Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 950 ggr
Niiinah92
2014-08-30 22:38

Tidig kastrering

Har en fråga gällande tidig kastrering, det jag hittat är från 2009 och jag undrar om det kommit fram något nytt inom forskningen ang. tidig kastrering sedan dess? 

Tidig tänker jag på från ca 12 veckors ålder, får mycket mothugg bara man nämner att man kan kastrera från den åldern och folk tycker man är galen rent ut sagt och andra mindre trevliga saker.

Annons:
Linika
2014-08-30 23:16
#1

Jag kastrerade min grabb vid 4 mån ålder. Hade gjort det tidigare om jag haft tid och möjlighet :p Jag hittade inte något om att det skulle vara farligt att kastrera tidigt när jag kollade runt kring det när han skulle kastreras 🙂

[Djupdal]
2014-08-30 23:23
#2

Har inte hört talas om att något ändrats sedan den där sammanställningen 2009, utan den forskning som finns säger fortfarande att det bara är fördelar med att kastrera tidigt. Du får väl fråga dem som ifrågasätter den vad de hört sedan dess. ;) Den gamla rekommendationen på 6 månader som veterinärerna arbetat och fortfarande arbetar efter kommer att tas bort. Veterinärförbundets normgrupp, som utformar rekommendationerna, har enligt protokollen som finns på veterinärförbundets hemsida diskuterat det här ett ganska långt tag, men hittills verkar det nog ha varit mera prat än verkstad. Så här står det i protokollet från senaste mötet 5 maj: "Kastration av hund och katt Kastration av hund och katt är en annan fråga som normgruppen för närvarande arbetar med. Gruppen är enig om att den nuvarande åldersrekommendationen på sex månader för kastration av katt inte har vetenskapligt belägg och därför ska tas bort. Vi diskuterade kring att behovet av att kunna kastrera tidigt är större för katt än för hund, då problemet med oönskade individer främst gäller detta djurslag. Ett potentiellt problem med tidig kastration av kattungar kan vara risken för kattpestsmitta då maternell immunitet avtar vid nio till tolv veckors ålder och immunitet efter vaccinering inte nås förrän ca tre veckor efter vaccination (som oftast sker vid tolv veckors ålder). Narkos av pediatriska djur har visat sig vara säker i ett flertal studier och är inte i sig en begränsande faktor. För hund bedöms inte behovet av att kunna göra en tidig kastration vara lika stort….."

Scorpio97
2014-08-30 23:31
#3

Jag har bara läst/hört fördelar med tidig kastrering. 

Om jag har nämnt det till familjens bekanta har det dock blivit ramaskri, för man kan ju inte kastrera en katt förrän den blivit könsmogen.. Det är dock folk som ser kastrering som hyfsat onödig oavsett, så jag skulle inte lita alltför mycket på dom.

Om jag skaffar kattungar i framtiden kommer dom kastreras så snabbt så möjligt, beroende på hur tidigt närliggande veterinärer kan göra det. Och eftersom det dröjer några år tills det händer bör dom flesta ha börjat med tidig kastrering då.


//Jessie

Niiinah92
2014-08-30 23:44
#4

En person lästa samma sammanställning och fick ut flera risker och nackdelar med tidig kastrering, Fraktur på epifysslutningen, problembeteende etc. personen räknade upp nackdelarna så ordentligt så jag tror inte nån som läste det kommer kastrera sina katter tidigt.

[Djupdal]
2014-08-31 00:29
#5

Här är en länk, så kan man läsa själv att farhågorna du nämner i princip avfärdas i den där sammaställningen. :) http://stud.epsilon.slu.se/184/3/magnusson_j_090522.pdf

Linika
2014-08-31 11:48
#6

Personen som räknade upp nackdelar kan ju inte ha läst klart sammanställningen o.O

Annons:
Niiinah92
2014-08-31 13:55
#7

#5 en sak som förbryllar mig i den är denna meningen på s.12 

"Bland katter som kastreras innan könsmognad verkar dock risken vara större för att de blir mer rädda för främlingar och mer benägna att gömma sig"

ses inte det som en negativ effekt? och hur går det ihop med meningen innan? 

”Man såg också att de båda grupperna med kastrerade katter var betydligt mer tillgivna mot observatören jämfört med de okastrerade katterna.” s.12

observatören är en främling väl?

Silvestris
2014-08-31 15:29
#8

Ja, det finns senare forskning än så. Sök på Google Scholar. Bl.a. finns denna beteendestudie på 800 katter som inte visar på några signifikanta skillnader i beteendeproblem mellan tidigt och konventionellt kastrerade katter.

Upp till toppen
Annons: