Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 717 ggr
Relo
9/15/14, 10:26 PM

Kattungar som blivit sjuka av 1:a vaccin sprutan

Är det någon här som varit med om att samtliga kattungar blivit sjuka några dagar efter vaccinering? 

Mina  kattungar vaccinerades i torsdag och igår blev 2 dåliga , det visade sig först med att dom haltade på ena frambenet och sen fick hög feber 40,1, Ringde då veterinären som sa att jag kunde ge dom 1/8 dels Rimadyl som jag hade till hundarna. Dom blev då bättre och mycket piggare idag med . Men då börjar dom andra 2 halta och få feber så ringde veterinären igen så fick Metacam utskrivet som jag ska ge dom nu i en vecka .

Annons:
Amoz
9/15/14, 10:40 PM
#1

Har inte personligen varit med om det men känner folk som har. Ser numera till att använda dött (eller halvdött?) vaccin till kattungar i stället för levande. Har en äldre katt som alltid blir hängig av vaccination (men inte till den grad som vissa kattungar). Vaccineringen är ju ändå en liten del av sjukdomen som de är tänkta att kunna klara men alla är olika.

[Annamaja27]
9/15/14, 10:45 PM
#2

Bra att du anmäler till veterinären. De ska anmäla vidare om biverkningar av medicin

Thaeri
9/16/14, 4:40 AM
#3

Vaccin är ju trots allt virus som man ska bilda antikroppar mot, men i försvagad eller avdödad form, så om man får milda symptom på själva sjukdomen är det inte helt konstigt.

Men sen består ju inte vaccinet enbart av viruset, så man kan reagera på de andra grejerna i cocktailen också.

Frågan är nu om problemet var viruset eller hjälpämnena?

Upp till toppen
Annons: