Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1447 ggr
fredricakarlsson
2014-09-20 11:16

Få bort urin..

Har så mycket problem med mina katter just nu… Där är någon katt som kissar i vår hall hela tiden. Men vi har aldrig sett vem det är. Men det händer nästan varje dag. Jag misstänker den äldsta katten.. Igår kom jag på henne strila på en gardin för hon blev sur för jag inte släppte ut henne. Och det är för att det går en honkatt hos oss hela tiden som vår katt atakerar. Men nu har detta lett till att vår katt har ett stort sår från örat ner på kinden.. Och varje gång vi ska släppa ut vår katt så sitter den andra katten där. Och vår katt tål verkligen inte henne. Även om vi skrubbar och tvättar allt i hallen så fortsätter någon kissa där.. Och vi tror att fogen har dragit till sig urin doften.. Någon som har tips på hur man får bort urin lukten eller något man andvänder för att avskräcka katter från att kissa där? Vi ska så småningom möblera om där och slänga ut möbler så vi får plats med en kattlåda där..

Annons:
[Thiah]
2014-09-20 11:17
#1

Ättika är bra att tvätta bort katturin med. =)

sagan
2014-09-20 11:37
#2

Finns ett medel som heter Scent Stop som är bra om inte ättikan räcker till  har jag hört. http://www.supercat.se/kattlador/scent-stop/

Vad jag förstått så bor ni på nedre botten, kan honan som hon attackerar ha revirmarkerat på utsidan av er dörr då er kisse kissar i hallen? Eller i närheten och ni går i det varje gång ni ska gå in? Prova att ta av er skorna utanför och ställ de där hon inte kan lukta på dem? Har ni tur kan det hjälpa.

Vet ni vems katten är? Kanske kan prata med ägaren och se om det går att släppa ut kattern olika tider? Så slipper de bli skadade och får gå ut och göra sitt revir så att säga i fred.

fredricakarlsson
2014-09-20 11:45
#3

Ska testa med ättika :) Katten är mest troligt hemlös.. Hon har varit hos oss hela sommaren. Och hon är här nästan 24/7.. Vi har kollar chip och hon har inget och jag har lagt ut och sökt ägaren men ingen känner igen henne.. Det är vår hon katt som är dominant och hon som går till anfall.. Men vår katt är 16 år gammal och den andra honkatten är antagligen yngre och är bättre på att försvara sig.. Jag har lagt ut en annons på henne och skrivit att det är akut, eftersom vi är rädda att vår katt ska skada sig ännu mer. Vi fick sedera henne för att kunna rengöra såret och vi bär rädda för att hon inte skulle vakna upp igen för det tog så lång tid för henne att vakna även om hon fick så lite lugnande..

fredricakarlsson
2014-09-20 11:45
#4

Ska testa med ättika :) Katten är mest troligt hemlös.. Hon har varit hos oss hela sommaren. Och hon är här nästan 24/7.. Vi har kollar chip och hon har inget och jag har lagt ut och sökt ägaren men ingen känner igen henne.. Det är vår hon katt som är dominant och hon som går till anfall.. Men vår katt är 16 år gammal och den andra honkatten är antagligen yngre och är bättre på att försvara sig.. Jag har lagt ut en annons på henne och skrivit att det är akut, eftersom vi är rädda att vår katt ska skada sig ännu mer. Vi fick sedera henne för att kunna rengöra såret och vi bär rädda för att hon inte skulle vakna upp igen för det tog så lång tid för henne att vakna även om hon fick så lite lugnande..

Uppkatten
2014-09-20 12:33
#5

Katten som troligtvis är hemlös - hur har ni hanterat det?

Går det att få på katten ett halsband (med säkerhetshake på!) så sätter ni på ett sådant med ett meddelande fastsatt typ "Är det här din katt - ring oss på tfn xxxx".

Sätt dessutom upp massor av efterlysningslappar i närområdet (minst 500 meter bortåt i varje riktning) där ni efterlyser kattens ägare.

Efterlys också ägaren på Blockets efterlystsida, på katthemmens upphittat-sidor, på Kattpolisen i fokus, hos polisen på 11414, i lokaltidningen mm.

Om katten (på mkt goda grunder!) kan antas vara hemlös så ställer ni den i kö till ett no-kill katthem (t ex ett SVEKATT-anslutet katthem).

Är den yngre katten kastrerad? Annars kan det vara en bidragande orsak till osämja mellan katterna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

fredricakarlsson
2014-09-20 13:36
#6

Vi tror hon är kastrerad. Och vi tror hon oxå är en äldre dam. Och det kan vara därför de inte går ihopa. För här kan gå andra katter utomhus och vår katt jagar inte dem på de sättet. Och sen har vi tre honkatter som är inne och ingen av de är kastrerade, dock är två av dem inte könsmogna än. Och den andra försöker vi få tam så vi kan åka iväg med henne. Men hon bryr sig inte om dem. Vi har pratat med alla grannarna och vi misstänker vem "ägaren" till katten är men de tar inte hand om henne. När hon kom till oss hade hon tovor över hela kroppen och var väldigt mager.. Och vi har pratat med dem och de visade inget intresse av att ta tillbaka katten och de har inte heller sett att vi har rakat hela katten.. Och här jag bor rycks bara lappar ner om man sätter upp.. Jag har satt upp lappar på min katt som är försvunnen och alla har blivit nerdragna, även de i affärerna..

Annons:
Upp till toppen
Annons: