Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4511 ggr
Saffran0Spice
8/29/14, 10:03 AM

Bygga bur till katt?

Om man bor i lägenhet på första våning och har innekatt, men vill att de ska kunna gå ute i rastgård tex - tror ni en bur byggd av kompostgaller skulle hålla?
Eller skulle de kunna smita ut genom gallren?
Med bur menar jag då en inhägnad med tak tex runt ett fönster (katternas dörr dit), blir en liten gård för 1-2 katter.

- Självklart pratar man med hyresvärden så man får ok först och man säkrar buren noga.

Annons:
Kattmamman45
8/29/14, 10:36 AM
#1

Din tanke är god men man får inte ha katter i bur mer än under transporter och utställningar. En utbyggnad från ett fönster är förstås inte en bur så länge fönstret är öppet. Men gör du utbyggnaden så stor så att det liknar en balkong är det nog en bra idé. Kompostgaller är säkert bra om du fäster varje sektion mellan två cirka 10 cm breda brädor både horisontellt och vertikalt så att det blir stadga i konstruktionen. Enklare vore kanske att använda ett styft nät som du också satte ihop med brädor men då skulle det ju bara behövas vertikala brädor utom längst upp och längst ner plus kanske på mitten. Glöm inte att få det tätt mot marken. Katter som vill gå ut kan göra nästan vad som helst.

Gå till en brädgård och se efter vad som finns i brädväg. Du kan ju ringa först och fråga om de kan hjälpa dig med val av materiel och med att såga bitarna i lagom längder. Min byggaffär är mycket hjälpsamma att såga till och med rätt komplicerade saker och även rätt stora mängder. Fast jag bjuder dem på fikabröd ibland.

Saffran0Spice
8/29/14, 11:33 AM
#2

#1 ja Utbyggnad hade varit ett bättre ordval - för det blir ju inte en bur som till hamster eller transport =)
Tanken är att bygga en utbyggnad från ett fönster så de kan få fri tillgång till gräsmatta när fönstret är öppet, och absolut inte bli utestängda där!

Funderade även som du skrev - med nät och brädor, men tänkte att kompostgaller är lättare att plocka ihop och isär vid flytt, kanske blir lite dyrare men lättare att transportera och ta med sig =)

jollycox
8/29/14, 11:51 AM
#3

Tänkte du något liknande detta? http://www.safekitty.com/IM001340.jpg

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Saffran0Spice
8/29/14, 11:58 AM
#4

#3 Ja precis!
Fast med kompostgaller och högre - ska skissa upp en bild =)

Kattmamman45
8/29/14, 12:13 PM
#5

#3 Den ser ju stadig ut. Även om jag tycker att alla katter skulle bo så till att de kunde vara ute varje dag är ett uterum som på länken otroligt mycket bättre än att bara vara inomhus.

Saffran0Spice
8/29/14, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lite suddigt, men ni kanske ser ungefär hur jag menar =)
Kommer att gå åt 8 kompostgaller och sedan ska jag be en bekant att bygga avtagbart tak i något lätt material - ev kompostgaller till taket också om det bli lättare!

Det ska fästas i fasaden på något sätt, och slås fast i marken med ex tältpinnar eller liknande, är tanken iallafall
(svarta rutan är fönstret)

Annons:
Saffran0Spice
8/29/14, 12:19 PM
#7

Och en klätterbräda eller ställning ska finnas från fönstret ner till marken, så katterna kan gå in och ut säkert =)

Kattmamman45
8/29/14, 12:46 PM
#8

# 6 Men du måste ju ha reglar som på länken ovan för att hålla kompostgallren på plats annars blir det alldeles för vingligt och katten tar sig ut.

Saffran0Spice
8/29/14, 12:48 PM
#9

#8 om man sätter ihop gallren i varandra på flertalet ställen så kommer konstruktionen hålla upp sig självt =)

Kattmamman45
8/29/14, 1:15 PM
#10

#9 Du kan ju alltid försöka. Köp några och försök att göra en konstruktion inne som är lite mindre. Med rejäla reglar blir det också lättare att fästa det hela mot väggen och att få det tätt mot marken.

Saffran0Spice
8/29/14, 1:19 PM
#11

#10 ja de är sant, man kanske kan bygga 1 eller 2 ramar/väggar, så att hela konstruktionen blir i 3-4 delar =)

Kattmamman45
8/29/14, 1:49 PM
#12

#11 Jag menade att du kunde bygga ett testhus och se hur pass rangligt det blir.

Saffran0Spice
8/29/14, 1:59 PM
#13

#12 fattade det, och jag tänkte att det blir ju stadigare med reglar än utan, oavsett om jag testar eller inte ^^

Annons:
[Emma--]
8/29/14, 6:13 PM
#14

Har för mig att jag sett nån som använde kompostgaller för att näta in sin uteplats, ska se om jag hittar det. Minns inte om det var här eller på något att forum.

Upp till toppen
Annons: