Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1455 ggr
.m.m
9/12/14, 8:30 AM

Djurskyddsfrågorna

Hur kommer det sig att Sverigedemokraterna är det enda parti som tar i djurskydds/djurrättsfrågor av alla partierna? De vill skärpa brottslagar runt detta och skärpa straffen. Inget annat parti tycker det ens är värt att nämna. Varför?

Annons:
Wellcraft
9/12/14, 8:38 AM
#1

Det är ett riktigt bra vis att fiska röster på, samt gör att dem ses som snälla & oskyldiga när de värnar om de stackars djuren.
Kan inte komma på någon annan anledning, det känns lustigt att dem hatar människor men älskar djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Uppkatten
9/12/14, 8:44 AM
#2

Håller inte med om att SD skulle värna om djuren mer än andra partier gör. Vad partierna tycker i ett antal djurfrågor framgår bl a i Djurens Rätts Valspecial.

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=3pzkpzqt

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

.m.m
9/12/14, 8:47 AM
#3

Här fiskas ingenting. Men jag vet att det haglar runt dem. Det är inte det detta gäller. Frågan gällde varför de andra partierna inte ser vill ge detta en enda tanke? Det är mycket prat om klimat, men inget om natur och djur. De kommer aldrig ner på individnivå med de frågorna. Jag vet att det finns människor som röstar på dem enbart pga detta. Om det är bra eller dåligt kan man diskutera. Jag ser inget människohat.

.m.m
9/12/14, 8:48 AM
#4

#2. Det var det de sa på tv4 alldeles nyligen. Sitter och tittar på det, att SD är det parti som tar upp djurffrågor. Ska titta på din länk.

Uppkatten
9/12/14, 8:50 AM
#5

SVEKATT har i sin tur ställt frågor till partierna när det gäller kattfrågor.

http://www.svekatt.se/index.php?ID=36&nyhet=49

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wellcraft
9/12/14, 8:51 AM
#6

Jag får hem djurskyddets tidning varje år. Jag kan säga att många partier värnar om djurrätt, mer än SD verkar göra.
Deras svar var mestadels "vi har ingen politik för det ännu" , "det har vi inte diskuterat" till frågorna som ställdes.
Men SD är nog det mest skummaste partiet. 
Bl.a socialdemokraterna, miljöpartiet, F! & vänster hade en del bra svar, som de faktiskt hade diskuterat & hade politik för.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
.m.m
9/12/14, 11:09 AM
#7

#6. Jag hoppas du har rätt med de andra partierna. Det låter bra att vissa individer inom partierna diskuterar detta. Men hur kommer det sig då att inga andra partier har detta med i sina manifest? Finns det risk för att det bara är snack helt enkelt, eller att det är någon som talar för detta inom partiet, men inte blir hörda när det väl är dags för lagändringsfrågor?

Silvestris
9/12/14, 11:27 AM
#8

Har du missat att det inför detta val har bildats ett nytt parti som heter Djurens parti?

Sedan har Mp alltid starkt profilerat sig inom djurskydd. Miljö och djurskydd har alltid varit deras hjärtefrågor. De driver djurskyddsfrågor konsekvent i Riksdagen hela tiden. Inte bara veckan innan valet. Måhända har de inte riktat fokus dit just i år, men det ligger som fundament i hela partiets ideologi. F! har också en uttänkt djurskyddspolitik. Likaså V. Det var S, V och Mp som drev igenom Djurskyddsmyndigheten. Det var Alliansen som stängde den. Det var S, V och Mp som var millimeter från att driva igenom en lagstiftning som ger minkarna en dräglig livsmiljö. Det var Alliansen som tyckte att det var viktigare med jobb än med minkar som lever okej liv.

Det kan vara så att du inte är tillräckligt insatt. Vad har SD rent praktiskt gjort för att utöka djurskyddet? Vad har de åstadkommit under den tid de har suttit i Riksdagen? Vad har de skrivit för motioner på området? Att skärpa straffen leder inte till något förändring i praktiken så länge allt annat fortsätter som vanligt dvs. så länge djurskyddet är lågprioriterat. Så länge Länsstyrelsen inte har tillräckligt med resurser för att utöva sitt arbete bra. Så länge som polisen inte utreder djurfall. Så länge som domstolarna fortsätter att döma ut minimistraff om de ens fäller.

Skärpta straff är ren och skär populism. Någonting som alltid tilltalar vissa i samhället. Något som låter bra. "Nu ska vi minsann göra någonting" men i praktiken så har ju skärpta straff inte någon brottsförebyggande effekt så vill man minska brottsligheten är det fel väg att gå.

.m.m
9/12/14, 12:37 PM
#9

Det är definitivt så att jag inte är tillräckligt insatt. Det är ju därför jag tar reda på mer. Ett sätt är att höra vad andra människor har för erfarenheter. Ett av de ställen att göra det på, är här. Ett annat är som nämnts TV4 där SD var de enda som förespråkade djurfrågor i sitt manifest.

Djurens parti tar jag på allvar när de har en större helhetssyn på hela samhället.

Läs SD:s manifest, sen är tolkningen fri. Anledningen till att deras förslag inte går igenom , är just för att de andra partierna inte visar sig intresserad av just dessa frågor.

Silvestris
9/12/14, 12:45 PM
#10

#9

Jag har läst SDs hela partiprogram så jag har en god bild av vad de står för och vad de vill. Anledningen till att SDs förslag inte går igenom är för att de inte får stöd av andra partier. Det betyder inte att andra partier inte är intresserade av frågorna. Det betyder att man vill angripa problemet på ett annat sätt eller kanske finansiera på andra sätt.

Jag försöker hålla mig informerad året runt, inte bara veckorna innan valet. Detta för att få en bra helhetssyn på vad partierna arbetar för. Ta dig gärna tid att titta på interpellationsdebatterna i Riksdagen någon gång ibland. Det är väldigt intressant.

.m.m
9/12/14, 1:20 PM
#11

#10. Vad bra då är vi två.

Om de andra partierna endast hade haft för avsikt att undvika samarbete med SD, så hade de kommit med egna förslag inom området, vilket ju inte verkar vara fallet.

Jag tittar på riksdagsdebatterna emellanåt. Håller med att det är mycket intressant.

Silvestris
9/12/14, 1:55 PM
#12

#11

Det är inte givet att alla partier arbetar med alla frågor parallellt med varandra. Därför är det mycket möjligt att ett parti kommer med en motion som handlar om område X i januari och ett annat parti lägger en i oktober. Ibland har vissa områden redan stötts och blötts och partier anses att saken för tillfället är "utagerad" och lägger därför ingen energi på det området. Ska man ta ett exempel så kan vi ta halalslakt och SD. SD orerar vitt och brett (jag vet inte om de har motionerat om det) om att halalslakt ska förbjudas. Det är ett fullständigt onödigt förbud. Vi har halalslakt i Sverige som sker enligt svensk lag, varför ska den slakten förbjudas? Bara för att slaktaren är muslim? Bara för att djuret vänds i en viss riktning? Exakt vad är det som är plågsamt för djuret med svensk halalslakt? Eller förbjuda importerat halalkött eftersom det faktiskt kan komma ifrån riktigt plågade djur. Då tar man inte hänsyn till att EU inte skulle tillåta detta (gentemot iaf EU-länder). Sverige skulle vitesbeläggas som lägger upp olagliga handelshinder. Visst, vi skulle kunna införa ett importförbud mot t.ex. halalkött från Nya Zeeland. Då kommer dock en annan fråga upp, varför ska vi då bara angripa halalkött? Varför inte angripa allt kött som produceras på ett sätt som inte produceras enligt svensk lagstiftning? Den riktningen tar Mp. De arbetar bl.a. aktivt i EU-parlamentet för att höja djurskyddet och faktisk agera mot den (enligt även EU) olagliga köttproduktionen som pressar ner priserna (t.ex. dansk fläskproduktion). Man använder sig av de faktiskt praktiskt möjliga vägar som finns att gå. Detta låg de på hårt med inför EU-valet, se här.

Vad gäller skärpta straff så intar Mp, F!, V och kanske S att det inte är så vi bäst bekämpar brottslighet. Därför är det givet att de inte kommer motionera om skärpta straff. Däremot kan det vara så att de kontinuerligt arbetar för att den lagstiftning vi har faktiskt ska tillämpas och det är ett väldigt brett arbete. Det är t.ex. så Mp vill stärka dagens djurskydd. Genom att först och främst tillämpa den lagstiftning vi har, vilket tyvärr inte alltid sker.

[Emma--]
9/12/14, 4:40 PM
#13

Jag röstade på MP som jag tycker oftast är i topp inom djurpolitiken. Blått är inte ens ett alternativ. Läste en artikel där SD skröt om att de tar djurskydd på störst allvar av alla partier och att dom hade en heltäckande djurpolitik . Några frågor senare så blev SD:s svar "det är inget vi har diskuterat ". Så heltäckande var den. .. dom har knappt haft någon djurpolitik innan heller. Men dom vill väl försöka locka väljare.

Annons:
.m.m
9/12/14, 6:16 PM
#14

#13. Källa?

[Emma--]
9/13/14, 10:43 PM
#15

#14  Här http://www.djurskyddet.se/media/159677/nr%203%202014_s10-15%20enkaten%20uppslag.pdf

Sen kan det ju också vara intressant att se att dom inte ens svarar på om dom skulle verka för en ny djurskyddslag utan svarar istället att dom har ett eget djurskyddsprogram.

.m.m
9/16/14, 7:43 PM
#16

Jag är nöjd med deras svar med undantag av sista frågan. Hoppas de kan få igenom att vi får djurpoliser i Sverige, det behövs.

[Emma--]
9/16/14, 8:40 PM
#17

#16 Ska bli spännande att se om det ens är något dom kommer försöka ordna nu. Dom svarade ju inte på vad dom kommer att driva under kommande mandatperiod utan svarade lite luddigt om att dom bland annat föreslår det du skriver om. 

Nu är ju SD inte partiet för mig, men är inte så imponerad över helheten på deras djurpolitik. Och sen tycker jag inte dom ska sitta och säga att dom tar det på störst allvar av alla partierna och att deras program är heltäckande när det tydligt inte är det. 😛

Upp till toppen
Annons: