Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1084 ggr
[Liinda]
8/30/14, 2:25 PM

Åtgärder vid försäljning

Det börjar snart bli dags att sätts ut annons för den lilla kattungen som jag vårdat. Men frågan är hur jag ska göra, han är nu ca 13 veckor och fick sista antibiotika kuren idag. Han behöver ju både chip, vacc och veterinär besiktning innan försäljning det förstår jag. Men hur blir det med ID märkning? Jag vet ju inte vad nya ägaren hade tänkt att han ska heta. Sparar jag pappret och låter nya ägaren fylla i så får ju dom regkostnaden som egentligen jag ska betala och skickar jag in det med mina uppgifter så hur snabbt kan man göra ägarbyte och hur blir det då med kattens namn? Likaså vaccination hur gör jag där? Är det okej att göra första sprutan och sedan uppmana nya ägaren att göra sista sprutan själv? Eller är det för tidigt inpå en infektion att ge första vacc sprutan iallafall? Hjälp mig är ni jättesnälla! :)

Annons:
[Liinda]
8/30/14, 2:28 PM
#1

Och sedan vad är okej att ta för pris på en kattunge som är vacc, chip och vet besiktad. Men som har delvis okänd bakgrund och ett ärr på halva nosen efter en infektion. Han är semilånghårig huskatt.

Honestyisdead
8/30/14, 2:35 PM
#2

Du registrerar katten med ett namn. Sedan heter den det på pappret men ägaren kan ju kalla den precis vad som helst. Så är det alltid när man köper katt eller hund.

cattisa
8/30/14, 4:48 PM
#3

En Huskatt utan stamtavla kan man ändra namn på i efterhand hos SKK och Sverak.  Jag gjorde det i vintras när jag köpte min katt. Det var inga problem.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[Liinda]
8/31/14, 9:46 AM
#4

Okej då vet jag att namn biten inte är något problem då :) Men det andra då? Vacc? Och pris?

Maria29
8/31/14, 9:59 AM
#5

Jag skulle ta betalt för omkostnaderna dvs. vaccin mm.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[Emma--]
8/31/14, 10:20 AM
#6

Tycker du ska ha kvar honom tills han är färdig med allt, så fixa båda vaccinen även om det innebär att han måste vara kvar 4 veckor till. 
Rådfråga veterinär när det är okej att börja vaccinera honom. Han måste ju vara helt frisk innan. 

Skulle utgå från det du lagt ut när du sätter pris.

Annons:
[Liinda]
8/31/14, 9:29 PM
#7

Jag får höra med veterinären när hon tycker det är lämpligt med vaccin då. Att ha kvar honom 1 månad till är något som jag vill undvika OM det går. Dessutom tänker jag att han kanske får ännu svårare att hitta ett nytt bra hem ju äldre han blir? Han är ju 13 veckor nu.

[Liinda]
8/31/14, 9:30 PM
#8

Lägger upp en bild, vad ska jag skriva på Id registreringen att han har för färg?

[Liinda]
8/31/14, 9:30 PM
#9
[Liinda]
8/31/14, 9:30 PM
#10

[Liinda]
8/31/14, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Försöker igen

[Liinda]
9/1/14, 1:06 PM
#12

Någon som vet vad färgen heter?

[Emma--]
9/1/14, 6:26 PM
#13

Tänker bara att katten är ju inte helt skyddad förrän vaccineringen är klar. Det går ju söka efter ett nytt bra hem samtidigt. 🙂

Annons:
[Liinda]
9/1/14, 6:59 PM
#14

Nej det är såklart sant och jag vill ju den lille det bästa, men allt med denna kattunge blev så plötsligt. Var inte ens meningen att den skulle hit, men i all hast fick den flytta hit i väntan på nytt hem och blev sjuk på köpet. Jag har en bebis påväg och har egentligen varken tid, råd eller plats.  Så att den ska bo kvar i en månad undviker jag helst då. Dessutom så har jag fäst mig något för jäkligt i denna lilla, så jag försöker skydda mitt eget hjärta också. 

Försöker iallafall lösa det till det bästa och säljer honom avmaskad, vet besiktad, chipmärkt, och med första vaccination. Så om jag klargör det för köparen att denne måste vaccinera andra sprutan så borde det ju vara okej. 

Har iallafall pratat med veterinären och fått klartecken för vaccinering nästa vecka om infektionen inte blossar upp igen. :)

[Emma--]
9/1/14, 7:01 PM
#15

Hoppas allt löser sig och går bra. 🙂

[Liinda]
9/1/14, 7:08 PM
#16

Tack! :) Det hoppas jag också!

Thaeri
10/14/14, 10:53 PM
#17

Ett hem som är bra på riktigt vill inte ens ha hem sin kisse förrän allt är fixat🙂

Finns undantag, naturligtvis, men det märker du på vilka frågor du får, och vilka av dina frågor de svrar på på ett vettigt sätt.

Hoppas du hittar – eller hittat – ett bra hem till den lille🙂

[Liinda]
10/17/14, 1:02 PM
#18

Nja din första mening håller jag inte riktigt med om. Jag har fått hem mina katter helt utan att något var ordnat och jag fixade allt själv och jag anser mig vara ett bra hem för mina katter.

Jag hittade iallafall ett kanonbra hem åt honom! Dom var här innan vi bestämde oss och hälsade på. Sen ordnade jag allt som skulle göras och dom hämtade några dagar senare, sista vaccinationen gjorde dom själva eftersom deras katt sedan innan ändå skulle vaccineras. Fått uppdateringar och har kontakt med dom ibland och det blev jättebra! 🙂

Upp till toppen
Annons: