Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 802 ggr
Vifyra
2014-09-17 09:12

Ålder på upphittad kattunge

En vän till mig hittade en kattunge i skogen vid en övergiven lada. Kattungen är rund om magen. Den har blå ögonfärg. Väger ca 500g. Kattungen som vi tror är en hona dricker mjölkersättning själv och äter torrfoder som har legat i blöt. Hur många veckor kan hon tänkas vara?

Annons:
Frida&Chira
2014-09-17 12:38
#1

Med tanke på vikten skulle jag säga mellan 5-7 veckor om den är i normalhull för en kattunge i den åldern. Våran birmakattunge vägde ganska exakt 500g vid 6 veckors ålder.

Katthemsmatten
2014-09-17 16:46
#2

Stannade kompisen tillräckligt länge för att se om det fanns en mamma och syskon på platsen? Visst är det bra att man tar hand om övergivna kattungar, men man ska vara 110% säker på att katten är övergiven. Mamman kan hålla på att flytta sina ungar. De gör det oftast en bit i taget innan de når slutdestinationen för att i möjligaste mån hålla ihop familjen. Hittar man en riktigt liten kattunge är det större sannolikhet att mamma finns i närhete än att den är övergiven.

Människor skapar problem, för att inte säga tragedier, i sin välvilja ibland. Hur många gånger har jag inte hört folk som hittat 3-4 kattungar och ser inte omedelbart mamma katt. Det plockar med sig ungarna omgående och lämnar kvar en mamma som förmodligen kommer att drabbas av mjölkstockning och i värsta fall dö pga den.

Ser du en eller några kattungar. Lämna platsen några timmar och gå sedan tillbaka för att se om ungarna är kvar. Är de det, då kan man börja fundera på om det finns en mamma.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: