltuss
2014-09-30 10:53
#2

#1 det är inte ett helfoder för hund, det är mer som köttkross. Läst om många som ger detta till sina katter. Det är helt spannmålsfritt, bara kött ben och inälvor.

kattöga
2014-09-30 10:55
#3

#2 Jaha, intressant. Det ska bli spännande att följa tråden för jag vill lära mig mer. 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Murmeltuss
2014-09-30 17:12
#4

Ingen som kan svara på hur mycket jag borde ge den överviktiga katten?

Caifig
2014-09-30 20:55
#5

Ge 2-3% av idealvikten. Hur mycket väger han nu?

Murmeltuss
2014-10-01 13:57
#6

#5 Har inte vägt honom, ska försöka ordna skjuts till veterinär så snart som möjligt. Skulle gissa på ca 6, kanske 6,5.. Andra katten är lika gammal men lite mindre och väger 3,8 ungefär (vägde 3,9 när vi var hos veterinären och har gått ner liiite sen dess) så jag tror att tjockisens idealvikt bör vara 4-4,5kg.

Annons:
cattisa
2014-10-01 19:56
#7

När jag vill väga min katt brukar jag ta katten i famnen och ställa mig på vågen i badrummet och se vad vi väger tillsammans. Sedan ställer jag mig på vågen själv och ser vad bara jag väger. Efter det är det bara att  räkna "vikten tillsammans" minus "min egen vikt". Då vet jag vad katten väger.

Det tycker jag är det lättaste sättet - om man har en våg hemma förstås. Min katt kan/vill inte vara still på vågen själv tillräckligt länge för att man ska kunna se vad hon väger. 🙂

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Murmeltuss
2014-10-01 20:11
#8

#7 Tack för tipset, men har tyvärr ingen våg hemma.. :/

Murmeltuss
2014-10-01 20:22
#9

Har från och med idag börjat ge dem 50g var morgon och kväll. Så får vi se hur bantningen går. :)

Caifig
2014-10-02 20:38
#10

#9 Tänk bara på att han inte får rasa i vikt då det kan vara skadligt för levern, utan att det får ta sin tid :) Att gå ner runt 100-150 gram i veckan är nog lagom för din stora katt.

Murmeltuss
2014-10-02 22:04
#11

#9 Tack för ditt svar, ska tänka på detta!

Upp till toppen
Annons: