Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1401 ggr
Skogsraah
2014-09-22 11:30

Kräkts fyra dagar i rad

Hej!

Vår honkatt, bondkatt, på ca ett och ett halvt år har nu kräkts fyra dagar i rad. Hon verkar lite lugnare än vanligt, men annars emellan kräkningar verkar hon må bra och pratar med oss som vanligt. Är kelig och drar sig inte undan. I vanliga fall äter hon upp all mat hon får, vi ger henne på bestämda tider, men nu lämnar hon ca hälften. Hon "tjatar" dock som vanligt om att få mat så fort någon av oss går in i köket när det närmar sig mat, så hon verkar inte direkt ointresserad.

Det hon kräks upp ser typ ut som små köttiga korvar… Det kanske är så kattspya brukar se ut. Hon har ganska nyss börjat få vara ute. Kan det vara något hon har fått i sig ute? Hon har i princip aldrig kräkts förr, men nu har det som sagt varit tätt.

Funderar på att ringa djurkliniken, men oftast tycker jag att dom tar kräknings-frågor så oseriöst. Vet bara då jag ringt dit om min hund. Oftast är det "verkar de pigga går de över, vänta ett par dagar till". Men vad tror ni? 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
-Cissi-
2014-09-22 11:38
#1

Håll koll noga skulle jag säga och kontakta vet om du blir orolig. Hon kan ha ätit nått ho inte får upp.

Min ena katt kräktes ca 2 gr om dan i en vecka. Det kom upp mat ibland men mest slem, vägde henne dan innan jag åkte till en vet och ho hade gått er ett halvt kilo. Hon fick stanna kvar och blev röntgad dom såg nått som såg vasst ut i hennes mage. Efter dom opererat bort det visade det sej att hon käkat eltejp.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Skogsraah
2014-09-22 11:51
#2

Okej. Borde jag kanske ringa ändå? Kan ju alltid prova. Hon beter sig som sagt som vanligt annars, men kan säkert vara som så att det är något hon inte får upp.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

thorntagg
2014-09-22 12:22
#3

Uppenbarligen är det något som inte är som det ska vara.  Det är inte riktigt samma sak som med en hund.  Mina veterinärkontakter  har tvärtom tagit såna här problem på största allvar.  Dröj inte med att ta kontakt med veterinär!

-Cissi-
2014-09-22 12:45
#4

Ring du.. det är inte riktigt normalt att dom kräks flera dar efter varandra.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

sagan
2014-09-22 13:30
#5

Ring veterinär, att hon äter betyder ingenting då hon lämnar hälften av vad hon brukar äta. Kräkning och att de minskar matitaget tyder på att något inte står rätt till.

Skogsraah
2014-09-22 13:35
#6

Jag har ringt nu och de sa som vanligt. "Om hon mår bra i övrigt och inte har diarré kan ni vänta några dagar till."

Blir så less. Det står ju tydligen inte rätt till, men alltid ska man avvakta och se. Får hoppas att det inte är något allvarligt då. Kräks hon idag med ringer jag imorgon och säger att vi behöver komma in.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
-Cissi-
2014-09-22 15:37
#7

Det låter som en förnuftig plan

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

annzoo
2014-09-22 15:41
#8

#6 Det är ju faktiskt du som bestämmer i slutändan om du ändå ska boka in en tid för att kolla din katt fast veterinären säger avvakta. Du känner din katt bäst.

Skogsraah
2014-09-22 19:02
#9

#8 Jo det är ju så. Fortsätter det en dag till bokar vi tid! Hon har inte kräkts idag 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

cattisa
2014-09-22 19:46
#10

Min honkatt har börjat fälla mer päls senaste veckan. Troligen håller hon på att byta till vinterpäls. När min förra katt fällde som mest höst och vår kräktes han lite mer än vanligt. Kan det vara så med din katt också?

För övrigt tycker jag att du har en bra plan - att avvakta lite till och sedan ringa veterinär igen om det inte slutar.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Uppkatten
2014-09-22 20:21
#11

När katten kräks p g a hårbollar i magen så bör man ge blötfoder hellre än torrfoder samt ge katten kattmalt enligt min veterinär. Hårbollar kan bli ett mkt allvarligt problem och bör därför tas på allvar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2014-09-22 20:22
#12

#0 Undersök de "små köttiga korvar" du beskriver och kolla om det inte i själva verket är hårbollar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Skogsraah
2014-09-22 20:37
#13

#12 Jag tror verkligen inte att det är hårbollar… Det ser mer ut som en köttig korv, lite rosa i, vitt, ja jag har då inte sett något som antytt på päls i alla fall. 

Men ska kika mer om hon kräks igen!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Uppkatten
2014-09-22 21:27
#14

Många brukar uppfatta hårbollar som "korvar" (bajskorvar, "matkorvar" o s v).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

annzoo
2014-09-23 01:44
#15

#12 är de rosa i kan de tyda på blod. Men det är bra om du nästa gång katten spyr att du går igenom spyan… är det tex massor av päls/hår, är det osmält mat osv. Det är ju viktig info att ge till veterinären om du ringer dem igen.

När min katt spydda upp mat såg det mer ut som bajs i mina ögon, med de var luktfritt :)

Nyp katten i nacken för att avgöra om katten är uttorkad. Är den det måste veterinären vätska upp.

thorntagg
2014-09-23 16:01
#16

Hur har det gått med katten?  Har du fler veterinärkliniker där du bor så fundera på att byta, ifall de som du kontaktat verkar nonchalera problemen. Uppenbarligen är något fel med katten, och vad det än är så bör det utredas så snart som möjligt. Är det verkligen något bagatellartat så är det väl bra, men att chansa på detta och låta bli att undersöka katten kan ju bli ödesdigert.

Skogsraah
2014-09-23 16:50
#17

Hon kräktes i natt. Det såg ut som det är beskrivet ovan, som en bajskorv typ. Jag är jättesjuk i feber så sambon fick ta hand om det och undersökte väl inte spyan jättenoga. Men jag tittade på det och det såg mestadels väldigt jämnt brunt ut. Inget rosa eller blod-aktigt. Men även något som såg svart och segt ut. Vet inte om det kan ha varit en bit av ett djur eller annat.

Men idag har hon varit pigg, lekt, jamat och betett sig som vanligt. Kanske fick hon ut det som har legat och stört? För det var något ganska stort svart mjukt som hon hade kräkts ut inatt. Fortsätter det även i natt ringer jag dock och ber om att få komma in.

Vi har bara en klinik här tyvärr… Och de tar aldrig kräkningar på allvar känns det som.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Upp till toppen
Annons: