Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 839 ggr
Isvind
2014-08-31 12:31

Hur agera med ny katt?

Hej! Det var längesedan jag hade katter och på ett sätt vill jag dumförklara mig själv. :D men jag känner mig så osäker! Har en ny katt från katthem (så givetvis kastrerad), som mår bäst som ensamkatt. Jag min dumme sate glömde köpa feliway, men ska göra det imorgon. Han jamar och jamar och jamar. Har ätit och även busat lite, går på lådan duktigt. Men i övrigt bara jamar, vid samma ställe med få pauser. Men jamar inte när han får uppmärksamhet. Jag vill förtydliga att jag inte på något vis känner mig uppgiven, jösses, jag har ju bara haft katten i knappt två dagar, utan som sagt känner jag mig osäker! Vad kan jag göra? Ignorera? Ska jag ge honom uppmärksamhet? Den kanske dummaste frågan av alla: jamar han så för att han är osäker och rädd? Han jamar vid fönstret men han har varit en innekatt lääänge så kan inte tänka mig att han jamar för att han vill ut? Men det är väl osäkerhet för det nya hemmet och att lämna det gamla? Jag känner mig så elak när jag ignorerar jamandet. :O Ska som sagt köpa feliway imorgon, det kanske underlättar, men lite hjälp tills dess skadar ju aldrig. :)

Annons:
[inanna56]
2014-08-31 18:24
#1

Du kan ju alltid ringa katthemmet som du köpte katten ifrån, kanske kan du få råd därifrån. Jag skulle ge katten mycket uppmärksamhet den första tiden och absolut de första dagarna i det nya hemmet. Kela, leka och prata med katten, visa vänlighet och kärlek. Däremellan skulle jag ignorera katten om det är så att den verkar må bra för övrigt.

Mina katter jamar ibland, ibland uppmärksammar jag katten, ibland ignorerar jag den, beroende på situationen. Komma till ett nytt hem är alltid jobbigt och kanske jamandet beror på att den känner sig orolig. 

Att ibland ignorera när katten jamar tycker jag kan vara nödvändigt för att inte få katten att fastna i ett dåligt beteende. Ex. brukar min ena innekatt ibland lyckas smita ut i trapphuset , vilket är väldigt spännande, sedan vill hon ut dit igen och sätter sig och jamar vid dörren, då ignorerar jag för annars förstärker jag bara hennes beteende, ignorerar jag så slutar hon efter ett tag. 

Lycka till med din nya katt!

Upp till toppen
Annons: