Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2183 ggr
madebyinferno
9/14/14, 1:53 PM

Katt som inte vill dricka vatten!?

Ska ta hand om ett par upphittade kattungar som för tillfället är hos ett jourhem. Var och kikade på dem idag och fick då reda på att ena vägrar dricka vatten så de fick ge den kattmjölk vilket den gillade. De är upphittade ute när de var rätt små och nu ca 13 veckor så de har haft en tuff start i livet. Har ni någon teori varför den inte vill dricka vatten? Ska jag köpa kattmjölk i affären åt den eller royal canins mjölkersättning???

Annons:
Rumblebee
9/14/14, 1:57 PM
#1

Kattmjölk är bara bortkastade pengar. Bättre med vanlig laktosfri mjölk. Bäst är om katten lär sig att dricka vatten. Kanske prova att spå ut mjölken med vatten. Först lite grann och sedan gradvis öka mängden vatten . Du kan ju prova att erbjuda rinnande vatten, med hjälp av en vattenfontän. Blötmat är även väldigt bra att ge för ett ökat vätskeintag.

Maria
9/14/14, 2:03 PM
#2

Jag har en katt som är 12 år och jag har aldrig sett honom dricka. Han får bara blötmat och jag blandar dessutom i lite extra vatten för att han ska få i sig vätska.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lilyz]
9/14/14, 2:03 PM
#3

Katter har dålig törstreflex så många katter kan behöva lite hjälp på traven, tex vattenfontän kan hjälpa. Annars är blötmat bra för att få i dem vätska, blanda gärna ut med lite extra vatten så lapar de nog i sig. 🙂

madebyinferno
9/14/14, 3:32 PM
#4

Okej, så det fungerar med laktosfri mjölk? Jourhemmet har försökt spä ut kattmjölken men då nobbar han den, funderar på om det är deras vatten han inte gillar… har ju inte sett om han dricker vårt än. Övriga katter här hemma dricker iaf vårt vatten. De kommer få både torr och blötmat och en vattenfontän har jag varit sugen på länge, kanske är dags att investera i en sådan nu då…

kattöga
9/14/14, 3:36 PM
#5

Min mammas katt får laktosfri mjölk som hon ibland blandar ut med vatten. Katten vägrar att drivcka vatten.

Mina katter dricker vatten men får ändå lite extra ljummet vatten i sin blötmat. Det verkar dom till och med tycka mycket om! Jag tror att vattnet får smak av kattmaten och såsen eller gelén i maten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Vifyra
9/14/14, 4:08 PM
#6

När våran hankatt hade varit försvunnen i 12 veckor och hade gått ner mycket i vikt gav vi honom kattmjölk/laktosfri mjölk i början för vi skulle skämma bort honom. När vi sedan efter någon dag gav honom vatten ville han inte dricka det. Då kom vi på att man kunde lägga torrfoderbitar i hans vattenskål och gissa vem som började dricka vatten då :) Lycka till med kattungarna

Annons:
sagan
9/15/14, 11:30 AM
#7

Om katterna äter blötmat så ge dem bara det. Finns egentligen inte något som är bra med torrfoder enligt mig. Ge kissarna en kycklingvinge, rå, så de har något för tänderna nån gång då och då.

En katt som äter uteslutande blötfoder dricker ytterst sällan vatten. Kan ju bero på det hos jourhemmet.

madebyinferno
9/15/14, 11:53 AM
#8

@ #7 Vilket märke av blötmat anser du vara bäst? Och varför är inte torrfoder bra? Ger mina stora katter mjau torrfoder och blöt mat samt vatten såklart. Blötmat får de på fm och em men torrfodret är det fri tilgång på. Upplever att de föredrar det torra.

Rumblebee
9/15/14, 1:30 PM
#9

I stort sett vilken blötmat som helst som innehåller animalier och vatten är bra. Mjau och Bozita rekommenderas ofta. Kostar cirka 11-13:- per burk/tetra . Och så kan ju priser som alltid variera :) Att torrfoder inte anses som bra är dels för att det oftast innehåller spannmål och en massa vegetabilier. Vilket är något en katt inte behöver och dessutom riskerar dom att bli tjocka av spannmål med tanke på alla kolhydrater. En annan sak är även att torrfoder absorberar vätska, och dricker man dåligt vilket katter generellt gör så ökar risken för urinvägsproblem.

sagan
9/15/14, 2:16 PM
#10

#8 Rumblebee förklarar det bra i #9

Upp till toppen
Annons: