Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1750 ggr
[solhavre]
2014-08-30 19:23

Kattproblem

Vad gör jag för att katter inte ska krafsa i mitt land.

Annons:
Kattmamman45
2014-08-30 19:26
#1

Är det din katt eller eller någon annans? Vad är det för land?

Linika
2014-08-30 19:46
#2

Hägna in eller sätt upp rörelsekänsliga lufttryck/sprinkler annordningar som uppmuntrar katterna att inte ta sig in i ditt land.

Rumblebee
2014-08-30 20:35
#3

Vet du vem som äger katterna så tycker jag stt du ska prata med dom . Tycker det är dumt att du ska behöva betala för att hålla deras katter borta.

Kattmamman45
2014-08-30 21:09
#4

Det är inte så lätt att inhägna oavsett vems katter det är för det är dels svårt att få snyggt, dels svårt att få det tillräckligt högt och dels blir svårt att hålla ordning på gräs och ogräs runt om. Det kan också bli dyrt.

Är det ett grönsaksland kan man täcka hela landet med täckväv till plantorna blivit väl etablerade för då kan man ta bort den. På sensommaren när det blir risk för frost kan man täcka landet igen för att skydda frostömma grönsaksplantor som bönor, majs, fänkål. Täckväven klarar att hålla några minusgrader borta från plantorna. Täckväven är 4 m bred och kostar 12 kr/m. Man håller den på plats genom att lägga stenar runt om på varannan meter ungefär. Den ska ligga löst så att plantorna får plats att växa. När man inte använder väven ska man vika ihop den och lägga den mörkt så håller den i rätt många år.

Om det är stora grönsaksplantor som kål kan man fråga någon rörmokare om att få skräpbitar av drygt 1 dm grova avloppsrör. Sedan sågar man rören i bitar på 15-20 cm och sätter dem över kålplantorna när man just satt ut dem. Det går också bra på purjolök, fänkål mm. Rören skyddar plantorna både mot katter samt väder och vind. När plantorna vöxt till sig tål de katter och man tar då undan rören.

Jag har erfarenhet av det som föreslagit för jag har haft mycket stora grönsaksland, 400 m2 i många år och samtidigt katter. Nu kör jag i mindre skala men det fungerar bra nu med.

Är det någon annans katt kan ju ägarna betala både täckväv och hela längder av avloppsrör samt skaffa kylskåpshyllor.

[solhavre]
2014-08-31 08:50
#5

Det är andras katter hjälper inte att prata med ägarna förstår inte mitt problem. Och köpa en massa för att hägna in blir väldigt dyra har stora land.

Kattmamman45
2014-08-31 09:24
#6

Är det grönsaksland? Om det är ett grönsaksland kan få vissa vinster med täckväv oavsett katterna. täckväven fungerar lite som ett växthus och det blir lite varmare under det än utanför. Hur stort är landet?

Fast har man katt måste man ta fulla ansvaret för vad katten kan ställa till med. Eftersom jag har ett gäng katter själv vet jag mycket väl att katter tycker att ett nygrävt grönsaksland är en utmärkt toalett.

Annons:
[solhavre]
2014-08-31 13:26
#7

Är det någon som provat kattskrämman som avger ett ljud som katten inte tycker om. Och i så fall vilken är bästa skrämman.

Upp till toppen
Annons: