Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 7769 ggr
blondiie
9/7/14, 1:17 PM

katter i en tvåa?

Undra hur många katter lagen eller ni tycker är ok i en två på 55 kvdrat? Har just nu mig, pojvännen, en amstaff samt 4 kattungar. Varav en ska jag försöka hitta nytt hem till.

Annons:
[Juel70]
9/7/14, 1:22 PM
#1

Man brukar säga (Har jag hört)  inte fler djur än antal rum.  2 rum= två djur.

blondiie
9/7/14, 1:24 PM
#2

De har jag aldrig hört :o men finns de ingen lag där de står? Känns mysko att de inte står på jbv…

[Murvel]
9/7/14, 1:27 PM
#3

Lagen säger väl max 7 katter utan tillstånd? Eller är det rent av nio?

Det finns många som har fler än två djur i en tvåa. Hundar exempelvis ska ju inte motioneras inne så där ska de främst "få plats". Med katter handlar det mer om huruvida katterna kan trivas tillsammans eller inte. Trivs de tillsammans så kan de bo rätt tätt, så länge det finns plats där de kan vara enskilt, plats för att hoppa, leka, klättra och klösa

[[Rabbitsforlife]]
9/7/14, 1:36 PM
#4

Vi har en katt i ett hus på 52kvm och jag tycker absolut inte att det är för litet för henne, allt handlar om vad man gör med ytan  man har. Vi har även funderingar på att skaffa en eller två katter till för att våran tjej ska få sällskap och lekkamrat och jag ser absolut inte att storleken på vårat hus skulle vara ett hinder för det. Allt handlar som sagt vad man gör med ytan man har och man ser till att alla katter har möjlighet att leka, ligga högt, klösa och har möjlighet att komma undan och få vara ifred om dom vill.

blondiie
9/7/14, 1:39 PM
#5

Okej. Ja mina katter gillar varann och dom kom ganska snabbt. Men innan de är klart här hemma ska dom ha ett lite större klösträd samt ett sånt hus där dom har kattlåda och mat. Samt en drös med leksaker och oss som kan roa dom så klart :)

Jassan
9/7/14, 1:45 PM
#6

9 katter får man ha, sen måste man söka tillstånd om man vill ha fler katter.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/skotselrad-for-dina-djur/Pages/overgivna-och-forvildade-katter.aspx

Men hur stort eller litet hemmet ska vara kan jag inte se, det står om mått först när man ska förvara katter, som tex i katthem. Kanske nån annan vet ?

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

https://jazzans.wordpress.com/

Annons:
blondiie
9/7/14, 1:50 PM
#7

De va ju samma som för mig. Men jag tycker ju att de måste finnas någon lag om minsta utrymme eller nå även om de är i ett hem :/

[Emma--]
9/7/14, 7:05 PM
#8

Det finns inga regler förutom just det som står under förvaringsutrymmen i #6.
"Utrymmen där katter hålls samt rastgårdar ska vara minst 6 kvadratmeter. Ytan ska vara minst 2 kvadratmeter per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 meter. Rastgårdar får gärna vara större men aldrig mindre än dessa mått.  "

 Men dom ska kunna vara ifred om dom vill, det ska finnas tillräckligt med liggplatser, gömställen osv. Det handlar mest om hur miljön du skapar till katterna inomhus blir än ytan i sig. Det går ju att bygga massor på höjden så att den totala ytan blir större.

Fridaaaa
9/7/14, 8:41 PM
#9

Bor i ett litet hus på 50-55 kvm, har 2 katter, 2 hundar & marsvin inomhus, fungerar utmärkt och alla har gott om yta att röra sig på. Nu är visserligen mina utekatter också men inga problem alls när de är inne.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rafflan
9/8/14, 11:09 PM
#10

Bodde förut i en 2:a med 3 katter och 2 små hundar + jag och min sambo. Funkade jätte bra, men katterna och hundarna kommer även väldigt bra överrens :)

sagan
9/10/14, 12:26 AM
#11

Så länge du har en kattshushåll fungerar det bra med så många katter som man får ha så långe de fungerar bra tillsammans. Dock inom rimliga gränser för hur många kvadratmeter man bor på. Men du kan utan problem ha fler än två. Har du flerkattshushåll är det svårare. Då bör varje katt ha egen matplats, toalåda och revir.

Evelina!
9/10/14, 9:39 AM
#12

Jag bor i ett hus med två rum och kök, har fyra katter, men de kan gå ute som de själva vill. Hade aldrig haft så många katter om jag bodde så till att de inte kunde gå ut. Då hade jag nog inte haft någon eftersom jag har dem främst för skadedjursbekämpning.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

blondiie
9/10/14, 1:32 PM
#13

Ja jag har ju väldigt högt i tak så kan ju bygga på höjden :) mina katter verkar trivas bra dom springer och busar och de får dom plats att göra.

Annons:
Saffran0Spice
9/10/14, 5:35 PM
#14

Bor i en tvåa med 1 hund, 2 katter + 3 akvarium utan problem ^^
Nu ska vi ioförtjej flytta till en gigantisk 3a, men har bott mindre än nu och minus hunden utan problem innan =)

Proktologi
9/11/14, 11:21 PM
#15

har 2 hundar och 5 katter i en stor 3a på 80kvm.

Så länge katterna får aktiveras (innekatterna) och hundarna får promeneras tillräckligt om dagen så att man uppfyller individens behov så är det ingen fara.

www.cuntcat.blogg.se  //kattblogg// ~pågående tävling~

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Proktologi
9/11/14, 11:21 PM
#16

du får enligt lag ha 9 katter i en lägenhet. men du bör söka tillstånd om du har fler.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Fridaaaa
9/12/14, 9:32 AM
#17

#16 Fast beror på hur stor lägenheten är. Och man måste söka tillstånd om man ska ha fler än 9 katter oavsett hur man bor.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Proktologi
9/12/14, 1:04 PM
#18

Tyvärr så får du ha 9 katter i en 1a. Så länge dom mår bra och får den vård. Jag jobbar inom ämnet.. Så.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Fridaaaa
9/12/14, 3:21 PM
#19

#18 En 1a säger ingenting hur stor lägenheten är, en 1a kan vara större än en 2a t.ex. är det jag menar, det säger inget om boytan. Men oavsett om man bor i hus eller lägenhet måste man ha tillstånd om man ska ha fler än 9 katter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bjallstal
9/12/14, 6:18 PM
#20

Jag har en katt och en liten hund(CCD PP) i en tvåa på 46 kvadrat. Katten var nte planerad utan slängd till min moster under avlivningshot, men fungerade inte med hennes nuvarande katter och hund. Så han fick flytta till mig och min lilla vovve :) fungerar utmärkt :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Proktologi
9/15/14, 12:33 PM
#21

#19
Ja det är det jag menar. men även om du bor i en studentlägenhet på 19kvm så FÅR du ha 9 katter.
Annars måste du söka tillstånd.

Tillstånd för katt/hund behövs:

  • Vid användning av katter/hundar i yrkesmässig verksamhet.
  • Vid hållande av 10 eller fler katter/hundar som är äldre än 12 månader. Med hållande menas att ha hand om egna eller andras katter/hundar.
  • Vid uppfödning av 3 eller fler kullar per år.
  • Vid upplåtande av 3 eller fler katter/hundar per år. Med upplåtande menas verksamhet där du mot ersättning lånar ut katter/hundar.
  • Vid försäljning av katter/hundar från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning.
  • Vid försäljning av 3 eller fler katter/hundar per år från annans uppfödning.
  • Vid förvaring eller utfodring av 4 eller fler katter/hundar. Med förvaring och utfodring menas verksamhet som innebär att samtidigt och regelbundet antingen ta emot andras katter/hundar mot ersättning, ex. katt-/hund- dagis/pensionat, eller ta emot katter/hund i syfte att förmedla dem.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Jessicahagstrom94
9/15/14, 2:48 PM
#22

Vi ska flytta till en tvåa och har två katter, alldeles lagom tycker jag :)

blondiie
9/16/14, 4:50 PM
#23

Tack alla för svar :) tror jag är alldeles för inne på de här med hur många råttor man får ha hur stor bur så de är därför jag tyckte de va konstigt att de inte fanns samma för katter :p

Katthemsmatten
9/16/14, 4:58 PM
#24

Katter jobbar inte så mycket med kvm utan kbm. Dvs det är en fråga om hur man kan anpassa sitt boende för att katten ska kunna hitta spännande ställen att utforska, höga platser att ligga på osv. 60 kvm utan höjdskillnad är tråkigare för en katt än 20 kvm där man skapat olika nivåer och gömställen. 

Jbvs riktlinjer om antal kvm och takhöjd ger en fingervisning om vad man minst bör ha för kortare boende. Det är inte något regelverk för hur man som privatperson får hålla katt. Utom då att det är en gräns på antalet djur innan man behöver ett §16 tillstånd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
9/16/14, 6:23 PM
#25

Ang katter per antal rum
I en 2 är det väl oftast 2 rum, 1 hall, 1 kök + 1 badrum = 4-5 rum, så då kan man ha 4-5 katter där om man ska räkna så och det känns ganska logiskt ;)

Zandrama
9/16/14, 9:28 PM
#26

Själv har jag två katter och två illrar i våran 2,5:a på 70 kvm och vi ska flytta till en 2:a på 56 kvm i början av Oktober.
Men har ju planerat inredning och aktivering för alla :) Samt att balkongen ska nätas in så att alla djuren kan ha tillgång dit :D

//Belinda aka Zandrama

Upp till toppen
Annons: