Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1379 ggr
choiicho
8/29/14, 10:05 PM

Hane till hona sökes.

Vart letar man om ska hitta en hane att para sin hon med? 

Har en utsökt liten dam som vi skulle vilja ta en kull på innan hon kastreras. Hon är en blandras mellan norskskogskatt, main coon och perser. En riktig liten hårboll. Vi har länge planerat att ta en kull på henne men nu när vi känner att det börjar bli dags insåg jag hur svårt det var att hitta en kille åt henne. 

Vart ska jag leta?

Annons:
choiicho
8/29/14, 10:20 PM
#1

Det ska alltså inte vara vilken som helst. Utan en seriös avelshane som är testad och kontrollerad från någon som håller på med avel.

SannnaH
8/29/14, 10:39 PM
#2

Kan man anta att du då själv testat din hona enligt både perserns, coonens och skogkattens hälsoprogram?

[Emma--]
8/29/14, 11:08 PM
#3

Alla uppfödare inom SVERAK åtminstone får inte bidra till huskattavel.

[Emma--]
8/29/14, 11:31 PM
#4

Men tummen upp för att du ska fixa hälsotest osv. Men fundera lite extra på biten att vi har ett sånt överskott på just huskatter. 

Här finns en artikel om just huskattavel 
http://kattstatus.se/sida70.html

Punkten som heter är seriös huskattavel möjlig är väl den som passar bäst in på din situation, och du får nog räkna med att gå rejält back ekonomiskt. Tyvärr i dagsläget är det inte många som betalar mycket pengar för huskatter när det går att få tag i dom gratis i princip. Katthem brukar ta kring 1000 kr, och många tycker t.o.m det är för dyrt. Och ännu svårare kan det bli om det blir mindre eftertraktade färger tragiskt nog.

Sen får du nog räkna med att få stå och betala hälsotesterna hos hanen också i förväg. 

Som sagt, fundera på den biten i alla fall då det finns så många hemlösa huskatter här i Sverige.

choiicho
8/29/14, 11:45 PM
#5

Ja jag hittade just också den sidan! Väldigt bra och informativ. Jag tänkte just att man ser så mycket blandraser på blocket att det inte fanns några konstigheter med det. Precis som det nämns på sidan. Jag menar katter på landet klarar sig utmärkt att blandas helt vilt. Friska glada katter, lever till 15år. Men den här sidan fick en verkligen att se hela bliden! :)

Tanken var väll inte att jag skulle sälja, eller var inte så petig med att gå i vinst, utan att vi själva ville ha en till katt och helst en unge av våran egna. 

Men jag ska absolut tänka över saken.

[Emma--]
8/30/14, 12:03 AM
#6

#5 Jo tyvärr har det blivit mer och mer blandraser, och i en del fall så är det dom som gör det bara för att tjäna pengar. De som inte tar hälsotester och bara avmaskar ungarna och sen säljer dom dyrt. 

Katter är ju ganska friska allmänt så det handlar mycket om tur om det blir friska katter. Många som tar hand om hemlösa kan nog säga även motsatsen där dom tagit hand om katter som gått fertila, fått ungar och där det tillslut blivit inavel.
Men som t.ex HCM är ju lika vanligt bland alla katter.

Vet en som behöll en kattunge, men kattmamman blev bara mer och mer sur. Trivdes inte längre med sin kattkompis och höll sig bara undan. Finns ju dock de som fixar det hela tiden också. Men kan också vara något värt att fundera på.

Läs massor på kattstatus. Finns nog många timmars läsning 😃

Annons:
Anita N
8/30/14, 12:15 PM
#7

Vilka hälsotester har du gjort på din hona?

Jag har en avelshane men skulle aldrig låna ut den till blandrasavel. Att para bara för att ens katt är söt är som att skaffa barn för att få presenter på mors dag. 

Det finns så mycket mer att ta hänsyn till vid avel. Man går igenom stamtavlor på bägge katterna och kontrollerar inavelsgrad. Passar de exteriörmässigt? Har du tex koll på din katts stamtavla eller är det säljaren som påstår att dessa raser finns i katten?

Glad Skåning

Kattmamman45
8/31/14, 10:06 AM
#8

Det är i princip omöjligt att hitta bra hem till kattungar. Varje gång en katta  tillåts få ungar bidrar det till att öka antalet hemlösingar och vanvårdade katter. Kattan får sannolikt 3-5 ungar och vart ska du göra av dem? Jag försökte för några år sedan omplacera vanvårdade katter men jag har tvingats ta tillbaka flera av olika orsaker. Jag har nu två katter som finns hos en kvinna som tycker om dem men hon vägrar att kastrera honkatten. Hade jag någonstans att lämna dessa katter skulle jag åka och ta dem på en gång men jag har ingenstans att göra av dem.  Hur man än kontrollerar den presumtiva ägarna finns det saker som inte går att kolla och så blir det fel i alla fall.

Jag har sett raskatter hamna hos människor som inte vet hur man hanterar en katt med missskötsel som resultat.

Upp till toppen
Annons: