Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 527 ggr
Corre77
2014-08-27 22:53

Vikthjälp

Hej!

Har tre innekatter var av två är överviktiga o en normal. Har just nu torrfoder framme jämt. Hur ska jag göra för att de två överviktiga ska gå ner i vit och den tredje hålla vikten? Någon som har smarta förslag?

Annons:
Kattmamman45
2014-08-27 22:57
#1

Ge katterna mat två eller tre gånger per dag medan du övervakar så att ingen stjäl för den andra. Alltså ingen fri tillgång på mat. Mina katter har fått mat två gånger per dag i många år och ser ut att må bra av det. Två är tjockisar som glatt skulle äta upp flera portioner om de kom åt men jag hindrar dem.

Scorpio97
2014-08-27 23:03
#2

Många upplever även att blötmat funkar bättre, och det är rent allmänt bättre än torrfoder. Så jag skulle långsamt fasa in dom på blötmat (börja med en matsked, sen öka långsamt), och ge en bestämd mängd typ tre gånger per dag. Självklart med övervakning så att ingen snor mat.


//Jessie

VildaVittra
2014-08-27 23:09
#3

Se till att katterna har roliga liv, då de precis som människor tenderar att äta för att de har tråkigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Caifig
2014-08-27 23:12
#4

Förutom det som redan har nämnts så aktivera dem mer. Om du ger dem torrfoder så släng ut det över golvet eller skaffa en aktiverings"matskål" så de får jobba för käket. Laserpekare, Da Bird och andra leksaker brukar även vara toppen för att få igång kissar.

Upp till toppen
Annons: