Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 585 ggr
Medbh
2014-09-01 10:18

Bortstött för tidigt - beteendeproblem

Min bengal Abbes mamma stötte bort honom för tidigt, vilket har gett upphov till en hel rad beteendeproblem. Abbes förra ägare har lyckats rätta till de flesta, men många kvarstår.

Abbe är nästan 2 år gammal och väldigt beroende av mig. Han är ganska mesig av sig och blir lätt skrämd, och då förväntar han sig att jag kommer och tröstar honom.  Han blir avundsjuk om min pojkvän får för mycket uppmärksamhet, och jag kan sällan gå på toa utan att han sitter utanför badrumsdörren och skriker. Det går bra att lämna honom själv på dagarna, men när jag är hemma förväntar han sig att hela min uppmärksamhet ska gå till honom. Ibland känns det som att jag har en 3-4 åring hemma…

Jag tänker att det vore bra om Abbe kunde knyta an till någon annan än mig så att han inte känner att han behöver mig hela tiden. Därför funderar jag på att skaffa en till katt. Finns det någon här som har erfarenhet av för tidigt bortstötta katter och hur de beter sig i förhållande till andra djur? Kan en till katt vara en bra lösning? Och i så fall - borde den vara äldre eller yngre än Abbe?

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-01 10:26
#1

Jag hade en katt med liknande problem, en kattunge gjorde att han ''växte upp'' över natten och tog på största allvar på sig mamma/pappa rollen.
Nu är detta individuellt, men är ni sugna på en katt till skulle jag rekommendera att testa - blir det inte lösning på problemen så kommer katten åtminstone få en vän att vara med =)

Niiinah92
2014-09-01 10:32
#2

Min kille är superbra med andra katter och tar gärna de som behöver trygghet under sitt "beskydd" även om han är en stor retsticka mot dem som tror sig stå över honom hihi

Upp till toppen
Annons: