Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3527 ggr
[[Rabbitsforlife]]
9/20/14, 9:21 PM

Katt som öppnar golvbrunnen.

Wilda har kommit på hur man öppnar golvbrunnen i duschen och jag vet inte hur vi ska få henne att sluta med detta? Vi har försökt ställa över skurspann och jag har satt tillbaka locket fem gånger idag. Hon dricker där i och det känns ju inte så hälsosamt med tanke på att det kan inna schampoorester mm där i. Vårat avlopp är lite konstigt och vi får ta bort locket ibland då det blir baksug när man spolar toaletten så därav ligger det löst och skruvarna är borta. Vi kan heller inte stänga dörren då hon har en av sina lådor där inne. Någon som har tips på hur vi kan få henne att sluta med detta beteende?

Annons:
kattöga
9/20/14, 9:32 PM
#1

Sätt tillbaks en eller några skruvar igen och ha en skruvmejsel i närheten för dom gånger ni behöver ta upp brunnslocket. Det tycker jag borde va det enklaste! Och ni vet att katten inte kan öppna brunnslocket och komma åt vattnet där i.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[Rabbitsforlife]]
9/20/14, 10:16 PM
#2

#1 hade varit en enkel lösning om vi hade vetat var skruvarna var för nånstans men som jag skrev så är dom borta. Har letat efter dom men kan inte hitta dom nånstans. :p

Bizi
9/20/14, 10:57 PM
#3

Lägg en sten på :-) Så har vi haft det då en av våra tidigare katter plockade gallret i duschen …

kattöga
9/21/14, 10:13 AM
#4

#2 aha, det missade jag helt, att skruvarna var borta, förlåt! 

Men då kanske förslaget som Bizi har funkar, det är ju en bra idé för att få locket att ligga kvar på plats. Eller nåt annat tungt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[Rabbitsforlife]]
9/21/14, 10:38 AM
#5

Ska gå ut sen idag och se om jag kan hitta nån sten att lägga på. :)

sagan
9/21/14, 12:56 PM
#6

Eller fixa nya skruvar 😉

Annons:
Appelkakan
9/21/14, 4:35 PM
#7

Varför inte bara ställa kattlådan ovanpå & flytta ut när man duschar..? Känns ju omständigt att släpa hem en stor sten :)

Nelley
9/21/14, 4:56 PM
#8

På ikea finns det typ hundratals (iaf där jag bor) skruvsorter, kanske värt att kolla där? Annars finns det ju massa byggaffärer överallt. 😃

Bizi
9/21/14, 5:36 PM
#9

Fast stor sten är att ta i, våran vägde nog kanske ett kilo, tillräckligt för att katten inte ska kunna flytta den enkelt.

Angående att ha kattlådan i duschen så är det hiiiiimla otrevligt att städa ur golvbrunnen när den är full med klibbig Kattsand kan jag meddela….

[[Rabbitsforlife]]
9/21/14, 7:06 PM
#10

Tack för alla tips! :)

Vi har lagt på en sten tillfälligt och hoppas att hon inte kan flytta den så ska jag till stan nån dag sen för att se om jag kan hitta lite nya skruvar! Måste bara klura ut vad det ska vara för storlek på dom först! :)

michelle_
9/21/14, 11:26 PM
#11

Vår katt höll också på så, men efter några veckor blev jag trött på de och satte på duschen svagt så de droppade på golvet och skvätte på henne lite. Hon blev lite sur och sen va de faktiskt inte mer med de. Hon har inte gjort de sen dess :)

SuperLimm
9/22/14, 9:56 AM
#12

Jag la på några tunga stenar på golvbrunnen så katten inte kan ta bort den. Sen har jag röret från badkaret genom ett hål i golvbrunnen, jag fixade så det röret gick ner lite i gallret så det inte gick att flytta på så lätt.

Du kan också testa att ställa ut fler vattenskålar i hemmet, samt köpa en vattenautomat om ni inte redan har en.

Mvh Linn

Fingerprints
9/22/14, 2:18 PM
#13

Hoppas det löser sig! Kan inte låta bli att sitta här och småfnissa över hur listiga de rackarna är 😃

Regnbåge

Annons:
[[Rabbitsforlife]]
9/22/14, 6:50 PM
#14

#13 Haha, ja det är lite roligt ibland med alla fix idéer som dom får för sig. :) just denna lilla dam ha väldigt mycket sådana hyss för sig om dagarna. :)

Starfall
9/23/14, 4:47 PM
#15

Haha, sådär gör min lille Gizmo också! Har dock aldrig sett att han druckit av vattnet. Trodde jag var ensam om att ha en liten golvbrunnsgallerbortplockare ;)

SuperLimm
9/23/14, 5:25 PM
#16

#15 Det är vanligare än man tror! ;)

Mvh Linn

CasaRamon
9/24/14, 12:13 PM
#17

Att ert avlopp är "konstigt" beror på att det fattas en luftning. Montera in en vakumventil, där det är möjligt, på avloppsröret. Finns på alla byggvaruhus och rörfirmor. Och köp nya skruvar så du kan skruva fast golvbrunnslocket.

Katthemsmatten
9/24/14, 3:33 PM
#18

#10 Ta med locket till byggvaruhuset så får du hjälp att få rätt skruvar. Bra tips från #17.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: