Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 805 ggr
Saffran0Spice
2014-09-18 14:41

Gasig av Mjau?

Jag har börjat att ge mina katter Mjau (tetrapack) en gång per dag, dom mår mycket bättre och upplevs mer harmoniska. Men jag har upptäckt att min katta efter maten ofta är väldigt rund - och då inte bara av mat, utan hon blir gasig och fiser helt enkelt väldigt mycket.

Hon verkar definitivt inte må dåligt av det eller ha obehag, utan är snarare väldigt nöjd och putsar sig själv som vanligt.
Men är det vanligt att katter blir gasiga av Mjau?
Min andra katt är inte detta nämligen =/

Dom är ganska kräsna så de får 4 olika sorter av Mjau - lax, anka, kycklinglever och havskräfta och kattan är lika gasig oavsett vilket hon ätit.
Hon hetsäter inte öht, så vet inte riktigt hur hon kan svälja så mycket luft…

Tacksam för svar!

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-18 14:45
#1

Tillägg - katterna skiter mycket mer än innan, men är det är så att säga ''fin'' avföring, varken hårt eller löst.

Fridaaaa
2014-09-18 14:46
#2

Var försiktig med sorterna med fisk för det är allergent, hade inte gett det så ofta.
Var det nyligen du började ge? Kanske inte van vid det ännu? Mina får mjaus mjukmat men ingen är gasig eller så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
2014-09-18 14:49
#3

#2 lax får de väldigt sällan, havskräfta lite oftare och oftast anka och kyckling
Dom har ätit det i ett par månader nu och det har varit så här från början.

Dom har levt på torrfoder helt innan jag började med Mjau - funderar på om det är en reaktion för kattan då hon levt på torrfoder så länge 🤔

Fridaaaa
2014-09-18 14:50
#4

#3 Ok hmm. Ja kanske tar ett tag för dem eller så kanske inte just mjau passar den katten. Våra katter t.ex reagerar på kitkat och pussi blötmat (de fick lite som "godis" förr av dem två sorterna).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
2014-09-18 14:52
#5

#4 ok, ja mjau är det enda i blötmats-väg som denna kattan äter, allt annat har ratats. Öppnar jag Pussi så går hon inte ens till skålen XD

Jag ska testa ett tag till, annars får vi helt enkelt minska Mjau och ge just henne mer torrfoder =)

Fridaaaa
2014-09-18 14:54
#6

#5 Vissa katter kan 😉
Har du testat Bozita blötmat? Finns andra smaker med som t.ex kanin, älg mm också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-18 14:56
#7

#6 yes, detta uppskattades inte av lilla fröken - surade 3 veckor på mig efter ett par dagar med detta =P

Ibland önskar jag att hon var lite mer lik hankatten - han är ett svarthål och äter allt som är ätbart, till och med hundens mat är i farozonen om man inte håller koll.

Fridaaaa
2014-09-18 14:58
#8

#7 Haha okej, mer kräsen än min gamla dam här hemma 😉 Ja då är det inte så lätt. 

Ja sån är min hankatt med 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: