Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2491 ggr
Monarchy
2014-09-16 14:57

Klösande på möbler etc

Hur gör ni för att katterna inte ska klösa på möblerna, eller klösa på dörren till sovrummet på natten.  Tar hand om en väns katter.

väntar på att klösträdet ska levereras men tror ändå jag behöver nå knep för att rädda möblerna

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-16 14:59
#1

Ättika, citron på klös-förbjudna områden och kartonger att klösa på som substitut innan klösträd är på plats =)

Katthemsmatten
2014-09-16 15:04
#2

Klösandet på möbler kanske kan lösas genom Feliway spray. Det är ofta en fråga om revirmarkering. Klösandet på din dörr kan vara att de känner sig otrygga och vill in till dig eller så ogillar de helt enkelt stängda dörrar. Det sistnämnda löser man ju enklast genom att låta bli att stänga sovrumsdörren. Du får sova och katterna ser att du finns kvar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridaaaa
2014-09-30 13:33
#3

Puttar upp denna då jag ahr problem fortfarande med vår honkatt som gärna vill klösa på soffan :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katthemsmatten
2014-10-01 15:52
#4

#3 Det tråkiga är att en del katter faktiskt aldrig kommer att sluta med det. Oavsett Feliway och hur många typer av klösträd man tillhandahåller. För en del katter kan det vara ett revirmarkerande. "Soffan är min". Det är bara att stå ut och ha ett snyggt överdrag när man får gäster om man tycker det är jobbigt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridaaaa
2014-10-01 16:05
#5

#4 Ja vi har feliway i adapter (precis vid soffan), bra klösmöjligheter osv.
Inte hittat någon överdrag som passar 😕
Jobbiga är att soffan blir förstörd och fick soffan förra året i födelsedagspresent så 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2014-10-01 16:11
#6

Dubbelhäftande tejp på möbler brukar fungera tills du får hem möbeln. Men du bör tvätta av möblerna med såpa/diskmedel och ha lite ättika på som avslutning. Om du inte tvättar bort sitter doftmarkeringen kvar. Klösa på sovrumsdörren får du bort genom att ignorera några nätter. Får katterna inget för sitt beteende slutar de i regel efter ett tag.

Lycka till!

Annons:
Sehvrin
2014-10-01 20:16
#7

Klöser katten på hela soffan eller bara på ett/ ett fåtal ställen? För är det bara något specifikt ställe går detta att lösas med att hänga/lägga över en filt på den platsen. Har ni något de får klösa på i närheten av soffan?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[VampireGirlElvira]1
2014-10-02 06:37
#8

Jag har provat med Feliway på mina möbler, och min hankatt klöser inte på möblerna. Fungerar perfekt. 😃

Fridaaaa
2014-10-02 08:44
#9

#7 Min klöser på baksidan, sidostöden och ryggstöden, så stora delar av soffan 😕
Hos oss hjälper det inte med klösträd nära soffan, får hon skiter i klösmöbler ändå oavsett vart de står tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sabbekatt
2014-10-02 10:15
#10

#9. Min ena katt, kastrerad hankatt 11 år, har klöst på mina möbler sedan han var kattunge :-(

 Nu för tiden är han på min fåtölj och klöser, trots att jag har en hög klöspelare alldeles intill. Jag tror att han vill ha min uppmärksamhet när han håller på och klöser på mina möbler, för han gör det inte jämt.
Jag har soffa och fåtölj från IKEA med löstagbar klädsel. Det är ju inte roligt att hålla på och köpa ny klädsel till fåtöljen var och vartannat år, men vad gör man?

Håller nu på och testar att spraya Feliway spray där han klöser mest  och (peppar, peppar) han har inte varit på fåtöljen på en vecka (vad jag har kunnat se).

Fridaaaa
2014-10-02 10:33
#11

#10 Vi fick hem vår som 12åring, är nu 16 år, och fick klösa lite som hon ville i förra hemmet som vi förstått det i alla fall.
Ja hade vi hittat ett överdrag som passar vår soffa hade jag haft det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katthemsmatten
2014-10-02 13:00
#12

#11 Varför inte köpa ett överkast till dubbelsäng att lägga över soffan. Om det inte är tillräckligt stort, sy ihop flera som du draperar över soffan. Jag känner så väl igen känslan av sönderriven soffa 😕 Nu är det 'bara' en fåtölj som blir utsatt, man får vara glad för varje framsteg. Feliway spray ger viss effekt tycker jag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fridaaaa
2014-10-02 13:02
#13

#12 Haft en tygbit innan över man den gick sönder sen. Men inte tänkt på det riktigt efter det sen.Försöka hitta något billigt som inte gör något om det går sönder. Viktigt att det inte går ner på golvet bara utan precis så det täcker hela soffan 🙂 Men får kolla upp det 🙂
Ja innan var hon på mer, nu är det i princip "bara" soffan men som du säger, man får väl vara glad för varje framsteg 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Omorika
2014-10-03 08:54
#14

Är hon inne eller ute katt? För är hon innekatt så är kloklippning effektivt för möbelskador. Mina klöser på soffan (billig Ikea) men har inte lämna några tydliga märken på två år.

Jag vet också att det finns företag som syr upp måttbeställda överdrag till soffor. Vet inte vad de heter men en kompis till mig ha gjort det för att soffan var ful. Det blev riktigt snyggt trots att det var en soffa med rundade hörn och mycket detaljer.

Fridaaaa
2014-10-03 09:00
#15

#14 Menar du TS eller mig? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aloizias
2014-10-03 19:24
#16

Jag har ett lite klösträd framför soffan där de klöser mest, finns olika klöspelare . http://www.kattkompaniet.nu/cat-it-klospelare-45cm-p-1644-c-238.aspx eller http://www.kattkompaniet.nu/cat-it-klospelare--36-cm-p-1645.aspx

Omorika
2014-10-06 09:11
#17

Tänkte mest på TS men kan ju vara bra för fler…

ElinLindberg
2014-10-06 15:40
#18

Jag har kämpat i snart ett år med ena katten å sluta klösa på soffan/sängen med olika metoder som citron på soffan osv och satt honom vid klösbrädan/kattställningen där han får klösa varje gång han klöst fel utan resultat men nu för någon vecka sedan började vi med att ge en godis varje gång samtidigt vi satte honom där och klöste och nu har han börjat frivilligt klösa på ställningen då han vet att han får en godis efter:) du kanske redan provat denna metod å inte hjälpt men tänkte iaf berätta att det börjar funka för mig med den katten :)

Upp till toppen
Annons: