Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1570 ggr
Wellcraft
2014-09-18 16:13

Adoptera katt utomlands

Hej!
Jag undrar om det finns något katthem utomlands där man kan adoptera katter till Sverige?
Jag har inte stött på något, men mycket sådant finns för hund.
ex hundarutanhem som tar hem gatuhundar från Irland.

Detta är bara en fråga, ingenting jag planerar att göra.
Tycker mest att det är konstigt att det finns så många möjligheter att ta hem gatuhundar lagligt till Sverige, när det inte verkar finnas något sådant vad gäller katt?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[Emma--]
2014-09-18 16:23
#1

Inte vad jag sett i alla fall, hoppas då verkligen inte det. 

Har aldrig förstått det där med varför man vill riskera att få in sjukdomar vi inte har i Sverige. Eller jag förstår ju att man bara vill hjälpa förstås, men många hundar riskerar ju att bli sjuka pga stressen som resan innebär. 
Så vill inte kritisera någon som adopterat en hund, men jag förstår mig bara inte på det där då det varnas lite överallt för sånt och av bra anledningar.

Hime
2014-09-18 16:23
#2

Det är väl för att vi har ca 150.000 hemlösa katter i Sverige så det finns väl inget behov.

[Lilyz]
2014-09-18 19:16
#3

Antagligen för att vi inte har 150 000 gatuhundar i Sverige, hemlösa katter däremot.

VildaVittra
2014-09-18 19:18
#4

#2 & #3 Hur många ägarlösa katter får det finnas kvar i Sverige när man börjar importera från utlandet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hime
2014-09-18 19:51
#5

#4 På grund av sjukdomar så anser jag inte att man ska importera alls. Men om vi hade 0 eller ett väldigt fåtal hemlösa katter skulle jag kunna förstå det.

MonicaLagerquist
2014-09-18 20:01
#6

Vill man hjälpa katter utomlands är det bättre att skänka pengar till deras organisationer än att ta hit katterna.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Lilyz]
2014-09-18 21:03
#7

#4 Mitt svar var bara en gissning på frågan i TS. Alla de hemlösa katterna i Sverige ser inte ut att försvinna inom en snar framtid så det är inget jag direkt funderat över.

Katthemsmatten
2014-09-19 14:24
#8

Håller med #6. Man gör större nytta genom att skänka pengar till de organisationer som är verksamma i det land de hemlösa djuren, hund eller katt eller annat djurslag, finns. Inte minst för att man inte riskerar att importera högst oönskade sjukdomar som vi f.n. är befriade från.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: