Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 940 ggr
Frida&Chira
2014-09-17 12:45

Hälsokontroller?

Av ren nyfikenhet, vilka hälsotester tycker ni är viktiga att kolla på avelskatterna? Förstår att vissa är rasbundna men generellt, vilka är viktigast för alla katter?

Annons:
[[pimey]]
2014-09-17 13:09
#1

På mina ragdolls är det ultraljud på hjärta och njurar DNA test för HCM, blodgruppering, FIV/Felv

Katthemsmatten
2014-09-17 16:47
#2

Har inte Sverak rekommendationer för det? Om det handlar om huskatter så kastrerar man och låter bli att avla på dem. Huskatter finns fler än det finns hem till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Frida&Chira
2014-09-17 19:08
#3

När man tar DNA test för HCM är det helt pålitligt? Pratade med en uppfödare som sa att hon inte testat för hcm längre eftersom de testerna endast visar om katten har det just nu, inte om katten har det om en månad eller ett år. Men hon kanske menade ultraljud, vad vet jag :)

[Emma--]
2014-09-17 19:45
#4

Allmänt HCM, fiv och felv samt blodgruppering är väl det jag kommer på rakt av såhär.

#3 Sökte fram detta http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/HCM.htm

Verkar vettigt att DNA-testa, men sen bör man ju scanna då och då eftersom HCM kan dyka upp ändå även om DNA-testet inte visar något.

Skulle aldrig sluta testa för HCM, då det känns viktigt att försöka förebygga.

Silvestris
2014-09-17 19:48
#5

#3

Ett DNA-test för HCM ger ingen garanti för att katten inte utvecklar HCM. Man måste fortfarande ultraljuda regelbundet för att få en bild av hur det ser ut i linjerna.

Visst, man kan ultraljuda en avelskatt sista gången när den är 6 år och så utvecklar den HCM vid 9 års ålder MEN om man konsekvent selekterar bort katter som utvecklar HCM i ung ålder så minskar man iaf sjukdomsfrekvensen. HCM är tyvärr en sådan sjukdom som ingen expert egentligen tror att vi kommer kunna utrota men vi kan få ner sjukdomsfrekvensen och hålla den låg. Det gör vi genom att ultraljuda.

[Djupdal]
2014-09-17 20:57
#6

#3 En del uppfödare prioriterar helt enkelt tiden och pengarna före katternas hälsa i det här fallet, eftersom ultraljud av hjärtat är ett av de dyrare och mer omständliga testen. Resten är nog mer eller mindre dåliga ursäkter. Menar inte att de gör fel, jag skulle inte heller testa om det bara gjordes på sydpolen och kostade 4 miljoner. Men alla har sin egen gräns för vad de ids göra, och en del gränser går kanske mera mot det latare och snålare hållet. För skulle kardiologer göra gratis hembesök med all utrustning skulle de flesta med ursäkter också ultraljuda. De som ändå inte skulle göra det är de som är nervösa för att kanske "tvingas" kastrera en dyr eller ovanligt fin katt. Det slipper man riskera om man hittar på en ursäkt för att inte testa.

Annons:
Myrrami
2014-09-17 21:46
#7

Det är säkert väldigt individuellt vad uppfödare tycker är viktigast.

Det som kan ge tidigt och dödligt resultat är bland annat blodgruppkrock. Om honan och hanen har olika blodgrupper kan ungarna dö efter bara någon dag.

DNA-test för HCM är ett bra komplement till scanningen eftersom scanningen kanske inte visar något de första åren. Men det man bör vara medveten om är att bara för att DNA är negativt betyder det inte att katten aldrig kommer att utveckla HCM. DNA testar för en gen av ca 200 som kan orsaka HCM. (Rätta mig om jag har fel). på samma sätt betyder ett positivt DNA-test inte att katten kommer att utveckla HCM, men den är inte lämplig att avla på eftersom den kan föra genen vidare.

Fiv/Felv smittar via sår, bett eller parning och kan ge allvarliga följdsjukdomar. Det kan även föras över till kattungarna från mamman. De ger ett försämrat immunförsvar som gör att en kattunge, en redan försvagad eller en gammal katt har väldigt svårt att överleva.

Sen finns det som du skriver vissa tester som är viktiga för vissa raser.

Frida&Chira
2014-09-18 20:58
#8

Tack för bra och utförliga svar. Jag upplever att vanligaste åldern för "aktiva avelshonor" är mellan 2-5 år så då kan man ju inte av testerna utläsa om honan (eller hanen) kommer utveckla hcm vid 6 års ålder. Blir ju ganska uppenbart hur viktigt det är att veta vem mormor/morfar/farmor/farfar m.m är, samt sjukdomshistoria och livslängd på samtliga i släkten :)

Silvestris
2014-09-18 21:13
#9

#8

Absolut, det är mycket viktigt att ta hänsyn till äldre släktingars hälsoresultat när det gäller HCM. Krasst sett använder jag hellre en otestad 1-årig hane med normaltestade föräldrar och mor-/farföräldrar än en normaltestad 1-årig  hane med otestad eller klent testad bakgrund.

Upp till toppen
Annons: