Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 755 ggr
elegantbanan
9/21/14, 5:46 PM

Hona eller hane?

Jag har funderat på att skaffa katt, då jag är fruktansvärt kattsugen; flyttade ifrån min familjs katt för någon månad sedan. Efter allt surfande om katter uppstår såklart en massa frågor, och en av de jag inte lyckats hitta något direkt svar på är följande: Vad är den största skillnaden på en honkatt och en hankatt? Tänker mig att om båda är kastrerade borde det inte vara några större skillnader till beteendet… eller?

Förstår att beteende osv skiljer sig från ras till ras (och från katt till katt, såklart - ingen är den andra lik!), men tänker nu på skillnaden mellan just hon-och hankatter i allmänhet. c:

melancholy were the sounds on a winter's night.

Annons:
Nelley
9/21/14, 5:51 PM
#1

Kan inte svaret på din fråga, men jag uppmanar dej att ta en omplaceringskatt eller hemlös! Det behövs verkligen! <3 :)

elegantbanan
9/21/14, 6:42 PM
#2

Det har jag funderat mycket på! Om det vore möjligt skulle jag gärna ta hand om alla katter som ingen vill ha pga "dåliga" anledningar, typ att ägarna tröttnar på katten när den blir äldre. :/

melancholy were the sounds on a winter's night.

ScarletMajesty
9/21/14, 6:59 PM
#3

Jag märker ingen större skillnad på mina i beteendet, har en hon och hankatt, båda är kastrerade. De är båda väldigt gosiga och "beroende" av matte, ska vara med precis överallt där jag är och gosar med mig eller bara ligger bredvid.

elegantbanan
9/21/14, 7:18 PM
#4

Åh, katter är för härliga, blir så glad! c':

melancholy were the sounds on a winter's night.

sagan
9/21/14, 7:23 PM
#5

Det går inte att säga rakt av, men jag upplever att hanar har ungdomlig framtoning längre upp i åldrar än honor.  Av de hanar och honor jag sett genom åren har de flesta hanar busat på ett annat sätt än honorna. Ingen regel utan undantag så klart! Hanar går mer i närkamp och honor vill gärna hålla lite avstånd i sin lek. Men har träffat på honor som gärna går i närkamp och hanar som tar det försiktigt också. Men majoriteten har varit hanar brottas, honor lite finare och försiktigare i lek. 

Ska man skaffa två katter är mitt råd att försöka hitta en individ som är så snarlik i lek som den man har eller tänker skaffa oavsett kön. 🙂 Då brukar det bli bäst, att man inte bara går efter de katterna man själv faller för utan att man tittar på personligheten också.

Scorpio97
9/21/14, 7:27 PM
#6

Vi har ha två honor och en hane, och har även haft en till hane tidigare. Båda hanarna är väldigt gosiga, och man kan "göra vad som helst" med dom. Exempelvis bära omkring på dom och så, utan att dom blir sura.

Honorna har lite mer egen vilja. Yngre honkatten, som är min, visar väldigt tydligt när det går bra att gosa med henne och när hon absolut inte vill. Sen är hon även rolig för jag får gosa hur mycket jag vill med henne så länge det bara är vi två i rummet, men är någon mer där så så är hon mycket mer reserverad, ibland känns det nästan som att hon blir generad, haha. Även den äldre honan är lite så, det ska vara på hennes villkor liksom.

Men förmodligen är det en ren slump att våra honor är på ett sätt och hanarna på ett annat, det beror nog mer på individ och ras tror jag (: Köper man en vuxen katt så har man ju fördelen att kunna välja efter temperament, det kan vara svårare med ett kattunge, speciellt om det är en huskatt (eftersom dom inte har något rasstandard)


//Jessie

Annons:
sagan
9/21/14, 7:29 PM
#7

Vad gäller gosigheten har jag nog inte märkt någon större skillnad mellan könen. Insåg att jag nog svarade på annat än det du frågade efter. 🤐

elegantbanan
9/21/14, 7:49 PM
#8

#5 Vad intressant! Har börjat fundera mycket på varför det första man alltid läser i annonser osv alltid är vilket kön katten har. Förstår att det kan vara viktigt om man kanske vill (eller inte vill, haha) ha kattungar i framtiden, eller så, men ofta kanske det inte är det mest relevanta. Hur är det med kastrering av hon- respektive hankatt? Vad jag förstår så är det ett större ingrepp för honkatter, och därför är det dyrare?

melancholy were the sounds on a winter's night.

elegantbanan
9/21/14, 7:53 PM
#9

#6 Har hört många gånger att om man köper vuxna katter så får man se "resultatet" direkt, alltså att man kan gå efter personlighet och temperament. Hur en kattunge blir som vuxen, har det mycket att göra med gener? Eller spelar det in till stor del hur man är som uppfostrare också?

melancholy were the sounds on a winter's night.

fredricakarlsson
9/21/14, 9:16 PM
#10

Vart bor du någonstans om jag får undra? :) ha en katt som behöver hem som är hemlös :/

fredricakarlsson
9/21/14, 9:16 PM
#11

Vart bor du någonstans om jag får undra? :) ha en katt som behöver hem som är hemlös :/

elegantbanan
9/22/14, 9:00 AM
#12

#10 Linköping bor jag i. c:

melancholy were the sounds on a winter's night.

fredricakarlsson
9/22/14, 10:31 AM
#13

#12 okej, tyvärr för långt borta :(

Annons:
fredricakarlsson
9/22/14, 10:31 AM
#14

#12 okej, tyvärr för långt borta :(

elegantbanan
9/22/14, 5:21 PM
#15

#13 Aww, vad synd! :c Hoppas missen hittar ett fint hem!

melancholy were the sounds on a winter's night.

Upp till toppen
Annons: