Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 3449 ggr
cattisa
8/27/14, 7:06 PM

Pejl till katt

Är det någon som har erfarenhet av pejl till katt?

Jag ser att Smart-Cat har ett par olika katt-pejler och är nyfiken på om någon har testat. Fungerar pejlen? Blir katten störd av den?

Tidigare har de varit rätt stora och tunga, men nu verkar de ha blivit bättre i storlek. Sändaren i halsbandet väger ca 5 gram. Den ska vara ca 3x2 cm stor och 8,5 mm tjock. Jag har tittat både på Pejlare Plus och på Pejlare Light.

http://www.smart-cat.net/sv/pejlare/

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Annons:
IceJossan
8/28/14, 10:36 AM
#1

Mina päron har såna.

(Jag tror att det är den, det ser ut som den i alla fall. PetCom hette den då(annan återförsäljare)).

De har sina katter med sig ut på båtsemestrarna och katterna springer lösa på öarna och kan enkelt hittas när det behövs. Det är bara terrängen som ställer till det eftersom katterna drar iväg långt i besvärlig terräng. Vi har lokaliserat dem under marken mitt på en liten äng - det var bara till att hitta ingångshålet till den underjordiska gången de befann sig i!

Oslagbart bra!

Man måste bara komma ihåg att byta batteri 1 gång i veckan på en bestämd dag. Sändaren rymmer 1 AAA-batteri.

cattisa
8/28/14, 7:48 PM
#2

#1 IceJossan

Tack för informationen! Det låter bra att det fungerar.

Jag googlade på PetCom och de verkar vara lite större än de jag tittat på - 30 gram mot 5 gram. Däremot verkar de ha mycket bättre räckvidd. Det stod att man kunde pejla in på ca 1,5 km med Pet Com. Med Smart Cats Pejlare light verkar räckvidden bara vara ca 100 - 122 meter.

Hade jag fått önska hade jag velat ha det bästa från båda: En räckvidd på 1.5 km och en vikt på 5 gram!

Jag får fundera vidare. Om någon mer har erfarenhet av kattpejlar är det kul om ni skriver.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

IceJossan
8/29/14, 1:11 PM
#3

Vikten eller storleken har inte varit något som helst hinder för dessa katter. Även en annan familj som vi semestrat ihop med i många år har sån på sin lilla honkatt. Inga problem alls! 30 gram är nästan ingenting, även om 5 gram är ännu mindre. Det ända som är bökigt är antennen - den får man oftast rätt upp i näsan eller in i ögat när man tar upp och kelar med katten ^^,

Räckvidden är mycket viktig, men lita inte på det som står. PetCom ska ha en räckvidd på 1,5km plan terräng men ibland är mottagningen dålig och man får ingen signal ens på högsta styrka om katten är mer än 400meter bort.

Jag skulle inte våga köpa en sändare som har sämre räckvidd bara för att den väger mindre.

cattisa
8/29/14, 6:41 PM
#4

#3 IceJossan

Min katt väger ca 3,8  kg,  och hon är inte så stor. Tror du att det kan fungera ändå? Eller var de andra katterna mycket större?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

IceJossan
9/1/14, 8:25 AM
#5

#4 Ja det är knappast några problem. Som sagt, mina pärons katter är rätt stora men kompisarnas hona är ganska liten, säkert en 3,5kg-katt. Går utmärkt. Ingen av dem är besvärade.

gmyra
10/15/14, 9:11 PM
#6

Jag har pejlare plus (har jag för mig) till mina katter. Batterierna räckte iaf i ett halvår. Har främst använt dem när vi besökt mitt folk så ena katten kunde springa ute själv, och de andra lyckas gå genom väggar.  Det är synd att räckvidden ej är så lång, men mest är det byggnader som är problemet. I samhället vi använt den så gör det ej så mycket, bara gå runt huset och gå längs gatorna så vet man snart var katten är.

Minsta katten väger 3 kg. Har ej märkt av att hon eller de andra bryr sig om sändaren. Isf klagar de i tysthet. :(

Väl investerat, inte minst för att minska sin egen oro att katten råkat blivit instängd i grannens garage bara för att den ej kommit hem på nån timme.  En pejl med en kamera så man kan se i realtid vore ännu bättre. Och mätare som skickar nödsignaler om katten blir skadad, airbag och pistol som skjuter om elak varelse eller bil eller nåt närmar sig. Fast lågt så inte katten får ont i öronen.

Annons:
cattisa
10/15/14, 9:34 PM
#7

Nu har vi provat katt-pejlen någon månad. Den fungerar bra, men jag hade önskat längre räckvidd.  Precis som för #6 gmyra har vi mest problem med att få signal när katten är under eller bakom hus. Räckvidden är max ca 100 meter, men är kortare om det är hus i vägen.

Tyvärr har vår katt fortsatt med besöken i grannbyn ett par kilometer bort - sorktillgången är mycket bättre där. Tack vare pejlen är det nu oftast mycket lättare att hitta henne. 

Det är också skönt att kunna kolla av om hon finns någonstans hemma på gården eller inte. Oftast finns hon ju hemomkring, även om man inte kan se henne hela tiden.

Vi valde en lätt pejl som bara väger ca 5 gram. Den stör inte katten alls, mer än att hon måste ha halsband. Vi håller på att undersöka vad det finns för nya pejlare med bättre räckvidd. Flera modeller har slutat säljas, men det verkar som om ett par nya är på gång om någon månad.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Upp till toppen
Annons: